InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Schade door joyriding, wie gaat dat betalen?

Schade door joyriding, wie gaat dat betalen?

Joyriding komt regelmatig voor in onze samenleving en helaas ontstaat hierdoor maar al te vaak schade aan de eigendommen van een ander. Wat nou als u eigendom beschadigd wordt door een joyrider. Wie draait er dan op voor de schade en wie kunt u aanspreken.

Wat voor een joyriding gaat het om?

Om te kunnen bepalen wie de schade uiteindelijk moet betalen moet er gek genoeg eerst onderzocht worden om wat voor een soort joyriding het gaat. Er zijn twee vormen te onderscheiden namelijk:

  • Joyriding met geweldpleging ten opzichte van het voertuig (er is dus bijvoorbeeld braakschade aan de auto of braakschade aan een woning om de sleutels te kunnen stelen)
  • Joyriding zonder geweldpleging (In dit geval zijn de sleutels van een auto die ergens voor de hand van de dader lagen gepakt en is de dader, zonder de auto eerst verder te moeten forceren een rondje gaan rijden)

Joyriding zonder geweldpleging

Indien er sprake is van joyriding zonder geweldpleging is de verzekeraar van het motorrijtuig verplicht de schade aan u te vergoeden. U kunt de verzekeraar dus aanspreken indien u zelf alleen beschikt over een WA verzekering. Via de politie, uw rechtsbijstandverzekeraar of uw assurantietussenpersoon kunt u de verzekeraar van het gestolen voertuig achterhalen en actie ondernemen. Dat zij de schade daarna mogelijk kunnen verhalen op de dader, voor zover die te achterhalen is, is niet uw probleem, u hebt direct recht op een vergoeding.

Joyriding met geweldpleging

Indien er sprake is van joyriding met geweldpleging dat kan de schade niet verhaald worden op de verzekeraar van het gestolen motorrijtuig. Conform de wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (WAM) mag een verzekeraar dergelijke schade uitsluiten van de dekking van de WA verzekering en alle verzekeraars maken gebruik van deze mogelijkheid.

U kunt uw schade verhalen bij:
  • De joyrider zelf: Dit is natuurlijk alleen mogelijk voor zover deze bekend is, dit kunt u nagaan bij de politie. Daarbij beschikken joyriders over het algemeen over erg weinig middelen en is het dus waarschijnlijk dat u hier uw schade niet volledig vergoed zult krijgen.
  • Het Waarborgfonds Motorverkeer: Indien de schade niet op de dader verhaald kan worden (en u heeft hiertoe wel een poging gedaan) dan kan de schade verhaald worden op het Waarborgfonds Motorverkeer

Welke weg moet u bewandelen?

In eerste instantie is het verstandig te kijken hoe u zelf verzekerd bent.
Beschikt u zelf over een verzekering welke de schade dekt, bijvoorbeeld uw opstalverzekering in geval van schade aan een gebouw of uw eigen motorrijtuigverzekering indien u beschikt over een zogenaamde all risks dekking. Uw eigen verzekeraar zal de schade financieel met u afwikkelen en vervolgens trachten de schade te verhalen. Daar dergelijke schades vrijwel altijd te verhalen zijn is deze niet van invloed op uw eventuele korting voor schadevrij rijden.

Daarnaast is het goed mogelijk dat u een rechtsbijstandverzekering afsloot. Indien dit het geval is kunt u de schade hier het beste melden. De rechtsbijstandverzekering zal voor u de nodige actie ondernemen om de schade te verhalen op de juiste instantie.

Mocht u zelf niet tegen de schade verzekerd zijn en niet beschikken over een rechtsbijstandverzekering dan kunt u wellicht een beroep doen op uw assurantieadviseur. Deze weten vaak hoe een dergelijke schade moet worden afgewikkeld en neemt in veel gevallen de schadebehandeling volledig van u over.

Mocht geen van de bovenstaande opties voor u van toepassing zijn dan kunt u natuurlijk zelf altijd nog aan de slag. Omdat het in dergelijke gevallen vaak niet helemaal duidelijk is hoe de vork in de steel zit is het het meest eenvoudige om contact op te nemen met de verzekeraar van het motorrijtuig dat de schade veroorzaakte. Deze zal de schade in behandeling nemen, als blijkt dat de schade niet onder de dekking valt dan zult u een afwijzing ontvangen waarna u zich alsnog kunt wenden tot het Waarborgfonds Motorverkeer.
Gerelateerde artikelen
Uw aansprakelijkheidsverzekering (AVP) en motorrijtuigenAutoschade komt helaas dagelijks voor. Vele mensen vragen zich af of zij schade die zij hebben veroorzaakt met of door e…
WAM verzekeringWAM verzekeringDe WAM verzekering (Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen) is een verplichte verzekering welke men af moet sl…
Autoschade door vandalismeDe kranten staan er vol mee, dagelijks worden er in Nederland heel wat auto’s beschadigd door vandalen. Krassen in de la…
Schade aan uw auto door afgevallen ladingSchade aan uw auto door afgevallen ladingHet kan ook u zomaar overkomen, u rijdt rustig over de snelweg en wordt plotseling geconfronteerd met lading welke van e…
Wat gebeurt er als mijn auto niet verzekerd is?Iedere auto die aan het verkeer deelneemt, moet verzekerd zijn. Op het moment dat een auto niet verzekerd is kan er een…

Reageer op het artikel "Schade door joyriding, wie gaat dat betalen?"

Reacties

Shakshi, 06-11-2014 05:37 #4
Ik heb een vraag.
Een vriendin heeft mijn auto gepakt en is ermee gaan rijden, zonder mijn weten om. Zij heeft geen rijbewijs en heeft een zware ongeluk gemaakt.
Wie moet dit in eerste instantie betalen en kan ik haar dwingen om aansprakelijk te worden gesteld? Ik zit nu grote financiële problemen.

Melvin, 12-08-2014 20:29 #3
Ik heb een vraag.

Mijn zoontje van drie jaar is gek van autorijden (ikzelf ben vrachtwagenchauffeur)hij heeft op vakantie mijn sleutels ongemerkt gepakt en is onder mijn aandacht ontsnapt en heeft de sleutels in het contact gedaan omgedraaid en de auto is gaan rijden.hier is hij door een tent gereden.de auto is tot stilstand bij een heuvel gekomen.mijn zoon is gelukkig ongedeerd maar de tent is dus kapot.die is van andere personen.op welke verzekering moet ik dit verhalen?mvg melvin

D. de Groen, 21-10-2011 11:43 #2
Gisteren heeft mijn zoon van 14 stiekem mijn brommer gepakt om rond te gaan rijden
hij heeft een ongeluk met een auto gehad. Ik snap dat de schade door ons betaald moet worden maar kan ik het zelf ook nog ergens verhalen aangezien ik geen toestemming heb gegeven?

Renso van den Brink, 03-03-2010 02:10 #1
Ongeveer een half jaar geleden hebben ze mijn auto gestolen en er een ramkraak mee gezet, ik heb wel aangifte gedaan.
Maar mijn auto was zelf niet verzekerd.
De daders zijn onder tussen al bekend bij de politie, maar zijn nog niet opgepakt vanwege gebrek aan bewijs denk ik.
Ik heb zelf de deuken van mijn auto proberen uit te deuken maar is niet gelukt.
Mijn vraag:Kan ik de schade nog vergoed krijgen?Ben ik niet te laat?En hoe moet ik het nou vergoedt krijgen?Wil eigenlijk een ander auto kopen. Reactie infoteur, 03-03-2010
Dat de daders strafrechtelijk nog niet vervolgd zijn wil niet zeggen dat u uw eigen schade niet kunt verhalen. Dit staat volledig los van elkaar.

U heeft in het algmeen tot 5 jaar na schadedatum de tijd om uw actie op te starten. Dus te laat bent u nog zeker niet.

Ik begrijp dat u snel een andere auto wilt kopen en dit kan feitelijk zodra de schade aan dit voertuig is vastgesteld door een expert. Op deze manier ligt de schade vast voor de toekomst.

In principe start u dit proces door te zorgen voor een expert en de tegenpartij aansprakelijk te stellen. Eenvoudig zal dit echter niet zijn daar de tegenpartij geen verzekering heeft en de schade dus uit eigen zak zal moeten gaan betalen. Indien u beschikt over een rechtsbijstandverzekering raad ik u aan deze in te schakelen. Ook uw eigen verzekeringstussenpersoon kan u hierbij helpen.

Infoteur: Dsvh13
Laatste update: 08-10-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 4
Schrijf mee!