InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Veiligstellen van alimentatie door alimentatieverzekering

Veiligstellen van alimentatie door alimentatieverzekering

Veiligstellen van alimentatie door alimentatieverzekering Bij een echtscheiding is het raadzaam om de financiële risico’s rondom de alimentatiebetalingen af te dekken. Want bij overlijden van de ex-partner stopt ook de betaling van de alimentatie. Dit kan voor gescheiden mensen die voor een belangrijk deel financieel afhankelijk zijn van de alimentatiebetalingen een forse inkomensterugval tot gevolg hebben. Een alimentatieverzekering kan in deze situatie de alimentatie veiligstellen.

Financiële positie

Een groot deel van de gescheiden mensen kunnen door de maandelijkse alimentatiebetalingen de hypotheekrente blijven betalen, kunnen in hun levensonderhoud voorzien en/of kunnen de zorg voor de kinderen blijven betalen. Maar wanneer de ex-partner komt te overlijden stopt de betaling van de maandelijkse alimentatie. Dit heeft tot gevolg dat de maandelijkse inkomsten afnemen en er een financieel onzekere situatie ontstaat. Want kunnen onder deze omstandigheden de hypotheeklasten nog opgebracht worden en is het dus mogelijk om in het huis te blijven wonen? Kunnen de andere maandelijkse vaste lasten nog wel betaald worden? En hoe zit het met de betaling van de studie van de kinderen?

Echtscheidingsprocedure

Bij een echtscheidingsprocedure worden de afspraken rondom partner- en kinderalimentatie vastgelegd in een echtscheidingsconvenant. Deze afspraken zijn bindend maar bieden, door een eventuele toekomstige wijziging in de persoonlijke omstandigheden, geen zekerheid dat de hele alimentatieperiode wordt gedekt. De alimentatieperiode omvat een periode van 12 jaar. Een inkomensterugval door het overlijden van de ex-partner in deze periode kan door het afsluiten van een alimentatieverzekering worden opgevangen.

Alimentatieverzekering

Met een alimentatieverzekering is gedurende de alimentatieperiode de maandelijkse betaling zeker gesteld. Want als de alimentatiebetalende partner komt te overlijden dan keert de verzekering een bedrag uit dat even hoog is als het maandelijkse alimentatiebedrag. Op deze wijze wordt financiële onrust en instabiliteit voorkomen. De alimentatieverzekering kan worden afgesloten door gehuwden die op het punt staan om te gaan scheiden maar ook voor mensen die al gescheiden zijn.

Varianten

De alimentatieverzekering kan worden afgestemd op de persoonlijke situatie van de scheidende partners. Welke variant het beste is hangt af van een aantal factoren, zoals leeftijd, inkomen, fiscale aspecten en uiteraard de bereidheid van beide partners om de alimentatieverplichting te verzekeren. De premiekosten van deze verzekering zijn relatief laag.

Voorbeeld

Twee mensen van begin dertig zijn gescheiden en hebben twee jonge kinderen. De alimentatiebetalende partner betaalt, voor een periode van 12 jaar, maandelijks 850,-- euro bruto. Daar blijft netto ongeveer 500,-- euro van over. Na 4 jaar komt de alimentatiebetalende partner te overlijden. Door de afgesloten alimentatieverzekering wordt een inkomensterugval voorkomen. De verzekering betaalt vervolgens gedurende de resterende periode van 8 jaar een bedrag van 500,-- euro per maand uit. De maandelijkse verzekeringspremie bedraagt in deze situatie12,-- euro per maand.
© 2009 - 2019 Ivan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Veiligstellen van alimentatie door alimentatieverzekering"

Reactie

M. Aelbers, 07-05-2009 14:41 #1
Vraag: geld een alimentatieverzekering alleen bij overlijden van de betalende ex, of ook voor evenetueel arbeidsongeschiktheid en faillissement van eigen zaak waar inkomsten volledig uit voortvloeien?

Infoteur: Ivan
Gepubliceerd: 25-03-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!