InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Schade door bootjes, boten en pleziervaartuigen en de AVP

Schade door bootjes, boten en pleziervaartuigen en de AVP

Nederland is een waterrijk land waar vele Nederlanders van genieten. Niet alleen door te zwemmen of te vissen, maar juist ook door zich op het water te geven met allerlei middelen. Van surfplanken, rubberbootjes, zeilbootjes, motorbootjes tot complete jachten en speedboten. Helaas levert al deze waterpret ook wel eens schade op, welke verzekering kunt u hiervoor aanspreken.

Schade met een vaartuig

Hoewel de meeste vormen van watersport op het eerste oog zeer onschuldig lijken is het risico op schade toch wel degelijk aanwezig. Ook op het water is het tegenwoordig behoorlijk druk, zeker op een mooie zomerdag. Hierbij zijn helaas aanvaringen niet altijd te voorkomen. Vaak zijn de gevolgen van deze waterschade beperkt tot wat materiele schade maar meer dan eens ontstaat er door een aanvaring met bijvoorbeeld een zwemmer ook letselschade. De financiele gevolgen van een dergelijk letsel kunnen dusdanig groot zijn dat deze voor u als watersporter niet zelf te dragen zijn. Het is dan ook van belang te weten op welke verzekering u aanspraak kunt maken en of u wellicht voor uw pleziervaartuig een aparte verzekering moet sluiten.

De aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren

De meeste watersporters zullen een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren hebben gesloten bij een verzekeraar (AVP of WA-verzekering). Deze verzekering sluit in principe de aansprakelijkheid van een verzekerde voor schade veroorzaakt met vaartuigen uit. De premie voor dit soort verzekeringen zijn relatief laag terwijl deze premie is afgestemd op het risico dat de gemiddelde Nederlander loopt. Niet elke Nederlander beschikt over een groter vaartuig en loopt dus het bij dat vaartuig behorende risico op schade waarvoor de verzekeraar – zonder uitsluiting – zou moeten betalen. Indien het risico standaard zou worden meeverzekerd dan zou ook de premie voor de aansprakelijkheidsverzekering hoger liggen dan deze op dit moment is.

Toch kent de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren wel een beperkte dekking voor pleziervaartuigen. Naast de uitsluiting zullen de polisvoorwaarden doorgaans aangeven dat schade veroorzaakt door een beperkt aantal boten juist wordt ingesloten. De vaartuigen waarvoor de aansprakelijkheidsverzekering wel volledige dekking biedt zijn:
  • Kano’s
  • Roeiboten
  • Zeilplanken en surfplanken

Voor de volgende rubrieken vaartuigen geeft de verzekeraar vaak slechts een beperkte dekking. Dit wil zeggen dat doorgaans alleen de letselschade welke veroorzaakt is zal worden voldaan en dat u zelf de materiele schade aan het andere vaartuig zult moeten voldoen:
  • Zeilboten met een zeiloppervlak van maximaal 16 m2 tenzij deze zijn voorzien van een motor van meer dan 3 KW (ongeveer gelijk aan 4 PK)
  • Modelboten tenzij deze voorzien zijn van een motor van meer dan 3 KW

Hoe bovenstaande vaartuigen precies zijn gedekt op uw aansprakelijkheidsverzekering kunt u nagaan in de polisvoorwaarden onder de rubriek uitsluitingen en dan de specifieke uitsluiting voor vaartuigen.

Indien de aansprakelijkheidsverzekering geen dekking biedt

Indien uw vaartuig niet valt onder de dekking voor de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren is het wel zeker aan te raden dit risico alsnog te verzekeren. U kunt dit doen op een speciale pleziervaartuigverzekering waarbij u de keuze heeft alleen het aansprakelijkheidsrisico te verzekeraar maar ook het vaartuig zelf verzekerd kan worden. U bent overigens niet verplicht een WA verzekering voor uw pleziervaartuigverzekering af te sluiten. Doet u dit echter niet dan kunt u bij een onverhoopte schade persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor het gehele schadebedrag. Daar het schadebedrag van tevoren niet kan worden ingeschat en zeer hoog kan oplopen, zeker bij letselschade, is het wel aan te raden een dergelijke verzekering te sluiten.
Gerelateerde artikelen
Autoverzekering: welke verzekering past het best bij je autoAutoverzekering: welke verzekering past het best bij je autoJe hebt een auto gekocht en bent daarom verplicht om je te verzekeren. Wettelijke aansprakelijkheid is de autoverzekerin…
Familiale verzekering of burgerlijke aansprakelijkheidFamiliale verzekering of burgerlijke aansprakelijkheidDe familiale verzekering is niet wettelijk verplicht maar wordt door heel wat verzekeringsmaatschappijen aangeraden. De…
Dieren en aansprakelijkheidDieren en aansprakelijkheidJe paard trapt iemand, je kat maakt krassen op een auto, je hond eet de schoenen van de buurman op. Allemaal zaken die v…
Een zeilboot of zeiljacht kopen, waar moet u op letten?Een zeilboot of zeiljacht kopen, waar moet u op letten?Een zeilboot of zeiljacht geeft u vrijheid op het water. Zeilboten worden tegenwoordig gemaakt van allerlei materialen,…
Aansprakelijkheidsverzekering, ja of nee?Aansprakelijkheidsverzekering, ja of nee?Een aansprakelijkheidsverzekering is een verzekering die u bescherming biedt tegen schade die door u of door een van uw…

Reageer op het artikel "Schade door bootjes, boten en pleziervaartuigen en de AVP"

Infoteur: Dsvh13
Laatste update: 20-10-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!