InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Premie en service van de onafhankelijke tussenpersoon

Premie en service van de onafhankelijke tussenpersoon

Premie en service van de onafhankelijke tussenpersoon Op verzekeringen kunt u veel geld besparen. Met name de autoverzekering geeft grote premieverschillen.

Service

Veel Nederlanders hebben hun verzekeringen ondergebracht bij een onafhankelijke tussenpersoon. Eén aanspreekpunt voor alle verzekeringen. In geval van een schade kunt u deze persoon aanspreken en alles wordt voor u geregeld. Wij gaan vaak naar de tussenpersoon waar wij van huis uit vertrouwd mee zijn geraakt. Verzekerden met slechte ervaringen kunnen cruciaal zijn voor de onafhankelijke tussenpersoon. Hij moet het vaak hebben van positieve mond tot mond reclame in zijn beperkte verzorgingsgebied. Negatieve ervaringen vertellen vaak nog sneller rond dan positieve ervaringen. Deze bemiddelaars hebben meestal slechts een beperkt gebied (plaats of een buurt) waar de meeste klanten wonen. Dit wetende zal de onafhankelijke tussenpersoon dwingen om nog meer voor service te gaan.

Lage premie

Het is niet verstandig om bij verzekeringen uitsluitend op de premie te letten. Mogelijk kent de goedkopere verzekeraar op voor u belangrijke dekkingen een beperking. Indien u bijvoorbeeld een nieuwe auto aanschaft is het belangrijk om bij het kiezen van de verzekeraar te letten op de hoogte van de afschrijving. Hanteert de ene verzekeraar een hogere jaarlijkse afschrijving, dan zult u bij een “total loss” (=een auto die na een schade economisch gezien niet meer gerepareerd kan worden) een lagere schadebedrag uitgekeerd krijgen.

Voordelen van de onafhankelijke tussenpersoon

  • U kunt uw schade indienen bij één partij, die het in de meeste gevallen voor u gaat afwikkelen.
  • Door een band op te bouwen met het aanspreekpunt is deze goed op de hoogte van uw situatie.
  • Doordat het bij één partij ligt is de kans kleiner dat u overlap heeft in dekkingen van verschillende polissen.
  • Vergelijkt veel verschillende verzekeringen met elkaar omdat ze bij diverse verzekeraars polissen kunnen sluiten.
  • Zij vertegenwoordigen u tegenover de verzekeraar in geval van bijvoorbeeld een schade.
  • Servicegerichtheid van de meeste onafhankelijke tussenpersonen.

Nadelen van de onafhankelijke tussenpersoon

  • De tussenpersoon vertegenwoordigd niet alle verzekeraars, doordat ze niet overal agentschappen hebben.
  • Door hogere inkomsten (provisie) bij een bepaalde verzekeraar kan het zijn dat de polis niet wordt gesloten bij de voor u beste verzekeraar, maar bij de verzekeraar die het meeste provisie betaald.
  • De onafhankelijke tussenpersoon biedt vaak alle vormen van verzekeringen aan waardoor het kan gebeuren dat hij moet adviseren over polissen waar hij te weinig van af weet.
  • Zij regelen de schade voor u, maar zijn een extra toegevoegde schakel in de schadeafwikkeling waardoor de afwikkeling langer zou kunnen duren.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een verzekering?Wat kost een verzekering?De premieverschillen tussen de verschillende verzekeraars is groot. Het loont de moeite om verzekeringen te vergelijken…
Jaarlijks een andere autoverzekeringJaarlijks een andere autoverzekeringDe autoverzekering is een vaste last waar u veel geld op kunt besparen. De premies die verschillende verzekeraars vragen…
Autoverzekering: prijsverschil per postcodeAutoverzekering: prijsverschil per postcodeBij een autoverzekering wordt de premie berekend op basis van specifieke kenmerken van voertuig en bestuurder. Nieuw is…
Wat is een autoverzekering?Wat is een autoverzekering?Het is voor iedere autobezitter in Nederland wettelijk verplicht om een autoverzekering af te sluiten. Op deze manier wo…
Opzeggen & overstappen autoverzekeringOpzeggen & overstappen autoverzekeringWelke stappen moet u ondernemen om over te stappen naar een goedkopere autoverzekering? En wat is de opzegtermijn voor d…

Reageer op het artikel "Premie en service van de onafhankelijke tussenpersoon"

Infoteur: Juul
Laatste update: 14-07-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!