InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Zwanger en de zorgverzekering: kosten en vergoedingen 2018

Zwanger en de zorgverzekering: kosten en vergoedingen 2018

Zwanger en de zorgverzekering: kosten en vergoedingen 2018 Als je zwanger bent of graag zwanger wilt worden, is het verstandig om op tijd te kijken naar je zorgverzekering. In Nederland is de zorg voor zwangeren erg goed geregeld en er wordt veel vergoed vanuit het basispakket. Het is natuurlijk fijn om te weten wat er onder die basisdekking valt en waar je eventueel een aanvullende verzekering voor kunt afsluiten. Zo kom je niet voor onaangename verrassingen te staan.

Zorgkosten die in 2018 worden vergoed door de basisverzekering

Iedereen in Nederland moet een zorgverzekering hebben. Een groot deel van de noodzakelijke zorg tijdens je zwangerschap en bevalling wordt vergoed door de basisdekking van jouw zorgverzekering.

Verloskundige zorg

Alle verloskundige zorg valt in Nederland onder het basispakket. Daaronder vallen bijvoorbeeld alle controles tijdens de zwangerschap en hulp bij de bevalling. Ook de 12- en 20-weken echo’s vallen hieronder, net zoals extra echo’s die medisch noodzakelijk zijn. Verloskundige zorg valt, net zoals bijvoorbeeld huisartszorg, niet onder het eigen risico van €385.

Prenatale screening: NIPT en combinatietest

Tijdens je zwangerschap kun je meer onderzoek laten doen naar je ongeboren kindje. De verloskundige zal je hier tijdens een van de controles meer informatie over geven. Je bepaalt hierna zelf of je gebruik wilt maken van die onderzoeken, zoals een NIPT (niet-invasieve prenatale test) of combinatietest. Als er een medische indicatie is worden deze vergoed vanuit de basisverzekering. Zonder medische indicatie betaal je €170,13 voor de combinatietest en €175 voor een NIPT. In sommige gevallen is er een dekking voor de combinatietest vanuit een aanvullende verzekering.

Mocht er na een van deze onderzoeken meer onderzoek nodig zijn, zoals een vruchtwaterpunctie of vlokkentest, dan worden de kosten vanuit de basisverzekering gedekt.

Bevalling

Een thuisbevalling of ziekenhuisbevalling met medische indicatie wordt volledig vergoed vanuit de basisverzekering. Wil je zelf liever in het ziekenhuis bevallen maar heb je geen medische noodzaak (een poliklinische bevalling), dan betaal je zelf een eigen bijdrage. In 2018 is deze eigen bijdrage ongeveer €360. Dit geldt ook voor een bevalling in een kraamhotel of bevalcentrum. Elke instantie hanteert hiervoor verschillende tarieven waardoor de hoogte van de eigen bijdrage iets kan verschillen.

Kraamzorg

Vanuit de basisverzekering heb je recht op minimaal 24 en maximaal 80 uur kraamzorg. Standaard is dit bij borstvoeding 49 uur en bij kunstvoeding 42 uur. Hiervoor betaal je in 2018 een eigen bijdrage van €4,30 per uur. Dit komt meestal neer op meer dan €200 aan eigen kosten. Vaak dekt een aanvullende verzekering de eigen bijdrage.

Aanvullende zorgverzekering bij zwangerschap in 2018

Een aantal kosten worden niet vanuit de basisdekking vergoed. Met een aanvullende verzekering kunnen (een deel van) deze kosten worden vergoed door je zorgverzekeraar.

Kraampakket

Een kraampakket bevat medische en praktische spullen die nodig zijn bij een bevalling. Ook als je een ziekenhuisbevalling plant moet je een kraampakket in huis halen voor een eventuele onverwachtse thuisbevalling en de kraamperiode. Dit pakket kost zo’n €30 en wordt vaak vanuit een aanvullende verzekering vergoed of toegestuurd. Belangrijk is dan wel om op tijd je zwangerschap te melden bij de verzekeringsmaatschappij.

Zwangerschapscursus

Veel vrouwen doen een zwangerschapscursus om zich voor te bereiden op de bevalling. Er zijn vaak gratis voorlichtingsavonden vanuit een verloskundigenpraktijk of ziekenhuis. Een uitgebreidere informatie- of bewegingscursus zoals zwangerschapsyoga kost al snel tussen €70-€200. In sommige gevallen vergoedt een aanvullende verzekering deze kosten of een deel daarvan.

Lactatiekundige hulp

Als je borstvoeding wilt geven kan het even duren voordat de voeding goed op gang komt en soms heb je wat extra hulp nodig. Een kraamverzorgster of verloskundige kunnen je hierbij helpen en zullen je doorverwijzen naar een lactatiekundige. Een consult kost al snel €100. Ook kan het nodig zijn om een elektrische borstkolf te huren in de kraamperiode. Vaak betaal je hiervoor een borg en moet je zelf kolfflesjes aanschaffen. Sommige aanvullende verzekeringen hebben een budget voor deze kosten.

(Bekken)Fysiotherapie

In het geval je fysiotherapie nodig hebt, bijvoorbeeld bij bekkeninstabiliteit, zul je deze zelf moeten betalen indien je niet aanvullend verzekerd bent. Als je al eerdere klachten hebt gehad, of al vroeg in de zwangerschap klachten krijgt is het verstandig om naar een verzekering te kijken die een vergoeding geeft voor deze behandelingen.

Aanvullend verzekeren of niet?

Of het verstandig is om je aanvullend te verzekeren hangt erg af van je situatie en wensen. Omdat een zwangerschaps- en kraamperiode al veel met zich meebrengt, kan het wenselijk zijn om zekerheid te hebben dat alle (onverwachte) medische kosten gedekt zijn. Door de verwachte kosten te vergelijken met de jaarpremie kun je een goede afweging maken voor jouw situatie.

Te verwachte kosten die niet onder de basisverzekering vallen

Kraampakket€30
Eigen bijdrage kraamzorg€4,30 per uur (totaal zo'n €210)
Bevalling ziekenhuis zonder medische indicatie €360
Zwangerschapscursus€70-200
Lactatiekundige hulp€100

Sommige aanvullende verzekeringen dekken maar weinig extra kosten ondanks een hogere premie. Het is dus de moeite waard om verschillende aanbieders goed te vergelijken. Een vergelijkingssite kan je hierbij helpen.

Lees verder

© 2018 Eveland, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zorgverzekering en kinderenIn Nederland heeft iedereen een basisverzekering voor de kosten van zorg. Als (aanstaande) ouder zijn er echter een aant…
Goedkoopste zorgverzekering 2013 (+ premies)In dit artikel: Welke zorgverzekeringen zijn het goedkoopst en hebben de laagste premie? Overzicht + premiebedragen. In…
Zorgverzekering voor vrouwen afsluitenZorgverzekering voor vrouwen afsluitenEr zijn verschillende zorgverzekeringen voor verschillende doelgroepen. De zorgverzekeraar Energiek heeft ook een zorgve…
Zwanger: waar haal je je informatie vandaan?Zwanger: waar haal je je informatie vandaan?Zwangere vrouwen blijken volgens onderzoek meestal heel goed op de hoogte van de feiten rondom hun zwangerschap, de ontw…
Wijzigingen zorgverzekering 2011Welke wijzigingen zijn er in de zorgverzekering vanaf 1 januari 2011? In 2011 veranderen bepaalde zaken in de zorgverzek…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 3907349, Pixabay
  • https://www.consumentenbond.nl/zorgverzekering/zwangerschap-en-de-zorgverzekering
  • https://www.24baby.nl/geboorte/de-bevalling/kosten-bevalling/
  • https://www.nibud.nl/consumenten/levenssituaties/kinderen-krijgen/

Reageer op het artikel "Zwanger en de zorgverzekering: kosten en vergoedingen 2018"

Infoteur: Eveland
Laatste update: 16-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!