InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Zorgpremie 2018 en de zorgverzekering in 2018

Zorgpremie 2018 en de zorgverzekering in 2018

Zorgpremie 2018 en de zorgverzekering in 2018 De zorgpremie 2018 gaat waarschijnlijk omhoog. Uw zorgverzekering bestaat ook in 2018 uit een basisverzekering en mogelijk een aanvullende verzekering. De basisverzekering is verplicht, de aanvullende zorgverzekering is niet verplicht. Elk jaar is het weer een zoektocht naar de zorgverzekeraar met de laagste en goedkoopste zorgpremie in combinatie met de zorg die u denkt nodig te hebben. Voor de zorgverzekering 2018 zal dat niet anders zijn. Welke zorgverzekeraar kiest u en wat gaat u die verzekering aan premie en eigen risico kosten?

De basisverzekering zorg 2018

Over de basisverzekering zorg 2018 is goed nieuws te melden: er gaan geen behandelingen uit, er komen wel een paar voorzieningen bij. Zo kunnen artrosepatiënten de eerste twaalf behandelingen van hun oefentherapie declareren vanuit de basisverzekering, zonder dat dit ten koste gaat van hun eigen risico. Oncologiepatiënten met een immuuntherapie krijgen vanaf 2018 een vergoeding voor ziekenvervoer. De eigen bijdrage van 341,31 euro voor een ziekenhuisbevalling zonder medische noodzaak vervalt. Het basispakket in de zorg is voor iedereen gelijk en u kunt voor het afsluiten van dit basispakket niet door een verzekeraar worden geweigerd. Het basispakket bevat vele behandelingen en voorzieningen, waarvan de bekendste zijn:
  • Anticonceptie tot 21 jaar;
  • Uw bezoek aan de huisarts, ziekenhuis, medisch specialist;
  • Een verblijf in het ziekenhuis;
  • Een IVF-behandeling (maximaal drie);
  • Bijzondere tandheelkundige zorg;
  • Dieetvoorlichting (maximaal drie sessies) en dieetpreparaten;
  • Ergotherapie (maximaal 10 uur);
  • Erfelijkheidsonderzoek;
  • Fysiotherapie tot 18 jaar, vanaf 18 jaar bij een chronische aandoening en dit vanaf de 21e behandeling, voor artrosepatiënten de eerste twaalf behandelingen van hun oefentherapie;
  • Verloskundige hulp en kraamzorg;
  • Logopedie;
  • Nagenoeg alle geregistreerde medicijnen;
  • Plastische chirurgie op medische indicatie;
  • Psychologische zorg bij GGZ;
  • Stoppen met roken-programma’s;
  • Wijkverpleging;
  • Ziekenvervoer.

Het verschil tussen het basispakket zorg en de aanvullende zorg

Niet alle zorg is via de basisverzekering zorg verzekerd. De basisverzekering dekt een basispakket waarmee de meeste Nederlanders afdoende uit de voeten kunnen. Een regulier bezoek aan en de behandeling door de tandarts vindt u bijvoorbeeld niet terug in het basispakket, brillen en lenzen vindt u niet terug en ook het pakket fysiotherapie is beperkt. Wilt u voor meer zaken verzekerd zijn dan opgenomen is in het basispakket, dan kunt u een aanvullende zorgverzekering afsluiten. Een aanvullende zorgverzekering kan bij dezelfde zorgverzekeraars worden afgesloten waar u uw basisverzekering afsluit, maar dat is niet verplicht.

Het verschil tussen verplicht eigen risico en vrijwillig eigen risico

Het verplicht eigen risico (385 euro in 2017) geldt voor de basisverzekering, het vrijwillig eigen risico (oplopend tot 800 euro) is voor de aanvullende verzekering. Als u toch twijfelt of een behandeling onder het verplicht eigen risico valt, dan kunt u dit altijd vooraf bij uw zorgverzekeraar navragen. Sommige medicijnen vallen er bijvoorbeeld wel onder, andere niet. Niet onder het verplicht eigen risico vallen:
  • De spoedeisende hulp van een huisarts of huisartsenpost. Daarentegen valt de spoedeisende hulp van een ziekenhuis wel onder het verplicht eigen risico;
  • Het jaarlijkse inschrijfgeld voor de huisarts;
  • Een gratis bevolkingsonderzoek;
  • De nacontrole van nier- en leverdonoren;
  • De griepprik voor de risicogroepen;
  • De zorg die u hebt verzekerd via de aanvullende zorgverzekering.

Als u een behandeling nodig hebt die onder uw aanvullende zorgverzekering valt, betaalt u mogelijk ook nog een ander eigen risico, namelijk het vrijwillig eigen risico. Met het vrijwillig eigen risico verlaagt u de ziektenkostenpremie die u voor uw aanvullende zorgverzekering moet betalen. Tot slot zijn er vormen van zorg waarvoor een eigen bijdrage wordt gevraagd, bijvoorbeeld de thuiszorg, allerlei onderdelen van de WMO of de opname in een verzorgingstehuis.

Kiezen voor de goedkoopste zorgverzekering en zorgpremie 2018

Uiterlijk op 12 november 2017 moeten alle zorgverzekeraars hun zorgpremie voor 2018 bekend hebben gemaakt. De verwachting is dat de zorgpremie 2018 hoger zal zijn dan de zorgpremie 2017. Zorgverzekeraars geven immers aan dat de reserves die ze hebben, afnemen en een verhoging van de zorgpremie daarom een premieverhoging bijna onontkoombaar is. Ook als de zorgpremie 2018 stijgt, dan nog is het zeer zinvol om de verschillende zorgverzekeraars goed te vergelijken. Meestal kunt u kiezen uit drie pakketten voor de basisverzekering:
  • Een budgetpolis. Deze polis kent een zeer beperkte keuzevrijheid van artsen en ziekenhuizen. Daarom zijn dit ook de goedkoopste polissen. Wijkt u toch van de polis af, dan kan dat overigens wel duur uitpakken.
  • De naturapolis. De naturapolis ken een beperkte keuzevrijheid in artsenkeuze, de prijzen zijn gemiddeld. Het is verstandig om van tevoren te bekijken of ook uw arts en ziekenhuis zijn gecontracteerd.
  • De restitutiepolis. Deze polis heeft een volledig keuzevrijheid en is daarom in de regel duurder.

Als u gaat vergelijken, vergelijkt u natuurlijk de gelijkwaardige polissen met elkaar. Een budgetpolis kan bijvoorbeeld prima zijn voor iemand die bijna nooit ziek is, maar is qua prijs niet vergelijkbaar met de restitutiepolis.

Welke zorgverzekeraar vraagt de laagste zorgpremie in 2018?

Welke zorgverzekeraar de goedkoopste is, is nu nog niet bekend. Zodra de zorgpremie bekend is gemaakt, zal de zorgpremie ook hier worden weergegeven. DSW is de laatste jaren elk jaar de eerste zorgverzekeraar die de zorgverzekering bekend maakt, maar de concurrentie op zorgverzekeringsmarkt is groot:

Zorgpremie 2018 (basisverzekering) ten opzichte van 2017 en 2016:

Verzekeraar201620172018
DSW restitutie€ 98,75€ 108
De Friesland€ 91,75€ 99,95
Avéro Achmea combinatie€ 109,45€ 117,20
Avéro Achmea restitutie€ 113,25€ 121,75
CZ natura€ 104,95€ 112,85
CZ restitutie€ 110,70€ 119,05
Delta Lloyd restitutie€ 107,50€ 115,85
Hema natura€ 97€ 108,00
Menzis natura polis€ 107€ 119,00
Menzis restitutie€ 109,75€ 122,00
ONVZ€ 106,65€ 115,92
ProLife combinatie polis€ 109,45€ 117,45
Ohra restitutie€ 96,10€ 104,55
Univé natura€ 107€ 113,25
Univé restitutie€ 112€ 117,25
VGZ goede keuze€ 97,95€ 104,95
VGZ restitutiepolis€ 113,95€ 118,95
VGZ natura€ 107,95€ 112,95
Zilveren Kruis natura€ 109,45€ 117,45
Zilveren Kruis restitutie€ 113,25 € 121,75

Conclusie zorgpremie 2018

De verwachting is dat de zorgpremie 2018 stijgt ten opzichte van 2017. Het gaat dan om de zorgpremie voor uw basisverzekering zorg. Zowel voor de basisverzekering als de aanvullende verzekering zorg doet u er goed aan om de premies goed te vergelijken. Hebt u uw keuze gemaakt en wilt u overstappen, doe dat dan uiterlijk op 31 december 2017. U kunt de nieuwe verzekeraar vragen om uw oude verzekering op te zeggen, voorkom zo dat u tweemaal voor een zorgverzekering moet betalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoogte eigen risico zorgverzekering 2018Hoogte eigen risico zorgverzekering 2018De hoogte van het verplicht eigen risico van een zorgverzekering wordt in 2018 naar verwachting 400 euro, 15 euro meer d…
Zorgverzekering Hema 2018Zorgverzekering Hema 2018Ook de Hema heeft voor 2017 en 2018 een zorgverzekering in de aanbieding. Niet zomaar een basisverzekering, maar een ver…
Verplicht eigen risico 2017 en de zorgpremie 2017Verplicht eigen risico 2017 en de zorgpremie 2017De hoogte van het verplicht eigen risico in 2017 is 385 euro, evenveel is als in 2016. Vaak zult u in 2017 iets meer zor…
Vrijwillig eigen risico 2017 en 2018 verhogenVrijwillig eigen risico 2017 en 2018 verhogenEen zorgverzekering 2017 of 2018 afsluiten met een hoger eigen risico? Ook in 2017 en 2018 levert een hoger vrijwillig r…
Kosten huisarts 2016 en 2017Kosten huisarts 2016 en 2017Hoe worden de kosten van een huisarts door u betaald in 2016 en 2017? Wie op consult gaat bij de huisarts zal geen reken…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zorgpremie 2018 en de zorgverzekering in 2018"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 25-07-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Ziektekostenverzekering 2018
Schrijf mee!