InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Orthodontie verzekeren voor volwassenen

Orthodontie verzekeren voor volwassenen

Orthodontie verzekeren voor volwassenen Orthodontie verzekeren voor volwassenen kan zeer de moeite waard zijn. Een beugel kost normaal gesproken tussen de 1500 en 3000 (2015/2016), en als je daarvan een aanzienlijk deel kunt terugkrijgen van de zorgverzekering is dat natuurlijk mooi meegenomen. Orthodontie valt onder de aanvullende verzekering of de tandartsverzekering. Het bedrag dat vergoed wordt kan sterk verschillen, en houdt verband met de premie die je moet betalen. Orthodontie verzekeren is niet altijd verstandig. Dat hangt ook af van anderen zaken die onder dezelfde verzekering vallen. Een beugel kost normaal gesproken tussen de 1500 en 3000 (2015/2016). Dat is een flink bedrag. De basisverzekering van je zorgverzekeraar vergoedt hier normaal gesproken niets van. Dat gebeurt alleen in uitzonderlijke gevallen wanneer er een ernstig structureel probleem is met de kaak. Als je een vergoeding wilt voor orthodontie moet je een aanvullende zorgverzekering of een tandartsverzekering afsluiten. Dat verschilt per zorgverzekeraar. Bij de één valt orthodontie onder de aanvullende zorgverzekering; bij de ander onder de tandartsverzekering. Het verzekeren van orthodontie is dus altijd onderdeel van een verzekering die ook andere zaken dekt.

Maximale vergoeding voor orthodontie

Bij orthodontie voor kinderen tot 18 jaar vergoeden veel zorgverzekeraars een bedrag tot rond de 1500 per kind (2015/2016), als de ouders daarvoor verzekerd zijn door middel van een aanvullende verzekering of tandartsverzekering. Bij orthodontie voor volwassenen liggen de vergoedingen over het algemeen lager. Deze kunnen variëren van 150 tot 2000. In de meeste gevallen gaat het over een vergoeding tussen de 300 en 1000. Daar staan uiteenlopende premies tegenover.

Overigens hebben niet al deze maxima dezelfde betekenis. In sommige gevallen gaat het om een maximum per jaar; bij andere verzekeringen gaat het om een eenmalig maximum. Dat bedrag mag je spreiden over verschillende jaren, maar als het totaalbedrag gebruik is, mag je voor orthodontie niets meer declareren.

Naast het maximum geldt vaak ook een percentage dat vergoed wordt. Dat is dan bijvoorbeeld 80%. Als je dan 1000 kwijt bent aan kosten voor orthodontie, betaal je daar zelf 200 van en je verzekering betaalt 800. Dat geldt alleen als je een maximum hebt van 800 of hoger. Anders kent de verzekeraar het maximale bedrag uit en moet je de rest zelf betalen.

Wachttijd bij verzekeren van orthodontie

Diverse verzekeraars hanteren voor orthodontie een wachttijd van een jaar. Dat houdt in dat je eerst een jaar verzekerd moet zijn voordat je orthodontiekosten kunt declareren. Als je op korte termijn verwacht gebruik te maken van orthodontie en je wilt daarvoor een nieuwe verzekering afsluiten, dan is het belangrijk om hier goed op te letten. Want anders kun je het eerste jaar helemaal geen gebruik maken van vergoedingen. er zijn overigens ook voldoende verzekeringen waarbij geen wachttijd geldt voor orthodontie.

Orthodontie onder de 22 jaar

Zoals gezegd zijn de vergoedingen voor orthodontie voor kinderen over het algemeen een stuk hoger dan die voor volwassenen. Bij de meeste zorgverzekeraars zijn kinderen tot 18 jaar bij een aanvullende zorgverzekering of een tandartsverzekering automatisch meeverzekerd voor orthodontie. Bij een klein aantal verzekeraars ligt de leeftijdsgrens hiervoor op 22 jaar. Vanaf hun 18e tot en met hun 21e levensjaar kunnen kinderen dan gebruik maken de vergoedingen die ook voor kinderen tot 18 jaar gelden. Daarvoor moeten zij wel zelf een aanvullende zorgverzekering of tandartsverzekering afsluiten.

Wel of geen verzekering afsluiten voor orthodontie voor volwassenen

Bij kinderen tot 18 jaar loont het eigenlijk altijd de moeite om een (extra) verzekering af te sluiten om kosten voor orthodontie vergoed te krijgen. Bij volwassenen ligt dat minder voor de hand. Het is weliswaar mogelijk om met een aanvullende zorgverzekering of een tandartsverzekering een groot deel van de kosten vergoed te krijgen, maar daar staat tegenover dat je extra premie moet betalen. Vooral als je niet van tevoren weet of je de maximale vergoeding nodig hebt, is het maar de vraag of het deze extra premie waard is. Dat geldt helemaal als je op voorhand niet weet of je wel gebruik gaat maken van orthodontie.

Bij de afweging om wel of niet te verzekeren is het van belang om verder te kijken dan enkel orthodontie. Een verzekering wordt lonend op het moment dat je er veel gebruik van maakt. Kijk daarom goed wat de aanvullende verzekering of de tandartsverzekering nog meer dekt, en of je denkt dat je daar gebruik van gaat maken. Sluit geen onnodige verzekeringen af!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Orthodontie verzekeren voor volwassenen"

Infoteur: Brempie
Gepubliceerd: 09-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!