InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > De inboedelverzekering en de inboedelwaardemeter

De inboedelverzekering en de inboedelwaardemeter

De inboedelverzekering en de inboedelwaardemeter Onder een inboedel wordt alles verstaan wat hoort bij een opstal, maar er geen vast onderdeel van is. Hierbij kunt u dus denken aan de inrichting van uw woning en bijgebouwen, maar ook aan fietsen en tuinmeubilair. Als u een idee wilt krijgen van wat uw inboedel ongeveer waard is, bijvoorbeeld omdat u een verzekering wilt afsluiten of uw huidige verzekering wilt wijzigen, kunt u gebruik maken van een zogenaamde inboedelwaardemeter. De inboedelwaardemeter van het ´Verbond van Verzekeraars´ is een hulpmiddel waarmee u op eenvoudige en vooral objectieve wijze, kunt vaststellen wat ongeveer de waarde is van uw inboedel.

Een goede berekening van de waarde van de inboedel

Men moet er rekening mee houden dat de inboedelwaardemeter alleen toegepast kan worden indien van de hoofdkostwinner het netto maandinkomen niet boven de €4.850 ligt en indien het woonoppervlak niet groter is dan 300m². Verder is het van belang dat u weet dat de uitkomsten van de inboedelwaardemeter niet kunnen gelden als getaxeerde waarde in de zin van de wet, want het is alleen bedoeld om de waarde van uw inboedel globaal vast te stellen. De inboedelwaardemeter dient dus alleen als hulpmiddel en niet als officieel erkende taxatie. Verder adviseert men om de inboedelwaardemeter alleen toe te passen voor een verzekering die een garantie biedt tegen onderverzekering. De volgende aspecten spelen een belangrijke rol bij de bepaling van de waarde van de inboedel middels de waardemeter.

Puntensysteem

Er wordt gewerkt met een puntensysteem. Dit puntensysteem is tot stand gekomen op basis van onderzoeken door middel van metingen bij vele mensen in het jaar ervoor. Het is systeem is daarmee representatief en betrouwbaar te noemen. Uit dit onderzoek is gebleken dat de inboedelwaarde toch wel redelijk nauwkeurig vast kan worden gesteld aan de hand van de leeftijd en het inkomen van de hoofdkostwinner van het gezin, de samenstelling van het huishouden, bepaalde gegevens over de woning en het woonoppervlak.

Netto maandinkomen

Het netto maandinkomen van de hoofdkostwinner kan bestaan uit loon, salaris, inkomsten uit eigen bedrijf, pensioen, alimentatie die ontvangen wordt, AOW of andere sociale uitkeringen. Dus kortom het totale netto maandinkomen, behalve rente of inkomsten uit beleggingen, want deze worden niet meegerekend.

Oppervlakte woning

Onder de oppervlakte van de woning valt het binnenshuis aanwezige vloeroppervlak, dus lengte maal breedte van alle bewoonbare en beloopbare ruimtes. Meegerekend worden ook de buitenshuis aanwezige privé ruimtes zoals een schuur, garage of kelderbox.

Aandachtspunten bij berekening van de inboedelwaarde

Wanneer u gebruik maakt van de inboedelwaardemeter, dan vult u dus vragen in en ieder antwoord levert punten op die uiteindelijk worden vermenigvuldigd met een standaard bedrag dat per punt geldt. Zo ontstaat er een eindwaarde voor de inboedel. U moet er wel aan denken dat de inboedelwaardemeter rekening houdt met standaard bedragen voor uw spullen. De waarde van audiovisuele en computerapparatuur, bijzondere bezittingen en lijfsieraden moeten vanaf een bepaalde bedrag apart worden vermeld.

Inventarislijst maken

Ook wanneer u de waardemeter gebruikt, is het zinvol om een inventarislijst op te maken, zodat u bij een onverhoopte schade weet wat uw bezittingen precies waren. Daarnaast kunt u aanvullend ook foto’s en video-opnamen maken. Ook is het aan te bevelen om van alle grote aanschaffen de aankoopbonnen te bewaren.

Maken foto’s.

Van sommige waardevolle en/of unieke spullen in uw woning is het aan te bevelen om hier ook zelf foto’s van te maken. Hiermee hebt u ten eerste een bewijs dat de spullen in uw bezit waren voordat een eventuele brand of inbraak plaatsvond en ten tweede kunt u de staat waarin het voorwerp was zichtbaar aantonen. Zorg er wel voor dat u deze foto’s en eventuele echtheidscertificaten in een brandveilige kluis of elders op een ander adres bewaart, zodat deze niet bij een brand of diefstal verloren kunnen gaan. Een videocamera is ook zeer geschikt om opnamen van de inrichting in het huis te maken.

Aankoopbonnen en facturen.

Zorg dat u aankoopbewijzen van dure spullen bewaart op een veilige plek. Hiermee kunt u aantonen dat deze in uw bezit zijn en is de waarde ervan te achterhalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gevolgen onderverzekering voor de uitkeringGevolgen onderverzekering voor de uitkeringHet voor een te laag bedrag verzekeren van huis of inboedel kan grote gevolgen hebben bij het ontstaan van een onder de…
Hoe werkt een inboedelwaardemeter?Hoe werkt een inboedelwaardemeter?Verzekeraars bieden hun klanten de mogelijkheid om de waarde van de inboedel in te schatten me een inboedelwaardemeter?…
Waarde en taxatie inboedelWaarde en taxatie inboedelDe totale waarde van uw inboedel is van belang bij het afsluiten van een inboedelverzekering. Geeft u namelijk een onjui…
Inboedelverzekering, de meest gestelde vragenInboedelverzekering, de meest gestelde vragenDe inboedelverzekering is een polis die dekking biedt tegen beschadiging of verdwijnen van het inboedel of delen daarvan…
Woonverzekering: Inboedel-, opstal- of woonhuisverzekeringWat zijn woonverzekeringen? Met een zogenaamde woonhuisverzekering, ook wel opstalverzekering genoemd, verzeker je jezel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • www.verzekeraars.nl
  • www.assurantieenhypotheek.nl

Reageer op het artikel "De inboedelverzekering en de inboedelwaardemeter"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 02-05-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Inboedel
Schrijf mee!