InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Schade veroorzaakt in geleende auto! Wat nu?

Schade veroorzaakt in geleende auto! Wat nu?

Schade veroorzaakt in geleende auto! Wat nu? Het maakt voor de te betalen premie voor de autoverzekering een groot verschil wie de schuld van het ongeval krijgt toegerekend. Een schade claimen op de autoverzekering kost namelijk geld. Maar wat als iemand anders schade veroorzaakt in uw auto? De hoogte van de premie voor een autoverzekering is sterk afhankelijk van het aantal schadevrije jaren van de regelmatige bestuurder. Iemand die schadevrij heeft gereden in het verleden kan een korting opbouwen tot 80 procent. Een bestuurder die veel schades aanricht kan een toeslag krijgen in plaats van een korting of de verzekering kan door de verzekeraar beëindigd worden. De korting kan verlaagd worden door een schade die verhaald moet worden op de verzekering. Met andere woorden, bij een schuldschade kan de korting per de komende premievervaldatum verlaagd worden. Dit gaat ook gebeuren indien de bestuurder niet de eigenaar is van de auto.

Wie is er verantwoordelijk voor de autoschade?

Bij een ongeval is er vaak één schuldige aan te wijzen. Deze bestuurder is verantwoordelijk voor de veroorzaakte schade. De schade aan de ander zal verhaald gaan worden op de WA-verzekering van de veroorzaker. De eigen schade bij de veroorzaker kan eventueel verhaald worden op de Cascoverzekering van de auto. Vaak is het niet duidelijk wie er verantwoordelijk kan worden gesteld voor de schade. Het is aan de verzekeraars om dit uit te vechten. Bij de schuldige zal de schade van de tegenpartij verhaald worden. In het geval beide schuld hebben aan het ongeval moeten de verzekeraars afspraken maken over de mate van schuld.

Veroorzaker van de schade is niet de eigenaar van de auto

Indien de auto uitgeleend is en diegene heeft een geldig rijbewijs, is de lener verzekerd op de autoverzekering. Als er een schade wordt veroorzaakt door deze bestuurder, is de schade te verhalen op de polis van de auto. Bij een schuldschade zal de schade van de tegenpartij verhaald moeten worden op de autoverzekering waar de veroorzaker in reed.

Uitgeleende auto is alleen verzekerd tegen wettelijke aansprakelijkheid

Als de veroorzakende auto alleen WA-verzekerd is, zal de schade aan deze auto niet onder de dekking vallen. U moet dus altijd voorzichtig zijn met het uitlenen van uw auto, zeker indien u uw auto alleen verzekerd hebt tegen wettelijke aansprakelijkheid.

Terugval in schadevrije jaren

Het verhalen van schade op uw autoverzekering heeft ook gevolgen voor de hoogte van de zogenaamde no-claim korting. Door de schuldschade zal ook de te betalen premie sterk kunnen gaan stijgen. Deze terugval zal ook plaatsvinden als de veroorzaker van de schade niet de eigenaar van de auto is. De terugval kan een verlaging van de korting inhouden van 10 tot 20 procent.

Kan de schade verhaald worden op de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP)?

Ten onrechte wordt vaak gedacht dat de lener van een auto die een schade heeft veroorzaakt de schade kan verhalen op de AVP. In de polisvoorwaarden worden motorrijtuigen echter expliciet uitgesloten van de dekking. Een AVP kan bijvoorbeeld wel worden aangesproken indien u als fietser schade hebt aangericht aan een geparkeerd staande auto.

Onderling de schade verrekenen

De lener en de uitlener kunnen voor een onderlinge verrekening van de schadelasten niet terugvallen op de verzekeraar. Onderling kunnen er eventueel afspraken gemaakt worden over het terugbetalen van de schade aan de eigenaar van de auto. In de praktijk zullen deze afspraken vaak niet nageleefd worden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Schade veroorzaakt in geleende auto! Wat nu?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 08-02-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!