InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Particulier heeft geen verzekeringsadviseur nodig

Particulier heeft geen verzekeringsadviseur nodig

Particulier heeft geen verzekeringsadviseur nodig Voor de meeste verzekeringszaken heeft de particulier geen verzekeringsadviseur nodig. Het is vanaf 2013 voor bepaalde verzekeringen goedkoper om rechtstreeks zaken te doen met de verzekeraar. Per 2013 gaat er veel veranderen met betrekking tot het adviseren in levensverzekeringen en hypotheken. De bemiddelaar gaat namelijk niet meer betaald worden door de verzekeraar, maar de nota komt rechtstreeks bij de klant terecht. Dit lijkt als een lastenverzwaring voor de particulier, maar de insteek is om juist te zorgen voor een lastenverlichting. In het verleden zorgde de verzekeraar of de bank voor de uitbetaling aan de adviseur en berekende het vervolgens door aan de klant. De vergoeding was verdisconteerd in de premie of de hypotheekrente. Om te voorkomen dat verzekeringnemers teveel premie gaan betaling, moet de betaling nu rechtstreeks afkomstig zijn van de klant.

Wie heeft er nog een adviseur nodig?

De verzekeraars en tussenpersonen sturen steeds meer aan op beheren van de polissen en schades via het internet. Door in te loggen bij de verzekeraar, kunt u uw polissen beheren, vragen stellen en schade indienen en beheren. Alleen voor het echte advieswerk zal er nog een adviseur geraadpleegd hoeven worden.

Polissen en premies met elkaar vergelijken

Bij het afsluiten van een nieuwe verzekering hebt u advies nodig om tot de beste keuze te komen tegen de scherpste premie. Dit is niet meer noodzakelijk voor de eenvoudige verzekering, zoals de inboedelverzekering, de aansprakelijkheidsverzekering en de autoverzekering. Via het internet kunt u polissen onderling vergelijken op premie, maar ook op voorwaarden. Daarnaast hebben de betere vergelijkingssites zelf al een selectie gemaakt van de beste polissen. Het blijft echter wel opletten, want u weet niet of de vergelijkingssite inderdaad met de beste optie komt, of dat de keuze mede is ingegeven door eigen belangen.

Verzekeringsadviseur inschakelen voor de behandeling van schades

Indien u verzekeringen hebt afgesloten via een verzekeringsadviseur, dan is deze adviseur ook uw aanspreekpunt in geval van een schade. Dit kan gemakkelijk zijn, maar in de praktijk is het slechts een onzinnige tussenschakel. De tussenpersoon geeft namelijk in veel gevallen alleen maar informatie door aan de verzekeraar. Bij het rechtstreeks sluiten via een verzekeraar, kunt u direct schakelen met de betreffende behandelaar van de schade.

Verzekering rechtstreeks afsluiten bij de verzekeraar

Het is niet bij alle verzekeraars mogelijk om rechtstreeks verzekeringen bij hen af te sluiten. De verzekeraars die werken met tussenpersonen zullen u doorverwijzen. De zogenaamde direct writers kunt u rechtstreeks zaken mee doen. Voorbeelden van dergelijke verzekeraars zijn OHRA en Centraal Beheer Achmea.

Waarom rechtstreeks bij de verzekeraar en niet via een tussenpersoon?

De extra schakel tussen de klant en de verzekeraar moet ook bekostigd worden. De rekening hiervoor komt te liggen bij de klant. Voor bepaalde adviesgesprekken is het aan te bevelen om wel een persoonlijk gesprek aan te gaan. Bijvoorbeeld een hypotheek afsluiten vergt een degelijk advies waarbij persoonlijk contact noodzakelijk is. Ook verzekeringen die een onderdeel vormen van een totaal advies moet aan de hand van persoonlijke gesprekken. Voordat er bijvoorbeeld een levensverzekering wordt afgesloten, moet de adviseur wel eerst inzicht hebben in de gehele financiële huishouding van de klant.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Particulier heeft geen verzekeringsadviseur nodig"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 30-06-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!