InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen in Canada

Sparen in Canada

Sparen in Canada Er zijn steeds meer Nederlanders die hun spaargeld bij een Canadese bank stallen. Dat komt omdat de spaarrente die Nederlandse banken geven over de spaarrente zeer laag ligt. De rente ligt in Canada een stuk hoger. Dat komt omdat de economie er daar een stuk beter voor staat. Bovendien willen Canadese banken meer eigen vermogen aantrekken. Wie een spaarrekening wil openen bij een Canadese bank kan dat zowel in Nederland als in Canada doen. Lees er alles over in dit artikel. Tijdens de Kredietcrisis hebben beleggers veel geld verloren en zijn daardoor voorzichtiger geworden. Ze zijn op zoek gegaan naar andere manieren om een goed rendement over hun geld te krijgen. Aan de crisis lag de instorting van de Amerikaanse huizenmarkt ten grondslag. De huizenprijzen daalden en veel mensen met een hypotheek slaagden er niet meer in deze af te lossen. Als gevolg daarvan kwamen veel banken weer in de problemen. Verschillende banken gingen failliet en andere banken moesten overeind worden gehouden door de verschillende overheden. De Kredietcrisis werd gevolgd door de Eurocrisis waardoor veel beleggers opnieuw geld verloren.

Lage spaarrente in Nederland

Beleggers gingen daarom op zoek naar andere manieren om een goed rendement over hun geld te krijgen. Zij gingen onder andere investeren in grondstoffen, maar gingen hun geld ook stallen in landen waar zij wel een goed rendement kregen over hun geld. De rente die Nederlandse banken gaven over het spaargeld was extreem laag. Dat kwam omdat zij hun eigen tegoeden moesten aanvullen. Bovendien was de inflatie laag, dus hoefden zij de rente niet te verhogen om daarmee om gelijke voet te komen. Mensen die dus graag hun geld wegzetten op een spaarrekening omdat dat de minste risico's met zich mee brengt gingen op zoek naar landen waar de spaarrente hoger was. Zij kwamen onder andere uit in Noorwegen en Turkije, maar ook in het Noord-Amerikaanse Canada.

Sparen in Canada

Er zijn verschillende redenen waarom Canadese banken een hoge rente bieden over de spaartegoeden. De eerste reden is dat het erg goed gaat met de Canadese economie. Het land werd aanvankelijk wel getroffen door de Kredietcrisis, maar herstelde zich snel weer. Doordat het een eigen munt had, de Canadese dollar, was het minder afhankelijk van andere landen en kon ook een eigen economische koers blijven varen. Tegelijkertijd eiste de overheid wel dat banken hun eigen vermogen zouden aanvullen. De Canadese banken zijn er daarom bij gebaat om spaarkapitaal aan te trekken en bieden daarom een hoge rente. De rente die Canadese banken bieden ligt gemiddeld een stuk procent dan de rente van Nederlandse banken. De grootste Canadese banken zijn de Royal Bank of Canada, de Toronto-Dominion Bank, de Bank of Novia Scotia, de Bank of Montreal, de Canadian Imperial Bank of Commerce en de National Bank of Canada.

Sparen bij een Canadese bank

Er zijn verschillende manieren waarom Nederlanders hun spaargeld bij Canadese banken kunnen stallen. De eerste manier is door in Canada zelf een rekening te openen bij een bank. Een voorwaarde is dan wel dat zij enige tijd in Canada woonachtig zijn, bijvoorbeeld voor de studie of werk. Een tweede mogelijkheid is door een spaarrekening te openen bij een Canadese bank die ook in Europa actief is. Op dit met moment zijn dat alleen de Bank of Novia Scotia en de National Bank of Canada. Zij gebruiken meestal Groot-Brittannië als springplank voor de rest van Europa. Het voordeel daarvan is ook dat u onder het Canadese garantiestelsel valt. Een laatste mogelijkheid is uw geld over te maken naar een Canadese vriend of familielid die vervolgens het geld op zijn of haar spaarrekening stalt. Maak in dat geval wel duidelijke afspraken, zodat u ook weet wanneer u het geld terugkrijgt. Zorgt er ook voor dat u deze persoon goed kent, zodat u niet opeens uw geld kwijt bent. Vanwege de risico's is deze laatste optie het minst aan te bevelen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://www.morningstar.nl/nl/news/34228/Canadese-banken-een-modelsector.aspx
  • http://www.efinancialnews.com/story/2013-04-08/canadian-banks-are-expanding-in-europe-with-hiring-offensive

Reageer op het artikel "Sparen in Canada"

Reactie

Henk Sluiter, 29-07-2016 16:22 #1
Goedendag, ik wil graag een paar honderdduizend euro bij een (of meer) Canadese bank(en) stallen. Wat raadt u mij aan? Welke bank geeft de hoogste rente en hoeveel is dat? Wat zijn de risico's?
Bij voorbaat dank.

Groet,

Henk Sluiter

Infoteur: Simcha
Laatste update: 11-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Reacties: 1
Schrijf mee!