InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Golfbeweging in spaargeld het hele jaar door

Golfbeweging in spaargeld het hele jaar door

Van een kapotte wasmachine schrikt menige spaarder op want daar gaat weer een hap uit de met moeite opgebouwde reserve. Maar naast die onverwachte uitgave zijn er het hele jaar door meer aanslagen op het spaargeld waardoor het met golfbewegingen slinkt en weer aangroeit. Denk ook aan de vakantie of wellicht meerdere vakanties en uitstapjes en evenzo bepaalde dure maanden zoals december. Een prima uitgangspunt is daarbij het handhaven van een goed spaarplan.

Discipline en niet sjoemelen met spaarmethode

Zelfs bij hardnekkig sparen, bijvoorbeeld door automatisch een vast bedrag per maand over te schrijven naar de spaarrekening, zullen schommelingen door uitgaven niet worden voorkomen. Elk spaarsysteem is daarom voor een groot deel afhankelijk van de discipline hoe er met het geld omgegaan wordt. Een prachtige spaarmethode bedenken en daarna gaan sjoemelen is niet de juist manier.

Afspraak is afspraak bij een spaarplan

Maandelijks een bedrag naar de spaarrekening laten verdwijnen via een automatische opdracht is alvast een goed begin waarbij per keer ingrijpen niet mogelijk is. Stiekem handmatig terug storten zal voor de meeste spaarders wel een te beheersen actie zijn. Het gaat vooral om andere onderdelen van het spaarsysteem zoals de afspraak om alle extra’s, van bijvoorbeeld die meevallende teruggave van gas en licht, meteen naar de spaarrekening te boeken. Het is oh zo verleidelijk om voor dat bedrag een andere bestemming te bedenken. Maar afspraak is afspraak en de discipline daar niet van af te wijken is essentieel voor het uitvoeren van een bepaald plan. Bij de bestedingsonderdelen van het plan zal met plezier worden teruggedacht aan het moment dat de internetoverschrijding van die meevaller plaats vond.

Geen euro meer

Belangrijk is ook om de bestedingsonderdelen goed af te stemmen op het spaartotaal en daarbij vooral rekening te houden met de schommelingen door het jaar heen. Zoveel regelmaat er in het sparen kan worden aangebracht zo onregelmatig is het bestedingspatroon meestal. Een vakantie valt in een bepaalde periode evenals een eventuele extra vakantie in de winter of uitstapjes bij bepaalde gelegenheden. Per vakantie of uitstapje moet ook een zeker bedrag worden bepaald en geen euro meer worden opgenomen.

Aparte budgetten en niet knabbelen

Naast het budget voor vakanties en uitstapjes is het sparen voor andere uitgaven van groot belang. Die koelkast kan het na vijftien jaar ineens begeven. Die nieuwe auto moet er toch ooit komen. De kunst is om een spaarplan te maken waarbij leuke dingen gescheiden worden van onvermijdbaarheden. Aparte budgetten en niet voor de ene actie knabbelen aan het budget van een andere actie vergt discipline.

Doorlopende reisverzekering voor vakantie

Met een goed plan is de kans op tegenvallers veel kleiner. Een goede tip is ook om een doorlopende reisverzekering af te sluiten dat, mochten zich er calamiteiten voordoen, geen aangegane verplichtingen uit het spaartegoed moeten worden voldaan. Bij de meeste annuleringen moet immers de reissom of minstens een groot deel ervan toch worden voldaan. Verschillende maatschappijen bieden voor een betrekkelijk lage premie een goede verzekering op jaarbasis aan waarbij ook niet telkens hoeft te worden aangegeven of een reis of uitstapje wordt gemaakt.

Hele jaar door goed spaarplan en discipline

Omgaan met golfbewegingen in het spaargeld, die vooral veroorzaakt worden door de wisselende bestedingen door het hele jaar, is dus vooral een kwestie van een goed plan en de discipline van het uitvoeren. De ontspanning van voldoende geld in de portemonnee of andere manier van betalen, zal zeker bijdragen aan het plezier van de vakanties en uitstapjes. De angst van plotseling voor de uitgave van een nieuwe vrieskist te komen staan wordt daarmee ook verkleind.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Golfbeweging in spaargeld het hele jaar door"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 15-03-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Eigen huis
Schrijf mee!