InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Depositorente: wat is een deposito?

Depositorente: wat is een deposito?

Depositorente: wat is een deposito? De depositorekening wordt in verschillende situaties gebruikt. De Europese Centrale Bank biedt een depositorente aan banken om het aantrekkelijk te maken voor banken om geld te stallen bij de ECB. Op die manier wil de ECB voorkomen dat er te veel geld in omloop is. Er zijn ook verschillende banken, zoals de ING Bank, de Rabobank, de SNS Bank, Aegon en ABN-Amro, waar mensen een depositorekening kunnen opnemen. Hun geld staat dan voor een bepaalde periode vast in ruil voor een hoge rente. De depositofaciliteit wordt aangeboden door de Europese Centrale Bank (ECB). Het kan soms voorkomen dat de ECB vindt dat er te veel geld in omloop is in de economie. Dit geld is dan in kas bij de banken. Wanneer zij veel geld hebben lenen zij het makkelijker uit. Het kan schadelijk voor een economie zijn als er te veel geld in omloop is. Mensen geven het dan makkelijker uit en verkopers gaan vervolgens meer geld vragen voor bepaalde producten omdat mensen deze producten toch wel kopen. Vervolgens willen mensen weer een hoger salaris, omdat de producten sterk in prijs zijn gestegen. Daarna herhaalt de hele cirkel zich weer. Te veel geld in omloop leidt dus tot inflatie.

Voorkomen van inflatie

Een bepaalde mate van inflatie is er altijd binnen een economie en is dus ook heel normaal. De inflatie mag echter nooit te hoog zijn. Het nadeel daarvan is namelijk dat de concurrentiepositie van een land verslechterd. Er zullen minder buitenlandse investeringen volgen wanneer de prijzen in een land te snel stijgen. De Europese Centrale Bank biedt daarop een bepaalde rente, de depositorente, waardoor het voor banken aantrekkelijk wordt om hun overtollige kasgeld bij de ECB te storten. De depositorente is altijd lager dan de refirente. De refirente is de rente die banken betalen wanneer zij geld lenen bij de Europese Centrale Bank. Op die manier verdient de ECB dus ook aan deze transacties.

Kortlopende rente op depositorekening bij de Europese Centrale Bank

De depositorente op een depositorekening bij de Europese Centrale Bank is altijd een zeer kortlopende rente. Banken maken daar meestal slechts voor een dag gebruik van. Dit komt omdat de depositorente altijd lager is dan het bedrag dat zij op de markt over het geld zullen kunnen verdienen. Banken zullen altijd proberen om het geld in de markt uit te zetten wanneer zij zien dat ze voor een langere periode in de plus zullen staan. Soms moet de Europese Centrale Bank de rente daarom licht verhogen om het voor banken alsnog aantrekkelijk te maken om geld te stallen bij de Europese Centrale Bank. Als laatste middel heeft de ECB ook het recht om banken te dwingen om een bepaald bedrag tijdelijk te stallen bij de ECB. Dit is echter uitsluitend een laatste redmiddel.

Depositorekening openen bij een bank

Banken bieden zelf ook een depositorente aan. Het gaat dan echter om een verschillend stelsel. Mensen krijgen de mogelijkheid om voor een langere periode hun geld bij een bank te stallen. Het betekent wel dat zij gedurende deze periode niet over hun geld kunnen beschikken. In ruil daarvoor ontvangen zij wel een hogere rente dan de rente op een gewone spaarrekening. Het is voor banken namelijk aantrekkelijker als zij weten dat zij voor een langere periode over een bepaald geldbedrag kunnen beschikken. Zij hebben dan de mogelijkheid om langetermijninvesteringen te doen met het geld en verdienen op die manier meer geld. Het is onder andere mogelijk om bij de SNS Bank, de ING Bank, de ABN-Amro, de Rabobank en Aegon een depositorekening te openen. Dit kan voor de periode van bijvoorbeeld een jaar zijn, maar ook voor een periode van tien jaar of zelfs vijfentwintig jaar. Het risico is wel dat de inflatie in de tussentijd sneller toeneemt, waardoor uw geld maar beperkt meer waard wordt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Depositorente: wat is een deposito?"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 12-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!