InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen is niet uitgeven

Sparen is niet uitgeven

Niemand kan zonder spaargeld. Ieder huishouden heeft een reserve nodig om tegenvallers op te kunnen vallen. Iemand zonder een spaarkapitaal zal bij een onvoorziene uitgaven een lening moeten afsluiten. Nederlanders zijn goede spaarders. In economisch slechte tijden, helpen wij de economie niet op gang door geld uit te geven, maar wij houden de hand nog meer op de knip. Dit is een zuinigheid waar wij de vruchten van kunnen plukken op het moment dat het inkomen lager gaat worden door bijvoorbeeld werkloosheid. In de Verenigde Staten wordt zoveel mogelijk zaken gefinancierd. Deze vorm van overfinanciering is gevaarlijk op het moment dat het inkomen in het geding komt.

Niet iedereen is in de positie om te sparen

Gezinnen die van een laag inkomen rond moeten komen, hebben niet de mogelijkheid om ook nog een deel van het loon te gaan sparen. Met veel moeite kunnen ze de maand door komen met het beschikbare inkomen. Toch moeten ook deze mensen een mogelijkheid creëren om een deel van het beschikbare geld te reserveren. Dit moet om nog grotere kostenposten te voorkomen.

Sparen of lenen

Niet alle kosten zijn te betalen met het maandelijkse inkomen. Bepaalde uitgaven zijn zo groot, dat er geld voor gereserveerd moet worden van meerdere maanden. De wasmachine en de droger gaan stuk, de auto moet vervangen worden, het zijn soort uitgaven waar de meeste gezinnen jaarlijks tegenaan lopen. Er zijn altijd wel zaken die vervangen moeten worden. De gezinnen die hier geen geld voor gereserveerd hebben, moeten een lening afsluiten om toch een noodzakelijke uitgave te kunnen verrichten. Vervolgens moet de lening terugbetaald worden, met een hoge rentevergoeding.

Voorbeeld

Een gezin rijdt in een auto van acht jaar oud. De auto doet het nog goed en zou nog jaren mee kunnen. Gezin één gaat maandelijks 150 sparen, om de auto uiteindelijk te kunnen vervangen. Gezin twee ziet het nut niet van sparen en bouwt geen kapitaal op. Na vijf jaar moet de auto vervangen worden. Gezin één heeft gespaard: 60 x 150 = 9.000 (plus rentebijschrijving 9.700. Met dit bedrag kunnen ze een vervangende auto kopen.

Gezin twee moet een lening afsluiten voor 9.700. Hiervoor moeten ze 9 procent rente betalen. Uitgaande van aflossing in vijf jaar, moeten ze maandelijks aflossen 161,67. Daarnaast moeten ze nog de hoge rente betalen over het bedrag dat nog open staat. In de eerste maand bedraagt de te betalen rente: 72,75.

Conclusie: zonder spaargeld kan niemand leven

Kortom het niet sparen zal uiteindelijk resulteren in een noodzaak om een lening af te sluiten. Gezinnen die het financieel moeilijk hebben, moeten toch een manier vinden om maandelijks geld over te houden. Uitgaande van ons voorbeeld, was de keuze of maandelijks 150 sparen, of uiteindelijk een lening afsluiten met een maandelijkse aflossing van 161,67. Naast de aflossing moet er ook nog iedere maand tot 72,75 aan rente worden betaald. Daarnaast blijft een niet sparend gezin achter de feiten aan lopen, want ook voor de volgende auto moet er weer een lening worden afgesloten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sparen is niet uitgeven"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 08-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!