InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Waarom willen klanten van ABN AMRO er weg?

Waarom willen klanten van ABN AMRO er weg?

Waarom willen klanten van ABN AMRO er weg? Steeds meer wordt duidelijk dat klanten bij ABN AMRO hun rekening en spaarrekeningen opzeggen en overstappen naar een andere bank. Een in potentie nieuwe klant zal deze bank wellicht ook voorbijgaan. Waarom eigenlijk, want deze bank heeft ook zo zijn voordelen. Zeker nu ABN AMRO in veilige staatshanden is vanaf 3 oktober 2008. Wellicht komt het ook door die salarisverhogingen met 100.000 euro aan de top. Die vielen niet in goede aarde, niet bij de klanten en niet bij vele medewerkers van de bank. Daarom is die even teruggedraaid.

Marketingonderzoek ABN AMRO

Het bedrijf Team Vier voerde in mei van dit jaar een onderzoek uit naar het aantal klanten dat zeker zou opstappen bij ABN AMRO wanneer het in buitenlandse handen zou komen. De resultaten toen gaven in essentie aan dat zon 130.000 klanten zeker zouden overstappen, en nog eens 700.000 klanten, zon 15%, overwegen over te stappen. Dat betekent bij 10.000 euro de man ruim 8 miljard minder, en bij een bedrag van 25.000 de man zon 20 miljard euro. Waarschijnlijk is het veel meer omdat ook bedrijven van plan zijn over te stappen. Dit nog los van de mensen en bedrijven die hun eerste rekening niet bij De Bank zullen openen, maar bij een concurrent. Bovendien is het onderzoek uit mei al weer relatief oud als we bedenken dat de hypotheekcrisis in de VS in volle hevigheid is losgebarsten en het consumentenvertrouwen is afgenomen. Een ander belangrijk punt is dat bijna tweederde vindt dat de bank onvoldoende informatie geeft.

De Rabobank

Op 29 augustus 2007 liet de Rabobank weten sinds april 2007 al 70.000 particuliere klanten van de ABN AMRO bank te hebben overgenomen. Men spreekt over een gemiddelde van 500 particulieren per dag. Bovendien stappen vele zakelijke klanten over. Als gevolg van de overstap naar de Rabo zag de bank het zakelijk toevertrouwde vermogen met 14 miljard euro stijgen, een verdubbeling van de normale groei. Dus 7 miljard euro komt waarschijnlijk ook van ABN AMRO. Bestuurs-voorzitter Bert Heemskerk bevestigt deze verwachting in De Pers van woensdag 21 november 2007. Hij denkt dit jaar bijna acht miljard euro bij opstappende ABN AMRO klanten op te halen. Vooral particuliere klanten stappen over, zo blijkt ook weer in 2008.

De marketing van ABN AMRO

Een interessante vraag is wat ABN AMRO nu verkeerd doet. Zou het nou echt zo zijn, zoals sommigen beweren, dat Nederlanders graag bij een Nederlandse bank zitten. Of is er meer aan de hand? Waarschijnlijk wel. We missen voldoende openheid van zaken in onzekere tijden. Niet dat de Rabobank bij mijn weten zo open is tot dusverre: de 32 miljard aan risicovolle hypotheken in de VS, moesten we eerder via de Wall Street Journal en andere media vernemen. Maar ABN AMRO heeft in zijn mediaoffensief als leidraad gekozen dat er weinig zal veranderen en de klant gewoon kan gaan slapen. Dit terwijl er duidelijk veel kritiek is geweest op ABN AMRO. Oud minister Ruding heeft eerder flink in die zin uitgepakt. Ook is duidelijk dat in Nederland ABN AMRO de koploper is in risicovolle hypotheekconstructies in de VS. Dus, hoezo zal er weinig veranderen, en wat betekent de overname door Fortis nu echt voor de klanten? Een ommezwaai in de tactiek zal nodig blijken.

3 oktober 2008 tot heden

Vanaf 3 oktober 2008, het moment dat ABN AMRO Nederland in handen van de staat is, is het speelveld voor de banken in ons land weer volledig anders geworden. Veiliger dan bij de staat bankieren kan haast niet. Een moment dus ook voor een volledige herkansing. En laat ABN AMRO die kans nu oppakken, want dan wordt het weer die prachtige bank, ook al zien de de spaarrente van ABN AMRO niet terug in de lijst met de top 5 banken met de hoogste spaarrente.

juni 2014, het vaste salaris gaat met 20% omhoog

Bekend wordt dat ABN AMRO het vaste salaris van de honderd hoogste managers onder de raad van bestuur met 20 procent verhoogd. Gerrit Zalm spreekt over een loonsverlaging omdat men nou niet de variabele bonus ontvangt, die hoger kan uitpakken. Het verschil tussen beide vormen van inkomen is natuurlijk dat het vaste inkomen vast is en een bonus alleen behoort te worden uitgekeerd als het doel van de manager wordt gehaald. Als Gerrit Zalm al van te voren weet dat een manager zeker de bonus zou krijgen, wordt het wellicht tijd om die doelen wat aan te scherpen, want dan worden ze te eenvoudig gehaald. De klant van ABN AMRO zal hier ook weinig van begrijpen.

Top ABN Amro krijgt ton extra salaris

Bestuursleden van ABN Amro, waaronder voormalig ambtenaar Kees van Dijkhuizen, krijgen sinds 2014 jaar een ton extra salaris. Zomaar. Dat werd minister Dijsselbloem na veel commotie hierover in het parlement, toch ook te gortig. Hij liet weten voorlopig af te zien van een beursgang van ABN AMRO totdat rust en vertrouwen in de bank was teruggekeerd. De salarisverhoging werd teruggedraaid en eind mei 2015 liet het kabinet Rutte weten dat eind 2015 een deel van ABN AMRO naar de beurs zal gaan. Ook deze trucs hebben geleid tot ontevreden klanten die overstapten naar een andere bank. Waarschijnlijk niet naar de ING bank, want daar werden de salarissen nog sterker verhoogd, verhogingen die niet werden teruggedraaid.

Conclusie

Rust en vertrouwen zijn belangrijk, vertrouwen komt te voet en gaat te paard. U als consument kunt kiezen bij wie u wilt bankieren en bepalen wat daarbij voor u doorslaggevende argumenten zijn.
© 2007 - 2019 Zeemeeuw, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
ABN AMRO spaarbankABN AMRO spaarbankEr zijn veel banken actief in Nederland. ABN AMRO is hier één van en na de fusie met Fortis is het één van de vier groot…
Wat gebeurt er als Fortis omvaltWat gebeurt er als Fortis omvaltFortis werd in 2008 een speelbal van de beurs. Door ongelukkige uitspraken van de top, verkeerde overnames en door specu…
Ontsnappingsroute overname ABN AMRO heette MACOntsnappingsroute overname ABN AMRO heette MACDat de kredietmarkt behoorlijk op slot zat door de hypotheekcrisis in de VS en onderling wantrouwen, werd ook zichtbaar…
Als particulier beleggen in ABN AMROAls particulier beleggen in ABN AMROABN AMRO ging eind 2015 naar de beurs, voor een deel althans. Ook u als particulier kunt in ABN AMRO beleggen. Het aande…
Rijkman Groenink kreeg bij vertrek ABN Amro miljoenen meeRijkman Groenink kreeg bij vertrek ABN Amro miljoenen meeRijkman Groenink is bekend als bestuursvoorzitter van de ABN Amro. Groenink wordt geboren in 1949 in Den Helder. Hij stu…

Reageer op het artikel "Waarom willen klanten van ABN AMRO er weg?"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reacties

Marius Ten Brinke, 30-11-2009 23:17 #4
Woon in het buitenland en kan alleen bevestigen dat de Service van de ABN AMRo inmiddels nog veel slechter is: ben al 6 maanden bezig mijn verhuizing administratief bij de ABN AMRO correct te krijgen. Is nog steeds niet gelukt. Heb dus mijn rekening (inmiddels 2 keer) opgezegd heb en raad wat… ook dit hebben ze niet "meegekregen". Telefonisch speelt men zich zo dom, dan ze vermoedelijk hopen dat ik van ellende een hart aanval krijg. Heb wel een brief ontvangen dat vanwege mijn niet recente inloggen (hoe zou dat nou komen) de nieuwe bankvoorwaarden gelden… Grrrrrr. Reactie infoteur, 30-11-2009
Beste Marius ten Brinke,
U kunt via de website van ABN AMRO, via Contact rechts boven in, altijd een klacht indienen of vraag stellen. Dan heeft u het ook nog eens op papier, als u het laat uitprinten. U moet namelijk niet opgeven, maar zo veel mogelijk wegen bewandelen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gert Ermers, 03-06-2008 09:42 #3
De informatie van de heer Bruinsma heeft mij doen besluiten naar de ABNAMRO toe te gaan met zijn informatie en jawel opeens was men bereid mijn rekening op te heffen. Bedankt Heer Bruinsma. Reactie infoteur, 03-06-2008
Mooi, erg nuttig dus zo'n forum bij dit artikel over ABN AMRO.

Wbruinsma, 02-06-2008 15:07 #2
Wij werden met hetzelfde standpunt van de ABN AMRO geconfornteerd. Navraag bij zowel onze nieuwe bank (DSB…) en de Ned. Vereniging van Banken leerde dat dit in strijd is met de onderlinge afspraken. ABN AMRO heeft dit ook (in ons geval) toegegeven en teruggedraaid. De ABN AMRO rekening is dus gewoon opgezegd terwijl de opstapserviec gewoon doorloopt. Reactie infoteur, 02-06-2008
Dus toch gerechtigheid.

Gert Ermers, 25-04-2008 14:02 #1
Via overstapservice van de abnamro naar de dsb bank. Kan pas na dertien maanden mijn rekening bij abnamro beeindigen, moet dus zolang mijn kwartaalbijdrage blijven betalen. Schandalige behandeling na vele jaren klant bij abnamro te zijn geweest :-( Reactie infoteur, 25-04-2008
Dat is inderdaad zuur.

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 16-09-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Reacties: 4
Schrijf mee!