InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Wat is banksparen met gouden handdruk bij ABN AMRO

Wat is banksparen met gouden handdruk bij ABN AMRO

Wat is banksparen met gouden handdruk bij ABN AMRO Ontslag gekregen? Banksparen met uw ontslagvergoeding bij ABN AMRO is dan een mogelijkheid. Met uw gouden handdruk of ontslagvergoeding kunt u in 2013 of daarna eenvoudig en voordelig banksparen. Naast de beleggingsvariant van Brand New Day werd tot voor kort banksparen met de gouden handdruk nog niet aangeboden. Sinds 2010 is dat wel mogelijk met de stamrecht spaarrekening van ABN AMRO. U kunt dan later nog switchen naar een verzekering of een Stamrecht BV bij ABN AMRO. Of kies alsnog voor concurrent Brand New Day. Let op, vanaf 2014 vervalt de stamrecht bv en het banksparen met de ontslagvergoeding voor nieuwe ontslagen.

Gouden handdruk, ontslagvergoeding en kantonrechtersformule 2013

De kantonrechtersformule helpt meestal bepalen hoeveel u aan gouden handdruk of ontslagvergoeding bij uw ontslag mee krijgt. Drie factoren bepalen in de kantonrechtersformule de vergoeding:
  • Het aantal gewogen dienstjaren;
  • Uw maandsalaris;
  • De correctiefactor waarvan de grootte afhankelijk is van de mate waarin het ontslag uw schuld is of juist van het bedrijf dat u ontslaat.

Door deze factoren met elkaar te vermenigvuldigen krijgt u het u toe te kennen bedrag bij ontslag. Dit wordt onderstaand toegelicht.

Belastingdienst en de ontslaguitkering

Maar een ontslagvergoeding krijgen is mooi, maar als u het gewoon laat storten op uw rekening betaalt u een groot deel van de gouden handdruk direct aan de belastingdienst. Het kan zijn dat u dan nauwelijks de helft van uw ontslagvergoeding overhoudt. Daarom zijn er allerlei fiscale constructies denkbaar om dit verlies zo veel mogelijk te voorkomen. De bekendste is wel de Stamrecht BV, maar sinds 1 januari 2010 is daar de stamrecht spaarrekening bijgekomen. ABN AMRO is nu de eerste bank die de stamrechtspaarrekening aanbiedt. Brand New Day was al eerder op de markt met een beleggingsvariant. Brand New Day die regelmatig uit de bus komt als goedkoopste aanbieder voor allerlei producten. Tot 1 januari 2014 kunt u gebruik maken van een Stamrecht BV en fiscale constructies voor uw gouden handdruk. Betaal zo minder aan de belastingdienst.

Banksparen 2013 met stamrechtspaarrekening

De stamrechtspaarrekening is een product uit het assortiment van het banksparen. Banksparen kon u al voor uw pensioen of de aflossing van een hypotheek, maar daar is het banksparen voor de gouden handdruk bijgekomen. Bij het banksparen is de kern dat u spaart op een geblokkeerde rekening bij een bank en niet bij een verzekeraar. U kunt pas bij het geld komen als de looptijd van de blokkering voorbij is. ABN AMRO biedt nu de Gouden Handdruk Opbouwrekening aan. Op deze rekening kunt u uw ontslagvergoeding parkeren tegen een variabele rentevergoeding van 2,6%. Al de tijd dat het geld op deze rekening staat, betaalt u er geen inkomstenbelasting over, terwijl het geheel aangroeit met de rente. Geen belasting dus in box 1 en ook niet in box 3, waarover de vermogensbelasting wordt berekend. U hebt er geen omkijken naar en er worden geen aanvullende kosten in rekening gebracht. Uiterlijk wanneer u 65 jaar wordt, moet u kiezen voor periodieke uitkeringen van het opgebouwde vermogen. Pas dan gaat u over de uitkeringen inkomstenbelasting betalen.

Voorwaarden Gouden Handdruk Opbouwrekening 2013, 2014-2016

Een voorwaarde is wel het minimale bedrag dat gestort wordt € 5.000 bedraagt. Als u er later voor kiest om het opgebouwde vermogen toch bij een ander te stallen, bijvoorbeeld bij Brand New Day, dan worden u wel kosten in rekening gebracht. Maar als u het spaartegoed bij ABN AMRO later omzet in een verzekering of toch een Stamrecht BV worden geen extra kosten berekend. Er gelden in zijn algemeenheid ook voorwaarden over de uitkering. Zo moet iemand die jonger is de leefrente over meer jaren uitsmeren dan een ouder iemand. Kijkt u maar:

Leefrente, leeftijd en het verplicht aantal jaren van uitkering van de leefrente:

LeeftijdMinimaal aantal jaren leefrente
Jonger dan 25 jaar17 jaar
Tussen 25 en 30 jaar14 jaar
Tussen 30 en 35 jaar11 jaar
Tussen 35 en 40 jaar 8 jaar
Tussen 40 en 45 jaar 5 jaar
Tussen 45 en 50 jaar 4 jaar
Tussen 50 en 55 jaar 3 jaar
Tussen 55 en 60 jaar 2 jaar
Vanaf 60 jaar 1 jaar

Wie 41 jaar is moet dus de leefrente spreiden over minimaal 5 jaar. Wie 61 is over minimaal 1 jaar en zo verder. Over het kapitaal dat nog niet is uitgekeerd krijgt u ook tijdens de uitkering rente bijgeschreven. U kunt er ook voor kiezen om het opgebouwde kapitaal door een andere bank of verzekeraar te laten uitkeren met de voorwaarden die daar dan gelden.

Banksparen en voortijdig overlijden

Als u als rekeninghouder komt te overlijden en er geen testament is opgesteld, zijn de rechthebbende erfgenamen:
  • De echtgenoot of echtgenote dan wel een geregistreerd partner.
  • Hij of zij met wie de rekeninghouder duurzaam een gezamenlijke huishouding voerde en die geen bloed- of aanverwant persoon is in de rechte lijn.
  • Kinderen en pleegkinderen die jonger zijn dan 30 jaar.

Ook dan geldt dat de minimale duur van de periodieke stamrechtuitkeringen afhankelijk is van de leeftijd van de gerechtigde, zoals aangegeven in bovenstaande tabel. Uitzondering op deze regel vormen de kinderen en pleegkinderen van de overledene. Voor hen moeten de termijnen uiterlijk eindigen op het moment dat zij de 30 jaar worden.

Leefrente en belastingdienst

Het grote voordeel van banksparen met uw ontslagvergoeding of gouden handdruk is dat de belastingdienst achter het net vist. U betaalt geen belasting over de gouden handdruk en ook niet over de rente. Pas als de leefrente op een later moment wordt uitgekeerd is de leefrente belast en niet eerder. De ontslagvergoeding op een gewone rekening laten storten kan betekenen dat u meer dan de helft meteen aan de belastingdienst moet betalen. Met banksparen is dat onder de voorwaarde dat het geld direct door de werkgever op de geblokkeerde rekening wordt gestort, niet het geval. Dat scheelt u al met al veel geld.

Conclusie banksparen 2013 met een gouden handdruk of ontslagvergoeding bij ABN AMRO

Banksparen is de manier om transparant en fiscaal vriendelijk te sparen. Steeds meer banken bieden producten aan. Zo ook het banksparen met de gouden handdruk of ontslagvergoeding en dat is een goede ontwikkeling voor de consument, maar vanaf 2014 vervallen ook allerlei fiscale voordelen. voor bestaande constructies is er wel belastingvoordeel te halen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stamrecht banksparen: Ontslagvergoeding en stamrechtWanneer je wordt ontslagen, krijg je vaak een ontslagvergoeding of gouden handdruk mee ter compensatie. Voorheen konden…
Stamrecht BV oprichten en Gouden handdrukStamrecht BV en de gouden handdruk. Als je wordt ontslagen kun je een gouden handdruk meekrijgen (een afkoopsom). Dit be…
De gouden handdruk of de ontslagvergoedingDe gouden handdruk of de ontslagvergoedingDe ontslagvergoeding of gouden handdruk is een soort van afkoopsom welke de werknemer de werkgever geeft bij een ontslag…
Banksparen voor een gouden handdruk bij RabobankBanksparen voor een gouden handdruk bij RabobankBanksparen voor een gouden handdruk is populair anno 2011. Wil je zo verstandig, veilig en doeltreffend mogelijk bankspa…
Gouden handdruk fiscaal gunstig uitkeren in 2014Gouden handdruk fiscaal gunstig uitkeren in 2014De regeling van de gouden handdruk gaat per 2014 verdwijnen. Dit is bekend gemaakt op Prinsjesdag 2013. Bestaande gouden…

Reageer op het artikel "Wat is banksparen met gouden handdruk bij ABN AMRO"

Reacties

Dick van Zanten, 24-04-2016 11:23 #6
Mijn gouden handdruk, heb ik onder gebracht ABN AMRO. Op de jaaropgave, staat vermeld Pensioen.
1e Is dit dan inkomen en waar moet je dit onder brengen?
2e Ik lees steeds over premies, welke dan gedeeltelijk kunnen worden "verminderen". Is dit ook toepasbaar bij, als men het geheel gelijk heeft gestort. Reactie infoteur, 25-04-2016
Beste Dick van Zanten,
Zodra leefrente wordt uitgekeerd is dat belast als inkomen (inkomen uit werkzaamheden uit het verleden), het kapitaal op de spaarrekening is niet belast. Als u in 2014 of daarna uw ontslagvergoeding kreeg, hebt u hierover belasting betaald en het netto bedrag bij ABN AMRO ondergebracht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

André Mosselman, 12-03-2013 18:41 #5
Ik heb mijn ontslagvergoeding bij ABN/Amro ondergebracht; een gouden handdruk opbouwrekening (100 % sparen met variabele rente). Is het fiscaal aantrekkelijk om dit geld te gebruiken om mijn hypotheek af te lossen, of betaal ik dan evengoed 42% belasting? Reactie infoteur, 13-03-2013
Beste André Mosselman,
Volgens de specificaties van ABN AMRO mag u uw tegoed op de Gouden Handdruk Opbouwrekening alleen gebruiken als aanvulling op uw inkomen of pensioen. U betaalt bij een opname evengoed 42% of 52% inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bert, 24-01-2013 11:53 #4
Geachte,
als ik banksparen met een gouden handdruk doe bij een bepaalde bank, kan ik die rekening dan overzetten naar een andere bank, m.a.w. mijn banksparen voortzetten bij een andere bank?

Hartelijk dank voor uw reactie Reactie infoteur, 24-01-2013
Beste Bert,
Overboeken van een rekening met banksparen naar een andere bank is zeker niet altijd mogelijk zonder extra kosten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lachman, 06-01-2013 12:10 #3
06-01-2013
ik heb in 2010 ontslavergoeding op een stamrechtspaarrekening laten storten, omdat ik wilde geen 52% belasting direct betalen aan de belastingdienst, maar dat is een vergissing, als ik derect had laten storten op mijn rekering had dan de 52% belasting betaald en niet achteraf als nu het geval is bij mijn.
ik heb naast mij stamrechtbankspaar uitkering, waar ik nu 42% belasting betaal en ik heb werk salaris waar ik ook belasting wordt ingehoude via mijn werkgever.maar de belastingdienst als twee inkomen en wordt samen opgeteld in mijn verzamel inkomen waar ik nu toch op de 52% toen uit komt ik heb een aanslag ven de belasting € 1650, 00 betalen op een verzamel inkomen van €44.000, 00.
ik zit nu vast aan tot mij pensioen.
als iemand denk wil zijn ontslag vergoeding op een stamrechtbanksparen laten storten denk goed na, als iemand denk dat hij ontslagen wordt met onstang vergoeding laat het bedraag direct uitkeren, wand alles word mee geteld voor de aanvraag je WW uitkering je krijg 70 % van alles wat je ontvangenheb in jaar waar je ontslagen ben mee telt, want de UWV kijk SV loon meer niet. Reactie infoteur, 06-01-2013
Beste Lachman,
1. Als u een ontslagvergoeding in één keer laat uitbetalen telt het ook mee voor uw ww en betaalt u 52% belasting.
2. Vaak weet je niet als je ontslagen wordt of je nog werk zult vinden. Dan is banksparen toch een mooie oplossing.
3. De stamrecht bv is vooral bij grote bedragen interessant, maar vraagt ook veel meer nazorg.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. van de Meeberg, 03-07-2012 20:28 #2
Ik verwacht ontslag en een ontslagvergoeding die interessant kan zijn voor een stamrechtspaarrekening. Ik heb dan niet direct de 52% inhouding van de belastingdienst.
Ik zit in met mijn inkomen in schijf 4 en verwacht dat in een nieuwe werkkring ook. Ik kan het geld gezien mijn leeftijd (41) 5 jaar vast zetten. Zijn de renteuitkeringen dan dan ook 52% belast (omdat ze toch worden gezien als aanvulling op mijn inkomen)?
En wat gebeurt met de uitkering van het gehele bedrag als ik er na 5 jaar over wil beschikken? Wordt dat meegeteld als inkomen en belast met 52%?
Want als beide vragen met JA moeten worden beantwoord, snap ik niet goed waarom ik het niet direct en belast naar een betaalrekening zou laten storten…

Ik zie uit naar uw reactie.
m.v.g.
H. van de M. Reactie infoteur, 03-07-2012
Beste H. van de Meeberg,
Als uw inkomen bij uitkering in schijf 4 zit, betaalt u 52% belasting over alles wat in schijf 4 valt. In dat geval is het enige voordeel van een stamrecht bv dat het kapitaal niet in box 3 van de inkomstenbelasting valt. Ik kan me voorstellen dat dat niet opweegt tegen de extra administratie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. T. M. van der Weijden, 25-03-2011 10:31 #1
Als het goed is ga ik binnenkort een Gouden handdruk ontvangen. Ik ben nu 49 jaar. Hoeveel jaar moet ik het geld wat ik bij jullie stort dan vast laten staan, voordat ik het eraf mag halen? Niet alles, maar bijv. een gedeelte? Is dit dan 4 jaar vlgs bovenstaand schema? Reactie infoteur, 25-03-2011
Beste J. T. M. van der Weijden,
1. Dat klopt, maar bij ons kunt u geen storting doen. Daarvoor moet u naar een bank.
2. Bespreek ook daar de mogelijkheden.
3. Belangrijk is dat het geld niet eerst op uw rekening wordt gestort, maar direct naar een bankspaarrekening van de bank. Anders betaalt u alsnog de hoge inkomstenbelasting, die u juist wilt vermijden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 25-04-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Ontslagvergoeding 2016
Reacties: 6
Schrijf mee!