InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Air Miles maar vijf jaar geldig: opmaken voor ze vervallen

Air Miles maar vijf jaar geldig: opmaken voor ze vervallen

Air Miles maar vijf jaar geldig: opmaken voor ze vervallen Air Miles is een spaarprogramma waarmee je ongemerkt een flink puntensaldo bij elkaar kunt sparen. De opgespaarde Air Miles kunnen vervolgens ingewisseld worden. Waar je vroeger alleen kon sparen voor korting op vliegtickets zijn de punten inmiddels bij talloze winkels en webshops in te wisselen voor allerlei producten en dagjes uit. Ook is het mogelijk je Air Miles te doneren aan een goed doel. Vanaf 1 december 2018 moeten trouwe spaarders goed opletten want vanaf dat moment vervallen maandelijks de Air Miles die op dat moment vijf jaar oud worden.

Air Miles vervallen na vijf jaar

Over Air Miles

Air Miles is een internationaal spaarprogramma of loyaliteitsprogramma. Mensen die meedoen aan het programma krijgen bij verschillende aankopen Air Miles (een soort punten) bijgeschreven op hun kaart. Oorspronkelijk konden deze punten alleen ingeruild worden voor een vliegreis of korting hierop maar inmiddels zijn de punten op veel meer plekken inwisselbaar. Zo kun je de Air Miles gebruiken voor korting bij het tanken, korting op je boodschappen of op tal van andere zaken zoals dagjes uit, elektronica, speelgoed, gereedschap, sieraden, beddengoed en nog veel meer.

Voor veel bestedingen geldt een vast aantal Air Miles dat kan worden gebruikt, al dan niet met een bijbetaling. Zo was het in 2018 bijvoorbeeld mogelijk om 500 Miles in te wisselen voor een Restaurant Dinercheque ter waarde van 20 of een kaartje voor attractiepark Duinrell te kopen voor slechts 10 bij de inwisseling van 1.450 Air Miles. Daarnaast is het ook mogelijk om te shoppen zonder bijbetaling in de Air Miles Shop met keuze uit honderden producten en kun je punten tevens onbeperkt inwisselen bij Bol.com.

Het sparen van Air Miles is heel eenvoudig. Nadat je een account hebt aangemaakt en een pasje hebt aangevraagd kun je deze laten scannen of registreren bij alle winkels en ander partners die meedoen aan het programma. Dit zijn onder meer Shell, Praxis, Etos, Mastercard en Essent. Ook is het mogelijk om je Air Miles kaart te koppelen aan je Bonuskaart van de Albert Heijn. Elke keer dat je bij het boodschappen doen je Bonuskaart laat scannen spaar je automatisch Air Miles. Op die manier kun je ongemerkt een aardig saldo bij elkaar sparen. Voorheen was het ook mogelijk om Air Miles te sparen bij het inmiddels failliete warenhuis V&D.

Air Miles saldo checken

Ben je benieuwd hoeveel Air Miles je al bij elkaar gespaard hebt dan kun je dit eenvoudig nakijken op de website van Air Miles. Door je kaartnummer in te voeren krijg je een overzicht van je bij elkaar gespaarde saldo. Wanneer je je aanmeldt voor de nieuwsbrief dan vind je hierin ook steeds je saldo terug. Heb je je Air Miles-kaart gekoppeld aan je Bonuskaart van de Albert Heijn dan vind je je saldo ook elke terug onder aan je kassabon.

Air Miles niet onbeperkt houdbaar

Veel mensen denken dat je je saldo onbeperkt kunt blijven aanvullen en dat de Air Miles nooit vervallen. Dit klopt echter niet. In het loyaliteitsprogramma dat in Nederland sinds 1994 bestaat is in 2013 een wijziging aangebracht. De opgespaarde Air Miles zijn daardoor maar vijf jaar geldig. Gebruik je de opgespaarde Miles niet binnen vijf jaar dan komen ze te vervallen. Omdat de wijziging per 1 november 2013 is doorgevoerd krijgen klanten hier per 1 november 2018 voor het eerst mee te maken. Per 1 november 2018 zouden daardoor alle Air Miles die tussen 1994 en 1 november 2013 zijn opgespaard vervallen. Vanaf dat moment worden de vervallen Miles steeds maandelijks van het saldo afgeboekt. Spaarders worden daarom aangespoord snel iets te doen met de punten die dreigen te vervallen. In de nieuwsbrief waarvoor men zich kan aanmelden wordt ook een overzicht gegeven van het aantal punten dat de vervaldatum nadert. De vervaldatum is eind oktober verschoven naar 1 december 2018 om mensen nog zoveel mogelijk de tijd te geven iets met hun Miles te doen.

Snel nog iets doen met je saldo

Heb je Air Miles die inmiddels al bijna vijf jaar oud zijn dan wordt het tijd om hier iets mee te gaan doen want het zou zonde zijn als ze komen te vervallen. De organisatie achter het loyaliteitsprogramma becijferde in de zomer van 2018 dat het gezamenlijke saldo dat bij de eerste vervaldatum in november 2018 verloren dreigt te gaan rond de 2,9 miljard Air Miles ligt. Gelukkig zijn veel mensen zich er echter wel van bewust dat ze iets met hun saldo moeten doen. Waar normaliter in Nederland circa 600.000 per week worden ingewisseld lag dit aantal in september 2018 al rond de 8 miljoen.

Veel spaarders raadplegen de website van Air Miles om te zien waar ze hun punten kunnen inwisselen. Veel vrienden en familieleden leggen daarnaast punten bij elkaar om gezamenlijk een dagje van weg te kunnen naar bijvoorbeeld een pretpark, dierentuin of musical. Daarnaast is het ook mogelijk je Air Miles te doneren aan een goed doel. Op die manier maak je er een ander blij mee. Je kunt je Air Miles onder meer doneren aan War Child, Nationaal Fonds Kinderhulp of Justdiggit. 200 Air Miles staan daarbij gelijk aan een donatie van 1 (2018).
Gerelateerde artikelen
Rocks' vijfjes spaarprogrammaRocks' vijfjes spaarprogrammaRocks' was een spaarprogramma waarbij speciale Rocks' biljetten of ook wel 'Rocks' vijfjes' konden worden gespaard. De v…
Air Miles, spaar voor leuke uitjes en extraatjesAir Miles, spaar voor leuke uitjes en extraatjesJe hebt vast wel eens van Air Miles gehoord. Door aankopen bij bepaalde winkels te doen kun je Air Miles sparen. Als je…
Air Miles, wie spaart ze nog?Air Miles, wie spaart ze nog?Het is een tijd lang een rage geweest. Iedereen spaarde Air Miles. Mensen droomden van verre reizen met het vliegtuig, m…
Voordelen OV-chipkaartmijn kijk opVoordelen OV-chipkaartIn Nederland kan er na de invoering van de OV-chipkaart niet meer gereisd worden met de strippenkaart. Er is in het open…
Airmiles: sparen, inwisselen en spaartipsAirmiles: sparen, inwisselen en spaartipsAirmiles is wellicht het bekendste en populairste spaarsysteem van Nederland. Miljoenen mensen hebben dat blauwe kaartje…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cocoparisienne, Pixabay
  • https://nos.nl/artikel/2250881-je-moet-airmiles-sparen-en-ervan-genieten-anders-heeft-het-geen-zin.html
  • https://www.airmiles.nl/klantenservice#401
  • https://www.airmilesshop.nl/
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Air_Miles

Reageer op het artikel "Air Miles maar vijf jaar geldig: opmaken voor ze vervallen"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 07-11-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!