InfoNu.nl > Financieel > Sparen > De spaarrekening, sparen of betalen?

De spaarrekening, sparen of betalen?

Tijden veranderen, zo ook de spaarrente. In de loop van 2015 is de spaarrente alsmaar verder gedaald. Sinds 2009 is de spaarrente gedaald van 5,5% tot 1,25% in september 2015. Door deze daling mogen terecht vraagtekens geplaatst worden bij de term 'spaarrekening'. Is stallen van geld op een spaarrekening nog wel rendabel?

De spaarrente

De spaarrente, een product ontworpen voor consumenten ter compensatie voor het stallen van hun geld bij de bank. Geld dat vervolgens door de bank weer wordt uitgeleend aan een ander tegen een bepaalde rentevergoeding. Op deze manier creëert de bank een wisselwerking, waarbij vraag betaalt en aanbod ontvangt. De bank treedt op als intermediair en verdient aan deze positie. De spaarrente is sinds 2009 sterk aan het dalen. De rente is zo ver gedaald, dat sparen voor een deel van de maatschappij geld kost in plaats van oplevert. In de maand september 2015 is de hoogste spaarrente op een spaarrekening zonder voorwaarden 1,25%.

Wanneer is sparen nog rendabel?

Of het geld op een spaarrekening rendeert, is afhankelijk van de hoogte van het saldo op de rekening. Tot 1 januari 2017 geldt een vrijstelling van vermogen in box 3 ter hoogte van 21.330,- per persoon. Dit betekent dat in een fiscaal partnerschap 42.660,- belastingvrij gespaard mag worden. Eventuele schulden die in aftrek gebracht mogen worden in box 3 zijn hierbij niet meegenomen.

De Belastingdienst gaat er vanuit dat iedereen een rendement behaalt van 4% op het vermogen, het zogeheten forfaitair rendement. Over dit rendement heft de Belastingdienst 30% belasting. Dat wil zeggen dat de burger effectief 0,3% x 0,04% x 100% = 1,2% betaalt over het vermogen in box 3.

Uitgaande van de hoogste spaarrente in september 2015 à 1,25%, valt te concluderen dat dit (bij een vermogen boven de vrijstelling in box 3) resulteert in een positief rendement van 0,05%.

Stel er staat 25.000,- op de spaarrekening. Dit bedrag valt boven de vrijstelling in box 3 en is dus belast tegen 1,2%. Er is een spaarrente ter hoogte van 1,25%. De ontvangen rente bedraagt:
0,0125 x 25.000 = 312,50

De te betalen belasting bedraagt:
0,012 x 25.000 = 300,-

Per saldo ontvangt deze spaarder 12,50 per jaar op zijn spaarrekening.

Situatie per 1 januari 2017

Per 1 januari 2017 gaan er een aantal zaken veranderen op belastingtechnisch gebied in box 3. De volgende veranderingen worden beoogd:
  • De vrijstelling wordt verhoogd van 21.330,- naar 25.000,- ( 50.000,- gezamenlijk voor fiscaal partners);
  • Over de eerste 100.000,- geldt een fictief rendement van 2,9% in plaats van 4%;
  • Tussen de 100.000,- en 1.000.000,- geldt een fictief rendement van 4,7% in plaats van 4%;
  • Boven de 1.000.000,- geldt een fictief rendement van 5,5% in plaats van 4%.

Het moge duidelijk zijn wat de overheid tracht te bereiken met deze regeling: de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. De belastingtarieven worden respectievelijk:
  • Over de eerste 100.000,-: 0,87%
  • Tussen de 100.000,- en 1.000.000,-: 1,41%
  • Boven de 1.000.000,-: 1,65%

De eerder benoemde casus met 25.000,- aan box 3 vermogen resulteert in het nieuwe regime tot het volgende bedrag aan rente: 0,0125 x 25.000 = 312,50.

Gezien het feit de vrijstelling wordt verhoogd en de spaarder uit de casus 25.000,- aan vermogen heeft, is dit in zijn geheel vrij van belasting. Dit wil zeggen dat deze persoon per jaar 312,50 - 12,50 = 300,- per jaar meer aan inkomsten heeft.

Wat zijn alternatieven voor sparen?

Er zijn diverse alternatieven die kunnen resulteren in een hoger rendement op spaartegoeden. Een veilig voorbeeld hiervan is een spaardeposito. Bij dit financieel product kunnen gelden voor een langere periode vastgezet worden tegen een rente die hoger is dan op de reguliere spaarrekening. Enig nadeel is dat de gelden op een deposito niet beschikbaar zijn tot de afgesproken termijn vervalt.

Een andere optie is beleggen. Beleggen is kan een lucratieve, maar toch riskante variant zijn om het vermogen te laten renderen. Aandelenkoersen kunnen erg fluctueren en dus zowel nadelige als voordelige gevolgen hebben voor het vermogen. Het is raadzaam om vermogen bij een deskundige partij te laten beleggen gezien de complexiteit van deze tak van sport. Indien men toch graag zelf wil beleggen, is dit uiteraard mogelijk. Dit kan op eigen voet (execution only) of met de expertise van professionals.

Er valt te concluderen dat sparen niet meer is wat het geweest is. De percentages zijn dermate laag geworden, dat sparen in sommige gevallen juist geld kost in plaats van oplevert. Wellicht is het in dat opzicht tijd om de term spaarrekening te vervangen door een betaalrekening.
© 2015 - 2019 Juuls, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geld lenen of sparen bij de BelastingdienstGeld lenen of sparen bij de BelastingdienstAls u belasting moet bijbetalen na afloop van een jaar, leent u geld van de overheid en dit lenen is soms goedkoper dan…
Belastingherziening 2019: hoge belasting in box 3 mogelijkBelastingherziening 2019: hoge belasting in box 3 mogelijkDe belastingherziening voor het spaargeld en vermogen in box 3 kan een forse belastingverhoging betekenen. Wie denkt dat…
Belastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldBelastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldVerminder de belasting op sparen van geld en vermogen in box 3. De vermogensrendementsheffing is hoog en bovendien nog e…
Onterechte angst voor belastingheffing over spaargeldOnterechte angst voor belastingheffing over spaargeldDe belastingdruk op spaargeld wordt in Nederland als zwaar ervaren, maar in de praktijk valt het erg mee. Boven de vrijs…
Bronnen en referenties
  • http://www.actuelerentestanden.nl/sparen/hoogste-spaarrente.asp
  • https://www.vanlanschot.nl/vermogensbelasting-28-8-2015

Reageer op het artikel "De spaarrekening, sparen of betalen?"

Infoteur: Juuls
Gepubliceerd: 23-09-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!