InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen levert niets op! Wat zijn de alternatieven?

Sparen levert niets op! Wat zijn de alternatieven?

Sparen is een relatief veilige manier van investeren van uw geld. In tijden met lage spaarrentes moet er gezocht worden naar alternatieven voor het sparen. In de jaren 2007 en 2008 kon u rendementen halen tot 5 procent door te gaan sparen. In 2009 tot en met 2012 zijn de rentestanden weer sterk gezakt. Eind 2012 moest u genoegen nemen met maximaal 2 tot 2,5 procent, terwijl de inflatie hoger was dan de hoogste spaarrente. Bij dergelijke lage rendementen gaat u dus koopkracht inleveren door te gaan sparen. Er zijn alternatieve investeringsvormen, maar een hoger rendement houdt ook een hoger risico in.

Beleggen in plaats van sparen

Door te beleggen hebt u kans op een hoger rendement, maar de rendementen kunnen ook negatief uitvallen. Beleggen is een zeer ruime omschrijving van verschillende manieren van investeren van geld. U kunt risicomijdend beleggen in bijvoorbeeld obligaties of u gaat juist bewust de risico’s opzoeken, bijvoorbeeld beleggen in aandelen of grondstoffen. U kunt rechtstreeks aandelen aankopen, maar u kunt ook kiezen voor beleggingsfondsen. De hoogte van het rendement is bij beleggen mede afhankelijk van een stukje geluk.

Kiezen voor sparen in deposito’s

In plaats van een reguliere spaarrekening zonder stortings- en opnamebeperkingen, kunt u ook kiezen voor een deposito. U maakt afspraken met de bank over de hoogte van de rentevergoeding en over de duur dat u uw geld moet missen in het deposito. Het voordeel van deze spaarvorm is dat het een hogere spaarrente oplevert en dat u geen last meer zult hebben van verdere rentedalingen. Het nadeel van deze spaarvorm is dat u niet kunt profiteren van rentestijgingen en u kunt niet over uw geld beschikken gedurende de periode dat het geld vast zit in het deposito.

Geld investeren in het huis

Een ander manier van investeren van geld is het aflossen van de hypotheek op het huis. Door af te lossen verlaagt u het fiscaal voordeel, maar ook de maandlasten. Niet in alle gevallen is het verstandig om extra af te lossen. Aflossen kan namelijk nadere fiscale consequenties hebben. Extra aflossen op de aflossingsvrije hypotheek heeft alleen tot gevolg dat u jaarlijks minder hypotheekrente van uw inkomen kunt aftrekken. Een bedrag dat u geïnvesteerd hebt in de eigen woning kunt u later niet weer opnemen uit het huis. U moet alleen geld dat u op korte termijn niet meer nodig hebt investeren in het huis.

Investeren in een tweede woning

In de tijden dat de huizenprijzen jaarlijks sterk stegen, kon het lonend zijn om een tweede huis te kopen als een investering. Vanaf 2008 zijn de huizenprijzen gaan zakken, maar in de jaren daarvoor zijn de prijzen sterk gestegen. In bepaalde jaren zijn de huizenprijzen met meer dan tien procent per jaar gestegen. Een lucratieve handel was om een huis met achterstallig onderhoud te kopen en deze met een geringe investering gaan opknappen. Nadat het huis was opgeknapt kon het huis met een flinke winst weer verkocht worden. Er werd rendement gemaakt doordat het huis beter verkoopbaar was geworden en door stijgende huizenprijzen.

Beleggen in goud

In 2008 zijn de beurskoersen sterk gezakt. Door economische onzekerheden verloor de belegger het vertrouwen in de beurs. Goud werd gezien als een goed alternatief. Door de toenemende populariteit van goud is de waarde van goud explosief gestegen. Door nu nog in te stappen kunt u eventueel nog profiteren van een verdere stijging van de goudprijs, maar de risico’s zijn groot. De goudprijs kan niet onbeperkt blijven stijgen. Er zal op termijn een omslag komen, zoals wij ook gezien hebben bij de huizenprijzen.
Gerelateerde artikelen
Wat is bonus sparen: voordelen en nadelen?Wat is bonus sparen: voordelen en nadelen?Vele banken bieden bonus sparen aan. Wat is bonus sparen in 2019? Hoe werkt deze manier van sparen? Wat zijn de voordele…
Sparen voor later: Hoe maak je het hoogste rendement?Wanneer je wilt sparen voor later, zijn er veel verschillende manieren om dat te doen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan s…

Reageer op het artikel "Sparen levert niets op! Wat zijn de alternatieven?"

Reactie

Tekstbox, 04-02-2013 17:41 #1
Vergeet ook het fiscaal nadeel van 1, 2 % niet! Dat speelt als het vermogen boven de vrijstelling in box 3 van 21.000 euro per persoon uitkomt. Maar je kunt extra rendement maken met fiscaal voordeel! Met een Kapitaalverzekering Eigen Woning (KEW) of Beleggingsrekening Eigen Woning(BEW) in box 1, te regelen vóór 1 april 2013. Of méér nog met een bancaire lijfrente (ook na 1 april).

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 01-02-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Reacties: 1
Schrijf mee!