InfoNu.nl > Financieel > Lenen > De Gemeentelijke Kredietbank

De Gemeentelijke Kredietbank

De Gemeentelijke Kredietbank Als je schulden hebt, waar je zelf echt niet meer uitkomt, dan kan je erover denken om de hulp in te schakelen van de Gemeentelijke Kredietbank, ofwel de GKB. Deze biedt verschillende diensten aan op het gebied van schuldhulpverleningen, het voorkomen van schulden en sociale kredietverleningen. De GKB wordt ook wel de Volkskredietbank genoemd. Deze sociale bank vind je in verschillende gemeentes.

Het doel van de GKB

De GKB helpt mensen bij het aflossen van hun schulden. Deze bank verleent een krediet aan mensen die geen geld meer kunnen lenen bij andere commerciële instanties. Vooral wanneer je hoge schulden hebt, dan is het erg gunstig om de GKB in te schakelen. Je kunt alleen een lening bij de GKB afsluiten als je geen andere keus meer hebt. Je kunt dan geen geld meer lenen bij een andere bank, commerciële instelling of kredietvertrekker.

Normen

Je kunt niet zomaar een lening bij de GKB afsluiten. Hieraan zijn een aantal normen gehanteerd. Zo moet je minimaal achttien jaar zijn. Ook dien je een vast inkomen te hebben, dat niet hoger is dan 130 procent van het wettelijke minimumloon. Daarnaast moet je een BKR-vermelding en heel hoge schulden hebben. Het is niet mogelijk om een lening bij de GKB af te sluiten als je jonger bent dan achttien jaar, een tijdelijke verblijfsvergunning hebt of een schuld hebt die lager is dan vijfhonderd euro.

Sociale lening

Een krediet bij het GKB is dus een sociale lening. Je leent dan één keer een bedrag. Het is bedoeld dat je met dit bedrag je schulden voor een groot deel afbetaald. Het rentepercentage staat vast en veranderd dus niet gedurende de looptijd. Door deze lening heb je een beter inzicht in de kosten. Je weet ook precies op welke dag je de lening helemaal hebt afgelost. De looptijd van de lening is maximaal vijf jaar.

Aanvragen lening

Je dient een sociale lening vaak schriftelijk aan te vragen. Hiervoor kun je bij de GKB een kredietaanvraagformulier invullen. Deze kan je vaak via het internet downloaden. Nadat je het formulier hebt opgestuurd, dan beoordeeld de GKB na ontvangst of je in aanmerking komt voor een sociale lening. Vaak duurt het enkele weken voordat je hier bericht over krijgt. In de weken tussen de aanvraag en de beoordeling worden de schuldeisers op de hoogte gesteld dat je een aanvraag bij de GKB hebt ingediend.

Schuldhulpbemiddeling

Naast een lening kan je de GKB ook inschakelen bij dreigende of problematische schulden. Zo kan je geholpen worden door middel van schuldhulpbemiddeling. Een voorbeeld hiervan is budgetbeheer. Hierbij worden je inkomsten beheerd door een medewerker van de GKB. Je vaste lasten worden weer van je inkomen betaald. Ook krijg je vaak advies. Nadat al je vaste lasten zijn betaald, krijg je leefgeld. Van dit geld kan je de telefoon betalen, kleding en eten en drinken kopen.

Bewindvoerder

Mensen die door een psychische of lichamelijke beperking niet in staat zijn om zijn of haar eigen financiën te regelen, kunnen via de GKB een bewindvoerder regelen. Deze beheert dan je inkomsten en uitgaven.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Degkb.nl

Reageer op het artikel "De Gemeentelijke Kredietbank"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 31-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!