InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geld lenen zonder bank

Geld lenen zonder bank

Geld lenen zonder bank Geld lenen van particulieren zonder dat er een bank aan te pas komt. Een relatief nieuw concept dat heel erg aanslaat. Lees hier hoe het werkt.

Alternatief voor geld lenen van de bank

Vroeger was het moeilijk om iemand buiten de kring van familie of bekenden te vinden die bereid was om grote sommen geld te lenen. Er bleef alleen de weg naar de bank over. Maar banken reageren op de door hun zelf veroorzaakte financiële crisis voortdurend met aanscherping van hun kredieteisen.

Leningen zijn tegenwoordig met zulke hoge zekerheidseisen en hoge rente omgeven dat verantwoord lenen welhaast onmogelijk is. Rechtstreeks lenen van particulieren is een betrekkelijk nieuw fenomeen dat voorziet in een grote behoefte.

Online kredietbeurzen voorzien in een behoefte

Online kredietbeurzen die bemiddelen in leningen van particulieren aan particulieren en daarbij de afwikkeling en de controle op tijdige terugbetaling overnemen. Als leidende partij met een uitstekende kredietwaardigheid is de site van het Duitse Smava het vermelden waard. Dat platform zal daarom ter verduidelijking worden gebruikt om de basisgedachte van kredietbeurzen te illustreren. Maar ook in Nederland deed deze nieuwe manier van geld lenen in december 2010 zijn intrede toen de website geldvoorelkaar online ging.

Het idee achter particulier krediet

Meerdere personen kunnen via het kredietplatform van Smava tegelijkertijd in een lening investeren. De voordelen die dat met zich meebrengt, komen volledig ten goede aan de klant. Het totaalbedrag van de gewenste lening krijgt men gemakkelijk bijeen en is verspreid over meerdere kredietverstrekkers. Dit vermindert het risico. Het online kredietplatform van Smava is een sprekend voorbeeld van een goed functionerend systeem waarbij mensen de gelegenheid wordt geboden om zichzelf te organiseren.

Hoe werkt krediet van particulieren

Omdat de klanten bij een online krediet via Smava eenvoudig, gemakkelijk en betrouwbaar het door hen gewenste bedrag in zeer korte tijd kunnen ontvangen, werden tot dusver al leningen voor een totaal van meer dan 10 miljoen toegekend.

Als meest bekende kredietbeurs biedt Smava particuliere geldgevers ook garanties voor het geval dat een kredietnemer zijn termijnen niet kan terugbetalen. De getroffen persoon wordt financieel ondersteund door alle andere kredietverstrekkers. Klanten moeten voor de diensten bij Smava alleen betalen als de transactie ook daadwerkelijk tot stand komt. De vergoeding is laag: slechts één procent van het toegekende bedrag wordt in rekening gebracht.

Hoe wordt de kredietwaardigheid beoordeeld?

Van cruciaal belang blijft uiteraard de kredietwaardigheid van de geldnemers. De beheerders van Smava voeren in samenwerking met Schufa (de Duitse tegenhanger van het BKR) voor elke aanvrager een kredietwaardigheidscheck uit. Daarmee is een eerste beoordeling van de solvabiliteit van de kredietnemer gewaarborgd.

Welk kredietrisico loop je als belegger?

Als een geldlener in gebreke blijft met terugbetalen van de lening, wordt de kredietnemer door Smava gemaand. Blijft deze achterstallig met betalen dan wordt de vordering aan een incassobureau overgedaan. Deze bedrijven betalen echter niet het totale geleende bedrag maar, afhankelijk van het vooruitzicht op succes, slechts een gedeelte van de vordering. Dat restbedrag wordt dan aan de kredietgever uitbetaald.

De belegger houdt dus een zeker kredietrisico, wat echter kan worden geminimaliseerd door spreiding over meerdere kredietnemers met goede kredietwaardigheid. Uiteindelijk geldt ook hier het principe: hoe hoger het risico, hoe hoger de opbrengst.
Gerelateerde artikelen
P2P-krediet, een nieuwe trendP2P-krediet, een nieuwe trendDe nieuwe trend: leningen van particulieren aan particulieren. Wie geld nodig had, wendde zich tot dusver tot zijn bank.…
Lening: geld lenen zonder tussenkomst van een bankLening: geld lenen zonder tussenkomst van een bankBanken zijn normaal gezien de meest aangewezen plaats om een lening aan te gaan. Je stapt een bankkantoor binnen, vraagt…
Particulier geld lenenParticulier geld lenenParticulier geld lenen is een vorm van lenen die niet veel verschilt van geld lenen via de bank of een andere geldverstr…
Online geld lenen: Snel, gemakkelijk en goedkoop lenenOnline geld lenen: Snel, gemakkelijk en goedkoop lenenOnline lenen van geld is een nieuwe en gemakkelijk manier om een persoonlijke lening of flexibel krediet af te sluiten.…
Lenen met onderpand: voordelen lenen met onderpandEr zijn verschillende vormen van lenen op onderpand. De bekendste lening is de hypothecaire lening, waarbij de woning he…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geld lenen zonder bank"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 18-01-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!