InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Snel geld lenen zonder BKR maar veel terugbetalen

Snel geld lenen zonder BKR maar veel terugbetalen

Snel geld lenen zonder BKR maar veel terugbetalen Snel een aardig bedrag lenen gaat heel simpel. Slechts met één sms’je of eenvoudig via internet kan er binnen de kortste keren een bedrag van enkele honderden euro’s worden verkregen. Het betreft dan wel een lening die weer op zeer korte termijn moet worden terugbetaald. Maar dat terugbetalen is voor velen dikwijls een probleem. Er is onvoldoende rekening gehouden met de hoogte van de terugbetaling. Daar komt bij dat de rente die moet worden betaald over het geleende geld erg hoog is.

Snel geld lenen soms al binnen 10 minuten

Een snelle lening staat ook bekend onder de namen flitskrediet, minilening of flitslening. Zo’n lening wordt door de consument bijvoorbeeld aangevraagd om een korte periode van geldnood (tot aan de uitbetaling van het volgende salaris) te overbruggen. Soms moet de lening ook al binnen één maand worden terugbetaald en in alle gevallen binnen drie maanden. De leensom van een snelle lening blijft echter wel beperkt tot een aantal honderden euro’s. Een dergelijke lening kan binnen 24 uur worden afgewikkeld en sommige kredietverstrekkers zorgen ervoor dat het bedrag al binnen een uur beschikbaar is. Er zijn zelfs kredietverstrekkers die aan vaste klanten beloven dat de lening binnen 10 minuten op de rekening staat waardoor het wel een hele snelle manier van lenen is.

Sneller lenen zonder kredietbeoordeling door BKR

Meestal vindt er geen toetsing door het BKR (Bureau Krediet Registratie) plaats wat de snelheid van het afwikkelen van de lening bevordert. De BKR is een organisatie die de aangesloten deelnemers informeert over de kredieten die door alle consumenten zijn afgesloten en waardoor de deelnemers beter kunnen afweging of het verantwoord is een krediet te verstrekken. Het onderzoek van het BKR bij een bepaalde kredietaanvraag is uiteraard een sterk remmende factor binnen de totale afwikkeling.

Vast inkomen en vast dienstverband als criteria voor lening

Bij het achterwege blijven van een BKR toetsing vindt de beoordeling louter plaats op grond van de gegevens die door de kredietaanvrager worden aangeleverd waarbij gevraagd wordt naar een vast inkomen en een vast dienstverband en bijvoorbeeld ZZP'ers worden uitgesloten. Door het BKR niet in te schakelen kan de kredietverstrekker niet beoordelen of er sprake is van een overkreditering of problematische schuldsituatie welk risico bij een lening, van een voor hen gering bedrag, door de meeste kredietverstrekkers niet zo groot wordt geacht.

Hoge rentes en bijkomende kosten

Snelle leningen vielen lange tijd niet onder de regels van de AFM (Autoriteit Financiële Markten). Gevolg was dat de kredietverstrekkers hun eigen rentepercentages konden bepalen die meestal zeer hoog lagen. Tevens werden dikwijls ook hoge bijkomende kosten in rekening gebracht zoals leenkosten die werden omschreven als administratiekosten of behandelingskosten.

Veranderde regels voor snelle lening

Inmiddels zijn de regels veranderd. Sinds 1 juni 2011 moeten snelle leningen aan dezelfde voorwaarden voldoen als andere kredieten en moeten alle kosten binnen een vastgesteld jaarpercentage blijven. Een aantal aanbieders is, na de invoering van de nieuwe regels, gestopt met het aanbieden van de snelle leningen omdat er met een redelijk rentepercentage weinig meer te verdienen valt aan de kortlopende leningen. Anderen hebben echter mazen in de wet gevonden waardoor toch veel meer dan het geleende bedrag moet worden terugbetaald.

Extra kosten in rekening brengen

In plaats van hoge rentes vragen zij hoge bedragen voor een spoedoverboeking. Een andere creatieve vondst is om een garantstelling te verplichten waar flink voor betaald moet worden. Ook wordt vaak geëist om een schuldrestverzekering af te sluiten waar eveneens veel voor moet worden betaald. Nog een manier om een soort woekerwinst te hanteren is het in rekening brengen van behandelingskosten die zelfs tot twintig procent van het gevraagde bedrag kunnen oplopen.

Creatieve kredietverstrekkers

De kredietverstrekkers gaan er van uit dat de consument die voorwaarden accepteert ook al zou het beter zijn dat niet te doen om de wind uit de zeilen te halen van de creatieve kredietverstrekkers.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Snel geld lenen zonder BKR maar veel terugbetalen"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 12-03-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Eigen huis
Schrijf mee!