InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Pas op met lenen: neem geen doorlopend krediet

Pas op met lenen: neem geen doorlopend krediet

Lenen lijkt het modewoord om al je problemen op te lossen. Maar het maakt problemen vaak alleen maar groter. Want leningen moeten op den duur toch echt een keer afgelost. Bovendien kost het veel onnodig geld om een lening te hebben.

Veel mensen vinden dat ze ooit veel te veel geld geleend hebben

Uit onderzoek is gebleken dat heel veel mensen achteraf wilden dat ze veel minder hadden geleend dat ze in werkelijkheid hebben gedaan. Het geld is vaak al op, terwijl ze nog wel met een schuld zitten die iedere maand afgelost moet worden. Dat bewijst wel dat veel te veel mensen geld lenen dat ze eigenlijk niet hadden moeten lenen. Of dat ze een veel lager bedrag hadden moeten lenen. Volgens het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) vinden heel veel mensen hun lening echt een last waar ze vaak slapeloze nachten van hebben.

Gemiddeld openstaand krediet per consument is 11.400 euro

Gemiddeld hebben consumenten in Nederland een krediet van maar liefst 11.400 euro. Veel van hen zouden dat heel graag een stuk lager willen zien. Dit krediet is overigens onderverdeeld in :
  1. persoonlijke leningen
  2. doorlopende kredieten

Zet een doorlopend krediet om in een persoonlijke lening

Wie van zijn leningen af wil, moet daarvoor drastische maatregelen nemen. Probeer de lening zo snel mogelijk af te betalen, door het vooral erg zuinig aan te doen. En laat een doorlopend krediet omzetten in een persoonlijke lening. Dit heeft als voordeel dat het afloopt en dat de afbetaling dus moet. Bij een doorlopend krediet daarentegen kunnen mensen tot in het einde der dagen maar geld opnemen. Maar daarvoor moeten ze ook elke keer de kosten weer dragen. Met een persoonlijke lening moet dat bedrag gewoon naar beneden. Wie er een tijdslimiet aan verbindt, weet bovendien zeker dat er op een gegeven moment een einde komt aan de lening, want dan moet hij afbetaald zijn.

Budgetplan om een lening af te betalen

Om een lening af te betalen is een budgetplan nodig. Daarin staat in welk tijdsbestek een bedrag moet zijn afgelost. Dit moet wel een reëel bedrag per maand zijn, dat bovendien haalbaar is. Wie maar 250 euro per maand over heeft, kan wel zeggen dat hij maandelijks 300 aflost, maar dat lukt toch niet. Maak die afspraak dan vervolgens ook met de bank, zodat het zwart op wit staan en er niet van die regel afgeweken kan worden. Deze stok achter de deur is voor velen erg belangrijk. Bovendien zorgt het voor discipline en het dwingt om niet weer allerlei aankopen te doen die eigenlijk niet kunnen.

Lenen versus sparen

Wie een product heel erg nodig heeft voor bijvoorbeeld een studie of werk, kan natuurlijk wel een lening afsluiten. Ook bij een gebruiksgoed dat onmis is als een wasmachine kan een lening uitkomst brengen. Maar het is ook goed om eerst eens te kijken of er voor dat artikel ook niet eerst gespaard kan worden. Want lenen kost altijd geld, hoe je het ook wendt of keert.

Toch lenen: neem dan een persoonlijke lening

Zit er toch niets anders op dan te lenen, neem dan een persoonlijke lening. Die moet op termijn worden afbetaald en dat betekent dat ook de kosten weer eens stoppen. Een doorlopend krediet verleidt mensen te vaak tot aankopen die helemaal niet nodig zijn, terwijl er wel lange tijd voor gebloed moet worden. Bovendien zien mensen vaak door de bomen het bos niet meer. Omdat er toch al schulden zijn en dat doorlopende krediet tot een bepaald bedrag opneembaar is, nemen ze steeds meer geld op. Tot het krediet helemaal is opgebruikt en de kosten torenhoog zijn. Ook roodstand op een rekening kost geld. Zorg er dus altijd voor dat het saldo op een betaalrekening gewoon in de plus staat. Natuurlijk kun je bij roodstand als je dat bij de bank hebt afgesproken nog gewoon artikelen kopen. Maar verstandig is het niet, omdat de kosten zich in dat geval ook weer opstapelen. En het is niet voor niets dat zoveel mensen spijt hebben van hun lening en dat ze achteraf veel liever hadden gezien dat ze een veel lager bedrag hadden geleend.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Nibud
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Pas op met lenen: neem geen doorlopend krediet"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 17-02-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Schulden
Schrijf mee!