InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Minilening zonder veel BKR controle – voordelen en nadelen

Minilening zonder veel BKR controle – voordelen en nadelen

Minilening zonder veel BKR controle – voordelen en nadelen Goedkoop in 2019 een minilening aanvragen, waar kan dat? Dit kan snel met een flitslening of sms-krediet zonder BKR-toetsing. Er worden in veel gevallen geen afhandelingskosten in rekening gebracht. Het bestelde geld staat dan snel en soms ook direct op je rekening. In alle gevallen gaat het om bedragen van 100 euro of meer oplopend tot maximaal 800 euro. Wat zijn de voordelen en nadelen van deze minilening, ook wel flitslening of flitskrediet genoemd?

Het Bureau Krediet Registratie BKR

Het Bureau Krediet Registratie, BKR helpt de verstrekker van een lening maar ook de lener om geen geld te lenen als dat financieel eigenlijk niet verstandig is. Voor de bank is dit bureau een extra bron van informatie om een goede afweging te kunnen maken bij het krediet en de consument wordt een beetje tegen zich zelf beschermd. Zie voor meer informatie over de BKR-registratie en ook de negatieve registratie en codering het artikel lenen ondanks negatief BKR.

Snel geld lenen via minilening

Tegelijkertijd is duidelijk dat bijna iedereen wel eens geld tekort komt en dat je kunt wachten totdat je een ons weegt, maar rekeningen en achterstallige betalingen wel degelijk betaald moeten worden. Zijn er hele grote problemen dan zijn er mogelijkheden van de schuldhulpverlening. Vaak gaat het ook om klein leed. Iemand wil een klein bedrag lenen om het weekend door te komen of om de paar dagen naar de ontvangst van het salaris toe te overbruggen. Kenmerkend zijn ook de jongeren die in het weekend wat tekort komen en graag wat bijlenen. In de praktijk blijkt het snel geld lenen via een minilening in een behoefte te voorzien.

Geld lenen kost geld

Lenen kost geld en niet alle leningen worden door het BKR geregistreerd. Deze combinatie van zaken maakt het mogelijk dat bijna iedereen aan een minilening kan komen. Je sms’t naar een vooraf bekend gemaakt nummer van bedrijven als Ferratum of gaat naar de website, bij Saldodipje of Voorschotje en het geld staat al bijna op de rekening. Ook rood staan is zeer eenvoudig bij een bank. Wie met de bank een limiet afspreekt kan regelmatig rood staan. Het mag en is toegestaan, ook al borrelt regelmatig in de media op dat het eigenlijk niet zou mogen. Daar staat tegenover dat je minimaal 18 jaar moet zijn om de flitslening te kunnen afsluiten, een leeftijd waarop toch iedereen geacht wordt te weten wat hij wil.

Voordelen van de minilening en het flitskrediet

De flitslening voorziet duidelijk in een behoefte van veel mensen. Men wil niet altijd eindeloos wachten op de goedkeuring van de lening. En dan moeten er ook nog eens vele vragen worden ingevuld en beantwoord. Bovendien is met de minilening geld zeer gemakkelijk te krijgen. Een mobieltje of internet zijn voldoende voor de aanvraag. Iedereen krijgt vervolgens eerst de voorwaarden toegestuurd en moet daarmee akkoord gaan, voordat een akkoord wordt gegeven. Het BKR wordt daarbij niet geraadpleegd, maar wie de verstrekker van snel krediet niet op tijd terug betaalt, wordt als sanctie de volgende keer wel van een nieuwe lening uitgesloten. Een nieuwe flitslening kan pas worden aangegaan als de oude lening is afgelost. Nog een voordeel is dat een minilening ook echt een mini lening is van 100 tot een paar honderd euro. Dat staat niet in verhouding tot de vele duizenden euro’s aan persoonlijke lening en doorlopend krediet die kunnen worden opgenomen. Dat betekent dat er een aantal mechanismen zijn ingebouwd die corrigerend werken en grote misstappen moeten voorkomen.

Nadelen van een flitslening

De kosten van een flitslening zijn veel lager dan voor rood staan bij een bank. Afhandelingskosten mogen namelijk sinds eind mei 2011 niet meer in rekening worden gebracht. Dat er geen BKR-toetsing plaats vindt is ook wel logisch, want wie gaat al die kleine bedragen bijhouden. Dat is een hoop werk, terwijl de echte problemen ontstaan bij de grote leningen. Niet voor niets geven een aantal gsm providers niet langer aan het BKR door als een klein bedrag nog niet betaald is.

Slot minilening afsluiten en BKR in 2019

Dus zit er weinig anders op dan iedereen erop te wijzen dat lenen geld kost en moet worden terugbetaald. Bij de nieuwe flitslening valt dat dus allemaal reuze mee als je maar binnen de termijn tot maximaal 45 dagen terugbetaalt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Minilening zonder veel BKR controle – voordelen en nadelen"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 04-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Flitskrediet
Schrijf mee!