InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Goedkoopste lening online

Goedkoopste lening online

Goedkoopste lening online U zoekt de goedkoopste lening en de laagste tarieven, maar vindt die in 2019 niet bij de grote banken. De laagste maandlasten en de laagste rente vindt u juist bij kleinere banken. Ook bij een online berekening blijkt geld lenen soms een stuk goedkoper te zijn dan gedacht. Door de leningen onderling online goed te vergelijken bespaart u direct geld bij aanbieders als Amstelgeld, Girokrediet, Santander of Ribank. Maar er zijn meer aanbieders van geld waar u terecht kunt.

Grote thuisbank is meestal duurder

Onderzoek geeft aan dat lenen bij de thuisbank relatief duur is. De renteverschillen tussen verschillende aanbieders zijn daarom groot, wat goed vergelijken van leningen nodig maakt. Bij een doorlopend krediet van 10.000 kan het verschil tussen de goedkoopste en de duurste aanbieder oplopen tot 9,3%. Dit is een verschil van 930 euro per jaar.

Goedkoopste lening online, lenen bij de bank tegen laagste rente

Goedkoop lenen gaat niet vanzelf, daar moet u dus wat voor doen. Kies niet voor banken die overdreven duur zijn. Onderzoek op het internet toont aan dat de grote banken als ABN AMRO, de ING en de Rabobank niet de banken zijn met de goedkoopste lening. Niet alleen is rood staan er duur, maar vaak ook de persoonlijke lening of het doorlopende krediet. Waarschijnlijk heeft dat te maken met de hoge kosten van het kantorennetwerk. Om de goedkoopste lening te vinden blijkt u stukken goedkoper uit te zijn bij andere banken en intermediairs, zoals:
  • Ribank;
  • MoneYou;
  • Santander;
  • Lenen-online;
  • Defam;
  • Freo;
  • Directa;
  • Amstelgeld;
  • Girokrediet.

Dit zijn aanbieders van een persoonlijke lening voor uw auto, boot, vakantie, wasmachine en zo verder. Dat is een lening met een vaste rente en een vaste looptijd. U weet zo van te voren hoe hoog de maandlasten zullen zijn en hoeveel de rente bedraagt.

Leningen online vergelijken op internet

Vergelijken op internet kunt u het beste zelf doen. Bepaal zelf hoeveel u wilt lenen en voor hoe lang. Bekijk vervolgens op de sites van banken en kredietverschaffers wat dit krediet u gaat kosten. Het blijkt namelijk zo te zijn dat het nauwelijks voorkomt dat een bank over de hele linie van geleende bedragen ook de goedkoopste of de duurste is. De rente lager is naarmate u meer leent, omdat dan ook de administratiekosten zijn. Bovendien heeft een bedrijf dat online adverteert meestal niet ook een groot kantorennetwerk heeft en kan daardoor goedkoper werken.

Er zijn duidelijke verschillen in rente, zeker als u kiest voor een lage rente lening.

Lenen met of zonder BKR

Dan nog is het zo dat de rente geldt voor een gezin met een gemiddeld risico en zonder negatieve BKR. Als u een negatieve BKR-registratie hebt door betalingsachterstanden, zal de kredietverschaffer het aanvullend krediet waarschijnlijk niet geven of een hogere rente in rekening brengen. Hoeveel extra hangt van de aanbieder van leningen af. Om hier meer duidelijkheid in te krijgen doet u er goed aan om meerdere offertes aan te vragen. Vergelijk deze offertes met wat u zelf op de website hebt gevonden. Is de gevraagde rente hoger dan gedacht, vraag dan gewoon waarom dat zo is. Vaak helpt het ook om de looptijd van de lening te verlengen. Dan vermindert de aflossing per maand en daarmee de maandelijkse lasten. Een nadeel hiervan is dat de lening wat langer duurt.

Lenen voor de verbouwing van het huis

Als u extra geld wilt lenen om uw huis te verbouwen en verfraaien, kan dat via een hypotheek maar ook via een persoonlijke lening. Het voordeel van deze manier van lenen is dat dat de rente die u betaalt, ook fiscaal aftrekbaar is. Daardoor zijn de netto rentelasten een stuk lager. Bovendien hoeft u voor deze lening niet naar de notaris, waardoor u kosten bespaart. U moet wel kunnen aantonen dat de lening ook daadwerkelijk bent aangegaan voor het huis. Uiterlijk een half jaar na het afsluiten van de lening moet met de renovatie zijn gestart. Zo worden een verbouwing en renovatie een stuk goedkoper.

Slot goedkoopste lening afsluiten in 2019

De goedkoopste lening vinden is niet moeilijk als u weet bij welke aanbieders u moet zijn. Vraag altijd meerdere offertes aan voordat u uw keuze maakt om een lening af te sluiten en neem niet zomaar met het eerste aanbod genoegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Goedkoopste lening online"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 31-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Goedkoop geld lenen
Schrijf mee!