Snel geld lenen/ Lenen zonder BKR: voordelen en nadelen

Snel geld lenen/ Lenen zonder BKR: voordelen en nadelen Een lening afsluiten zonder BKR kan een aantrekkelijke optie zijn, want de lening wordt niet geregistreerd, zodat je bijvoorbeeld makkelijker aan een hypotheek komen. Maar er zitten haken en ogen aan…

Wat is BKR?

BKR is de afkorting van Bureau Krediet Registratie. Als je een lening afsluit, wordt deze geregistreerd bij het BKR. Deze informatie helpt geldschieters, zoals banken en bedrijven, bij de afweging of het verantwoord is om een lening of een gsm-abonnement te verstrekken. Zo worden geldrisico’s verkleind.

Wie staan er in het BKR?

Alle consumenten die gebruikmaken van een krediet staan in het BKR, dus niet alleen mensen met een betalingsachterstand. BKR kan ook in je voordeel werken, als je altijd trouw de betalingsafspraken bent nagekomen.

Lenen zonder BKR

Geld lenen zonder BKR-toetsing kan aantrekkelijk zijn voor mensen die geld nodig hebben. Er wrodt namelijk niet gecontroleerd of je een betalingsachterstand hebt. Maar de rentepercentages zijn hoger dan wanneer je een lening afsluit met BKR-toetsing.

Nadelen lenen zonder BKR

BKR is onder andere bedoeld om consumenten te beschermen tegen het opbouwen van te hoge schulden. Als je veel schulden hebt, is het niet verstandig om nog meer te lenen. Het is immers geen pretje om in de schuldsanering terecht te komen.

Minilening/Flitslening

Een minilening of minikrediet is een mogelijkheid om snel geld te lenen zonder BKR. Het gaat hierbij om relatief kleine bedragen. De aanbieders en tarieven zijn gemakkelijk te achterhalen via internet. Al heb je een BKR registratie, dan vormt dit geen belemmering voor het afsluiten van een minilening. De euro's worden snel op je bankrekening gestort, soms al binnen 10 minuten.

Nu het nadeel: een minilening is duur, met hoge rentepercentages. Ook moet je heel snel de lening terugbetalen. Ben je te laat met een betalingstermijn, dan lopen de boetes enorm op.

Rood staan op lopende rekening, extra ruimte

Bij veel banken kun je via internet de mogelijkheid aanvragen om extra rood te staan. Als je een regelmatig inkomen hebt, is dit meestal geen probleem.

Het Pandhuis/ Lommerd

Een andere optie voor lenen zonder BKR-toetsing is het pandhuis. Dit werkt als volgt: Stel je voor, je hebt een laptop ter waarde van €700,-, maar geen geld. Je hebt wel geld nodig. Dan kun je naar een pandhuis gaan en de laptop daar achterlaten, als onderpand. Het pandhuis zal dan een lening verstrekken die de waarde heeft van ongeveer de helft van de laptop, in het geval van het voorbeeld dus €350,-. Natuurlijk komt er wel rente bij. Je krijgt een pandbriefje. Met dat briefje kan het voorwerp weer worden teruggehaald (mits er betaald is, natuurlijk).

Lenen bij de IB-groep

Een andere manier om te lenen zonder BKR-registratie, is lenen bij de IB-groep. Je moet hiervoor wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet je jonger zijn dan 30 en een studie hebben afgerond of nog bezig zijn met een studie. De ib-groep zal ook als de aflossingstermijn begint, hiervan geen melding doen bij het BKR. Bovendien zijn de rentepercentages laag. Lenen bij de IB-groep is één van de goedkoopste manieren om te lenen.

Lenen op internet

Er zijn verschillende websites waar particulieren elkaar geld lenen zonder BKR-toetsing.
Gerelateerde artikelen
Online geld lenen: Snel, gemakkelijk en goedkoop lenenOnline geld lenen: Snel, gemakkelijk en goedkoop lenenOnline lenen van geld is een nieuwe en gemakkelijk manier om een persoonlijke lening of flexibel krediet af te sluiten.…

Snel geld nodig 2020Snel geld nodig 2020Hebt u snel geld nodig in 2020 voor de vervanging van een kapotte koelkast, de wasmachine, een avondje uit, een computer…
Je kredietwaardigheid checken en verbeterenJe kredietwaardigheid checken en verbeterenZolang je je eigen kredietwaardigheid niet kent, tast je bij het aangaan van een lening in het donker en loop je het ris…

Reageer op het artikel "Snel geld lenen/ Lenen zonder BKR: voordelen en nadelen"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 17-10-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!