InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Geld lenen: Lening bij familie kennissen, P2P Lenen

Geld lenen: Lening bij familie kennissen, P2P Lenen

In tijden van economische crisis ontbreekt vaak de financiële ruimte om een lening aan te gaan met een hoge rente. Lenen bij kennissen of familie komt vanwege deze reden steeds vaker voor. Het stijgt in populariteit boven een lening met een hoge rente. Het is vrij natuurlijk dat mensen elkaar willen helpen in tijden van financiële krapte, maar vaak wordt vergeten dat er later complicaties kunnen ontstaan. Een peer-to-peer leensite (p2p lenen) kan daarbij uitkomst bieden. Hoe leen je geld aan familie of kennissen zonder dat daar op een later moment problemen uit voort komen die de relatie kunnen schaden? De twee belangrijkste hoofdregels zijn:
  • houd de zaken duidelijk
  • blijf professioneel naar elkaar toe

In het begin zal vooral het professioneel handelen zeer ongemakkelijk voelen bij familie of kennissen. Later zal blijken dat beide partijen er baat bij zullen hebben omdat op een professionele wijze praten over geldzaken nu eenmaal voor veel duidelijkheid schept.

Hieronder staan enkele richtlijnen over uitlenen van geld aan familie en kennissen.

Beslis hoeveel geld je wilt lenen

Geld lenen aan bekenden is vaak een gevoelig onderwerp, zorg er daarom voor dat beide partijen (de uitlener en de lener) realistische verwachtingen hebben. Voor het gevoel is het vaak beter om de lening als een gift te zien. Maar als in een bepaalde situatie het niet passend is om de lening als een gift te zien is het verstandig het volgende in overweging te nemen:
  • Kan de uitlener het zich permitteren het uitgeleende geld te verliezen als de lening niet wordt terugbetaald?
  • In welke situatie bevindt de lener zich? Is het te verwachten dat de lening over een realistische periode wordt terugbetaald? Waarvoor wordt het geld gebruikt? En is de persoon in kwestie te vertrouwen?

Schakel een derde partij in (Een P2P Leensite, P2P Lenen)

Voor het afhandelen van het proces kan het inschakelen van een onafhankelijke derde partij verstandig zijn. Een notaris of een accountant kan op een professionele manier het papierwerk afwikkelen en alle verwachtingen over-en-weer helder krijgen.

Populair is ook het gebruik van een peer-to-peer leensite (p2p-lenen). Dit is een website die als tussenpersoon optreed bij leningen tussen kennissen. Dergelijke services van zo'n website zijn bijvoorbeeld het opstellen van papierwerk en het innen van periodieke betalingen.

Voorkom onduidelijkheden

Zorg ervoor dat beide partijen alle onderdelen van de lening snappen. De onderdelen moeten allen worden vastgelegd in een officieel document. Wat er zeker in moeten staan is:
  • het exacte bedrag dat wordt geleend
  • het rentepercentage dat wordt gehanteerd
  • het periodieke terugbetaal schema
  • wat als onderpand voor de lening dient

Daarnaast moet ook een clausule worden opgenomen waar in staat wat de lener moet doen in geval van financiële nood.

De Belastingdienst

Als je geld uitleent aan, of leent van, familie of kennissen dan moet je op de hoogte zijn van de regels omtrent giften en leningen van de belastingdienst. Onder bepaalde voorwaarden mag je de lening aftrekken van het eigen vermogen. Wordt de lening als gift gezien dan gelden maximum bedragen.
Gerelateerde artikelen
Hoe kun je 1.500 euro lenen?Soms komt het voor dat je een klein bedrag moet lenen. Een bedrag van 1.500 euro lenen is niet moeilijk en kan bij veel…
Geld lenen van ouders en familieGeld lenen van ouders en familieKinderen lenen regelmatig geld bij hun ouders of andere familieleden. Zij kiezen voor deze familiebank en familielening,…
Goedkoop snel geld lenenGoedkoop snel geld lenenGoedkoop snel geld lenen in 2019 is een keuze. Snel geld lenen kan bij aanbieders van geld zoals Betaaldag en vooral Fer…
Hoe kun je 15.000 euro lenen?15.000 is een behoorlijk hoog bedrag, dat je soms toch echt nodig hebt, bijvoorbeeld voor een verbouwing of een vakantie…

Reageer op het artikel "Geld lenen: Lening bij familie kennissen, P2P Lenen"

Infoteur: Jozzie
Laatste update: 07-09-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!