InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Interest Calculator geeft inzicht in lenen en sparen

Interest Calculator geeft inzicht in lenen en sparen

Interest Calculator geeft inzicht in lenen en sparen Bereken nu zelf de rente en kosten van geld lenen met een eenvoudig computerprogramma. Gebruik hiervoor eens Interest Calculator 3, freeware. Het is een eenvoudig rekenprogramma dat snel meer inzicht geeft in lenen en sparen. Nu kunt u alles eenvoudig narekenen. Bekijk hoeveel u maandelijks moet aflossen als u geld leent en hoeveel rente u moet betalen. Wordt zo weer baas over uw eigen uitgaven.

Software uit India

Steeds meer wordt it-werk uitgeplaatst naar landen als India. Niet voor niets, want de programmeurs daar zijn prima geschoold en vooralsnog veel goedkoper dan hier in het Westen. Zo ontstond ook een erg leuk rekenprogramma van ene S. Rathinagiri, interest calculator genaamd. U begrijpt het al, ook dit rekenprogramma komt uit India en werkt prima.

Interest calculator rekent het voor u uit

Interest Calculator is een klein freeware softwareprogramma, te gebruiken als financiële calculator bij lenen en sparen. Het principe is simpel. Uitgangspunt is dat u een lening respectievelijk een spaarsaldo opbouwt via de volgende vier parameters:
  • De hoofdschuld, principal, of eindbedrag, maturity value.
  • Rente, interest rate moet betalen.
  • Een aantal termijnen van aflossing of bijstorting afspreekt, term.
  • Het termijnbedrag, instalment, vaststelt

Dat betekent dat, als u drie van de vier parameters kent, de vierde automatisch uit de berekening volgt. Normaal gesproken zijn daar de bekende interest tabellen voor nodig, maar nu niet. Dit werkt dan ook veel sneller en overzichtelijker dan u waarschijnlijk gewend bent. U weet aan de hand van dit rekenprogramma direct waar u aan toe bent en hoeveel een lening of hypotheek u werkelijk gaat kosten.

Bron: Geralt, PixabayBron: Geralt, Pixabay

Secties

Interest Calculator bevat drie secties waarin u de verschillende berekeningen kunt maken:
  • De sectie lenen, de Loan Section.
  • De sectie sparen met eenmalig ingelegd bedrag, de Fixed Deposits.
  • De sectie sparen met een maandelijkse of een jaarlijkse inleg, de Recurring Deposits.

Hoe werkt de Interest Calculator?

Het rekenprogramma werkt als volgt. Als u het programma start, komt een grafische interface te voorschijn. Op het tabblad klikt u aan in welke sectie u geïnteresseerd bent. Stel dat dat de sectie sparen met periodieke inleg, Recurring Deposits, is. Stel, u wilt weten hoeveel u maandelijks moet inleggen om in 10 jaar tijd een miljoen euro te sparen. Het vervolg is simpel. Tik nu de gegevens in voor het rentepercentage, de periode en het eindbedrag. Klik tot slot op Periodieke Inleg, Instalment. Het gevraagde in te leggen bedrag verschijnt meteen. Dus door het doelbedrag in te vullen kunt u met interest calculator bepalen hoe groot d e inleg vandaag zou moeten zijn om uw doel te kunnen bereiken.

Calculator is erg handig in gebruik

Omdat het programma zo klein is (slechts 439.7 KB), kunt u de software ook op een usb-stick meenemen en kan het programma eenvoudig op elke laptop worden gedraaid. Ook als u net een uitstekend voorstel voor sparen of lenen hebt ontvangen. Het is zo na te rekenen. Ook bij complexere berekeningen zal de laptop met dit programma kunnen zorgen voor een aardige benadering van de uitkomsten.

Systeemvereisten van de pc

Interest Calculator draait onder Windows en is slechts 0,5 Mb groot. Het aardige is dus dat u Interest Calculator niet op uw computer hoeft te installeren, maar ook het kunt gebruiken vanaf de cd-rom, de usb-stick en zo verder. Het volstaat dan om te dubbelklikken op interest.exe.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een Belgische hypothecaire lening vervroegd aflossenEen Belgische hypothecaire lening vervroegd aflossenHeel wat Belgen sluiten een hypothecaire lening af om een eigen huis of appartement te kunnen kopen of bouwen. Wat als j…
Sparen bij MoneYou BelgiëSparen bij MoneYou BelgiëMoneYou is in België zeer actief met online sparen met hoge rente. Tot voor kort was het moeilijk voor een Belgische spa…
Een lening met vaste kapitaaldelgingenDe gewone leningformule waarbij u elke maand evenveel afbetaalt aan de bank is in de meeste gevallen financieel het mees…
Afschrijven van duurzame productiemiddelenAfschrijven van duurzame productiemiddelenMet de les Management en Organisatie is het onderwerp ‘de kosten van duurzame productiemiddelen’ aan bod geweest, hieron…
Verdubbel snel uw geld met samengestelde renteVerdubbel snel uw geld met samengestelde renteWat is rente op rente? Met een samengestelde rente of interest groeit uw vermogen aanmerkelijk veel sneller dan met een…
Bronnen en referenties
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Interest Calculator geeft inzicht in lenen en sparen"

Reactie

Koen, 17-10-2007 08:50 #1
Beste,
Hoe kan ik aan dat programma aan geraken?
Groeten, Koen Reactie infoteur, 17-10-2007
Beste Koen,
Ik vond hem destijds via tucows.com

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 01-09-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Lenen 2017
Reacties: 1
Schrijf mee!