InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Vormen van lenen

Vormen van lenen

Vormen van lenen Geld lenen is helemaal van deze tijd. Door de economische crisis hebben veel mensen tekorten en zijn winkels genoodzaakt hun prijzen op te schroeven om aan winst te komen. Op die manier ontstaat een chaos waarbij de financiën nogal eens aan het oog onttrokken worden. Met een overdadige hoeveelheid leningen, die via internet, televisie en kranten worden aangeboden, wil het overizicht nog wel eens verloren gaan.

Overzicht leningen

Om die reden volgen hier de meest gebruikte leningen, met korte toelichting. Zo kunt u op uw gemak bepalen welke situatie voor u van toepassing is en welke lening u het beste uitkomt. Vervolgens kunt u zich meer verdiepen in de lening, door nog meer informatie te zoeken. Houd er echter wel rekening mee dat een lening geld kost! Er is geen enkele bank of geldschieter die u gratis geld zal lenen. Zij willen er ook allemaal beter van worden! Het is goed om dat in uw achterhoofd te houden.

Vier hoofdleningen

Er zijn talloze leningen op het internet te vinden. Een hypotheek is bijvoorbeeld ook een vorm van lenen. Toch zijn er - ondanks al die advertenties - vier hoofdvormen van lenen te onderscheiden. Het gaat dan om de doorlopende lening, de persoonlijke lening, het spaarkrediet en het rentekrediet.

De doorlopende lening

De doorlopende lening gaat over een langere periode en biedt de afsluiter ervan meer geld te besteden te hebben. Dat geld mag opgenomen worden tot de kredietlimiet bereikt is, maar minder kan natuurlijk ook. Tussentijds kan het geld al worden afgelost, zonder dat hiervoor een boete moet worden betaald. Het doorlopend krediet is handig voor mensen die niet precies weten hoeveel geld ze precies nodig hebben, of wanneer. Per maand wordt een vast bedrag betaald aan rente en aflossing.

Persoonlijke lening

Anders dan bij het doorlopend krediet krijgt de afsluiter bij de persoonlijke lening in één keer de beschikking over het geleende bedrag. Dat komt dus in één klap op de bankrekening te staan en is direct te gebruiken. Wanneer een persoonlijke lening wordt afgesloten, wordt ook direct de looptijd afgesproken. Op die manier weet de afsluiter precies wanneer de lening eindigt. Maandelijks wordt een vast bedrag aan rente en aflossing betaald. Een voordeel van deze lening is dat de persoonlijke lening zekerheid biedt, daar de rente ongewijzigd blijft, ook in tijden van rentestijgingen.

Spaarkrediet

Het spaarkrediet lijkt nog enigszins op het doorlopend krediet. Maar het spaarkrediet is gekoppeld aan een kapitaalverzekering. Voor een doorlopend krediet wordt maandelijks een bepaald bedrag aan rente en aflossing betaald. Dat is bij een spaarkrediet anders, want daar wordt alleen de rente betaald, die berekend wordt over het opgenomen – het geleende – geldbedrag. De afsluiter van deze lening kan gedurende de hele looptijd bedragen op blijven nemen, totdat de kredietlimiet bereikt is. Ook dit is hetzelfde als bij het doorlopend krediet.

Rentekrediet

Ook het rentekrediet heeft veel weg van het doorlopend krediet. Een van de grote verschillen is echter dat men bij het rentekrediet niet verplicht is om iedere maand een bedrag af te lossen. Op die manier is het rentekrediet een lening met een lage maandlast. Een prima lening dus om geld achter de hand te hebben, wanneer u in een situatie zit waarin dat geen kwaad kan. De looptijd van het rentekrediet is altijd oneindig. U lost niets af en betaalt alleen de rente.

Gratis geld lenen bestaat niet

Om nog even terug te komen op de eerder gegeven waarschuwing, gratis geld lenen bestaat niet. Het risico dat u - na het lezen van deze leenvormen - geld wilt gaan lenen, is aanwezig. En waarom niet? U bezit dan direct over een leuk kapitaal waarmee van alles gedaan kan worden. Vergeet niet dat gratis geld lenen niet bestaat. Er is geen instelling of bank die u zomaar wat extra’s toestopt en daar niets voor terug hoeft te hebben. In alle leningen wordt gesproken over maandelijkse betalingen, behalve bij het rentekrediet. Maar ook daar zal geld terugbetaald moeten worden.
Gerelateerde artikelen
Wat is een spaarkrediet?Een spaarkrediet is een variant op het doorlopend krediet. Wat is een spaarkrediet? Hoe sluit u een spaarkrediet af? Wat…
Lening met vaste renteLening met vaste renteEr zijn twee soorten leningen: leningen met een variabele rente en met een vaste rente. In dit artikel wordt de lening m…

Reageer op het artikel "Vormen van lenen"

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: 18-05-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!