Hoe kunnen we onze BKR-gegevens opvragen?
Vanaf 2013 kunnen we op de website van BKR online onze BKR-gegevens opvragen. Op dat moment waren de eerste ervaringen verwerkt van zo’n kleine 500 burgers die eind 2012 in een proefopstelling hun BKR-gegevens konden inzien en opvragen. Ook is het sedert 2013 mogelijk dat we van BKR een melding ontvangen als er iets in onze BKR-gegevens is gewijzigd. Dat burgers hun BKR-gegevens zelf kunnen inzien en opvragen, draagt ongetwijfeld bij aan een betere financiële bewustwording.
Inhoud
Wat doet het Bureau Krediet Registratie (BKR)
Het Bureau Krediet Registratie (BKR) werd in 1965 in het leven geroepen door de Nederlandse banken en andere financiële dienstverleners. Elke kredietverstrekker is vanaf toen wettelijk verplicht een BKR-toetsing te doen voordat men een lening verstrekt. De voornaamste beweegreden voor oprichting van het instituut was, om de
kredietwaardigheid in beeld te brengen van consumenten die een krediet aangingen. Elke financiële instelling met bankvergunning is verplicht aangesloten bij het BKR. Inmiddels (2017) zijn niet alleen banken maar ook postorderbedrijven en leasemaatschappijen aangesloten. De abonnementsgevens van telecombedrijven maakten aanvankelijk ook deel uit van de BKR-registratie, maar vanaf 2011 is dat niet meer het geval.
Welke gegevens registreert het BKR van ons?
Het BKR registreert welke leningen er op onze naam lopen. En niet alleen de lopende leningen, maar ook de leningen die we in de voorbije 5 jaar hebben gehad. Informatie over hypotheken wordt alleen vastgelegd als daar meer dan 120 dagen betalingsachterstand op is.
Welke persoonsgegevens houdt BKR bij?
De persoonsgegevens die BKR van ons bijhoudt zijn vrij summier:
- voorletter(s);
- familienaam;
- geboortedatum;
- straat en huisnummer;
- postcode;
- woonplaats.
Welke leninggegevens houdt BKR bij?
Standaard worden van een lening de volgende gegevens door BKR geregistreerd:
- de soort kredietovereenkomst;
- hoofdsom van de lening c.q. de kredietlimiet;
- datum ingang kredietovereenkomst;
- de contractueel overeengekomen maand van aflossing;
- de daadwerkelijke maand van aflossing.
Daarnaast wordt aantekening gehouden van alle relevante informatie gedurende de looptijd van het krediet.
Wat houdt BKR niet van ons bij?
Niet door BKR bijgehouden worden:
- onze inkomensgegevens;
- huurschulden en belastingschulden;
- onbetaalde facturen bij bedrijven;
- onze studieschulden bij DUO.
Met name dat laatste is al vaker punt van discussie geweest. Mensen kunnen vele tienduizenden euro's aan studieschuld hebben, terwijl financiële instellingen daar geen weet van hebben bij het beoordelen van hun kredietwaardigheid.
BKR registreert niet alleen achterstanden
Mensen verkeren vaak in de veronderstelling dat bij BKR alleen
achterstanden worden geregistreerd. Dat is een misverstand. Alle door consumenten afgesloten leningen worden er geregistreerd. De gegevens van zo’n 9 miljoen consumentenkredieten zijn er vastgelegd. Voor het merendeel zijn dit gegevens waarbij geen sprake is van betalingsachterstand.
Opvragen BKR-gegevens
Sedert 2013 kunnen burgers zelf hun BKR-gegevens opvragen. Men kan op de website van BKR heel simpel een overzicht online aanvragen. De aanvankelijke mogelijkheid om de eigen BKR-gegevens via de bank aan te vragen, is overigens na 2013 gewoon blijven bestaan. De bank zal in dat geval samen met de aanvrager een aanvraagformulier invullen. Nadat er betaald is voor de aanvraag, zal de bank de aanvraag naar BKR sturen. Na 5 tot 10 werkdagen zal het persoonlijk BKR-overzicht worden aangeleverd. Er bestaat geen mogelijkheid om BKR-gegevens per telefoon op te vragen.
Hoe heb je je BKR-gegevens het snelste in huis?
Wie het overzicht van zijn BKR-gegevens snel wil ontvangen, kan er het beste voor kiezen om dat online bij BKR zelf aan te vragen. Doorgaans is het dan binnen 5 werkdagen beschikbaar. Een BKR-overzicht aangevraagd via de bank, kan er al gauw 10 werkdagen over doen.
Wat kost een overzicht van onze BKR-gegevens?
Een overzicht van onze gegevens bij BKR kostte aanvang 2017 een bedrag van € 4,95. Daar kwamen dan wel nog verzendkosten bij. Dat bedrag aan verzendkosten is afhankelijk van de methode van aanlevering die we als aanvrager kiezen:
- verzending aan ons huisadres kost € 12,70;
- verzending naar een agentschap van PostNL kost € 8,15;
- het overzicht zelf ophalen bij het BKR in Tiel is uiteraard gratis.
Alle in dit artikel genoemde bedragen, hebben overigens betrekking op de situatie op 1 januari 2017.
Hoe worden aangevraagde BKR-gegevens aangeleverd?
Wat de wijze van aanlevering van online aangevraagde BKR-gegevens betreft, zijn er diverse opties denkbaar:
We halen het overzicht zelf af bij PostNL
We kunnen ervoor kiezen om het overzicht van onze BKR-gegevens op te halen bij een kantoor van PostNL In dat geval krijgen we via e-mail een afhaalbewijs aangeleverd. Met dit afhaalbewijs en een geldig legitimatiebewijs kunnen we het overzicht in ontvangst nemen.
Thuis laten bezorgen
We kunnen er bij aanvraag ook voor kiezen om het BKR overzicht ook thuis te laten bezorgen. We ontvangen dan via e-mail een track-en-trace-code. Ook dan dienen we ons persoonlijk te legitimeren bij de bezorger van PostNL. De BKR-gegevens kunnen dus niet door een huisgenoot of partner in ontvangst worden genomen. De kosten voor deze wijze van bezorging bedragen € 12,70
BKR-overzicht ophalen in Tiel
Wie zijn BKR-overzicht zelf wil ophalen bij het BKR in Tiel ontvangt een bericht als die gegevens klaar liggen. Ook nu geldt weer: persoonlijke legitimatie bij de medewerker van BKR. Aan deze wijze van levering zijn geen kosten verbonden.