InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Geld lenen: waar op letten?

Geld lenen: waar op letten?

Geld lenen: waar op letten? Als je om wat voor reden dan ook geld wil lenen, is het belangrijk om te weten waar je op moet letten. Als je geld leent, verplicht je jezelf om het geleende geld terug te betalen tegen de afgesproken rente en je verplicht jezelf om je te houden aan de andere voorwaarden uit de overeenkomst. Het is dan belangrijk om te weten wat wel of niet handig is in die voorwaarden, zodat je niet voor ongewenste verrassingen komt te staan.

De rente

Het geld dat je leent moet je vanzelfsprekend met rente terugbetalen. Een persoonlijke lening heeft bijna altijd een vaste rente, die de hele lening hetzelfde blijft. Als je een doorlopend krediet neemt kan de rente hiervan variëren in de loop der jaren. Dit heeft allebei voor- en nadelen. Bij een vaste rente weet je waar je aan toe bent, maar deze is over het algemeen wat hoger dan de variabele rente. Voordat je een lening af sluit is het belangrijk dat je weet hoeveel rente je over het geleende geld betaalt en of dit een redelijke hoogte is. Er zijn talloze vergelijkingssites waarop je de rente op leningen met elkaar kunt vergelijken. Zorg dat je altijd minimaal drie aanbieder met elkaar vergelijkt, want op de leningmarkt zijn er hele grote verschillen in rente die betaalt moet worden.

Aflossen voor een bepaalde leeftijd

In de meeste gevallen moet je als je een lening afsluit dit bedrag hebben afgelost voordat je een bepaalde leeftijd hebt bereikt. Dit wordt zo gedaan omdat na een bepaalde leeftijd het risico op overlijden groter wordt, en de instantie waarvan je geld leent wil het geleende bedrag natuurlijk wel in zijn geheel terugkrijgen. De leeftijd waarvoor je het geleende bedrag moet hebben terugbetaald ligt meestal tussen de 65 en 75 jaar.

Wat wil je met het geld doen?

Het doel waarvan je geld wil lenen is van belang voor welke vorm van lening het beste voor je is. Als je eenmalig een bedrag nodig hebt (voor bijvoorbeeld een aankoop of om iets in één keer af te lossen), dan kun je het beste kiezen voor een persoonlijke lening. Als je doorlopend, dus op wat langere termijn, wat meer geld nodig hebt dan kun je het beste kiezen voor een doorlopend krediet. Als de lening gaat om een koopwoning met overwaarde, dan is een WOZ krediet voordelig om af te sluiten, dit is een andere vorm van een doorlopend krediet.

Houd rekening met je draagkracht

Je moet de maandelijkse termijn voor de afbetaling van je lening natuurlijk wel iedere keer op kunnen brengen. Leen niet meer geld dan dat je in de praktijk kunt terugbetalen, want hiermee kan je jezelf heel diep in de schulden brengen. Uit een onderzoek van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) is gebleken dat veel mensen die een vorm van een lening afsluiten hier later spijt van krijgen.

Laat je niet verleiden door cadeaus bij het afsluiten van een lening

Vaak zie je reclames van bedrijven die leningen verstrekken die adverteren met cadeaus die je krijgt als je een lening bij hen afsluit. Dit lijkt misschien verleidelijk, maar pas hier mee op. Het cadeau dat je krijgt bij het afsluiten van de lening moet je uiteindelijk zelf betalen via de rente die je betaalt over de lening, dit wordt gewoon doorberekend in het maandbedrag.

Bepaal zelf je maandbedrag

Vaak berekent de verstrekker van een lening voor jou al het bedrag dat je volgens je inkomen per maand kunt terugbetalen. Het is echter veel verstandiger om dit zelf te doen. Je weet zelf precies wat je per maand binnen krijgt en wat je uitgeeft en je kunt dit dus veel beter zelf berekenen.

Vergelijkingssites

  • www.independer.nl
  • www.geld.nl/lenen/vergelijken
  • www.mistermoney.nl/geld-lenen.asp

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.independer.nl
  • http://www.geld.nl/lenen/vergelijken
  • http://www.mistermoney.nl/geld-lenen.asp

Reageer op het artikel "Geld lenen: waar op letten?"

Infoteur: Loes_e
Gepubliceerd: 06-11-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Financiele producten
Schrijf mee!