InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Welke lening past bij jou

Welke lening past bij jou

Welke lening past bij jou Geld lenen wie heeft dat al niet gedaan? Als jij het nog niet hebt gedaan is de kans groot dat je het nog gaat doen. In Nederland wordt er door mensen zoals jij en ik voor diverse doeleinden geld geleend. Voor het kopen van een auto tot het kopen van een huis zijn er diverse mogelijkheden om geld te lenen. Geld lenen brengt veel voordelen met zich mee, maar er moet wel verstandig mee worden omgegaan. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die zich, door geld te lenen, in financiële problemen hebben gebracht. Luister dus niet alleen naar het advies van de geldverstrekker, maar probeer te snappen wat alles inhoudt. Hieronder in deze artikel kan jij meer lezen over de verschillende leenvormen.

Soorten lening

Als jij de intentie hebt om geld te lenen kan je jezelf veel geld besparen door de juiste kredietvorm te selecteren. Iedere kredietvorm heeft zijn eigen voor- en nadelen en hierdoor is de ene kredietvorm geschikter voor jouw persoonlijke situatie dan de andere. In Nederland zijn er een aantal kredietvormen waaruit gekozen kan worden, de belangrijkste worden hieronder behandeld.

De persoonlijke lening

Een persoonlijke lening heeft een vaste looptijd en een vast rentepercentage. Bij deze kredietvorm is het van tevoren bekend wanneer de lening is afgelost. Hiernaast heb jij de zekerheid dat de lening niet duurder zal worden doordat de rente niet kan wijzigen. Het saldo dat is afgelost kan niet weer opgenomen worden. Bij sommige kredietverstrekkers kan er niet boetevrij extra afgelost worden. Mocht dit jouw intentie zijn, let dan goed op tijdens de aanvraag.

Doorlopend krediet

Het doorlopend krediet is een kredietvorm waarbij de gehele lening niet in één keer opgenomen hoeft te worden. Dit kan in delen maar ook in één keer. Bedragen die jij hebt afgelost kunnen weer opgenomen worden. Het doorlopend krediet heeft hierdoor geen vaste looptijd en ook geen vast rentepercentage. De rente kan dus stijgen en hierdoor stijgen de kosten van het krediet dus ook mee.

Creditcard

Met een creditcard kan je online of in winkels aankopen doen. Met de creditcard is het ook mogelijk om via de pinautomaat geld op te nemen. Voor de terugbetaling kan er gekozen worden uit in één keer terugbetalen of in maandelijkse termijnen. De rente van een creditcard ligt wel iets hoger dan van een doorlopend krediet of persoonlijke lening.

Postorderkrediet

Als je iets koopt bij een postorderbedrijf kan dit vaak ook op krediet worden gekocht, hierdoor is het postorderkrediet een soort van doorlopend krediet. Sommige postorderbedrijven geven hun klanten ook een postorderkrediet zonder dat er iets gekocht hoeft te worden. Let hierbij wel op want het postorderkrediet heeft meestal een hoge rente.

Roodstand

Roodstand is de mogelijkheid om meer geld van je betaalrekening op te nemen dan er opstaat en in feite leen je dus geld van de bank. Om rood te kunnen staan moet er met de bank een kredietlimiet worden afgesproken. Echter zijn hier vaak wel voorwaarden aan verbonden. Bij veel banken is het zo dat er één keer in de drie maanden een positief saldo moet zijn. Het rood staan op de betaalrekening heeft een hoge rente.

Hypotheek

Een hypotheek is een lening waarbij er geld wordt geleend om een onroerend goed te kopen. Het aangekochte onroerend goed zoals bijvoorbeeld een huis is dan ook gelijk het onderpand. In het geval dat de maandelijkse betalingen aan de kredietverschaffer niet betaald worden, heeft deze het recht om het onroerend goed executoriaal te verkopen.

Tips voor de lening

Als je hebt besloten om geld te lenen is het belangrijk om te besluiten welke kredietvorm het beste bij jouw situatie past. Weeg zorgvuldig de voor- en nadelen van iedere kredietvorm af en besluit hierna pas. In de Nederlandse markt zijn er meerdere aanbieders van krediet met verschillende rentes en voorwaarden aanwezig. Er kan dus veel geld worden bespaard door vooraf goed te vergelijken. Let hierbij niet alleen op de rentepercentages maar ook op de voorwaarden. Op internet zijn er meerdere websites die kredieten met elkaar vergelijken, maak hier dus gebruik van.
© 2014 - 2019 Serrie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Welke lening past bij jou"

Infoteur: Serrie
Laatste update: 14-07-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!