InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Uitgestelde betaling = lening

Uitgestelde betaling = lening

Uitgestelde betaling = lening Er worden in onze samenleving te eenvoudig leningen afgesloten. Een uitgestelde betaling is een vorm van een lening die vaak tot een bepaalde datum rentevrij is, maar dat wil nog niet zeggen dat het geen lening is. Door onze kinderen zakgeld te geven, proberen wij ze de waarde van geld bij te brengen. Als je geld hebt kun je spulletjes kopen, zodra het geld op is, kun je niets meer kopen. Volwassenen proberen deze wijze les over te dragen aan kinderen, maar veel volwassenen nemen toch vaak alvast een voorschot op verdiensten die in de toekomst nog verworven moeten worden.

Wat is een uitgestelde betaling?

Nu kopen en over twee jaar betalen is een veelvoorkomende vorm van uitgestelde betaling. Verkopers gebruiken deze methode om de drempel om tot aankoop over te gaan te verlagen. Het sterke verkoopargument is dat het aankoopbedrag pas over een bepaalde periode voldaan moet worden. De aankoop gaat in eerste instantie dus niets kosten, dus lijkt het goedkoop. Deze verkooptruc wordt vaak gehanteerd door automerken en autodealers. Het feit blijft dat u een lening afsluit die u op termijn weer moet gaan afbetalen.

Uitgestelde betaling wordt geregistreerd bij het BKR

Een uitgestelde betaling is een lening die geregistreerd wordt bij het BKR in Tiel. Bij het aanvragen van een hypotheek in de periode dat de uitgestelde lening nog niet is afbetaald, zal de uitgestelde lening een probleem kunnen vormen. De bank zal minder hypotheek willen verstrekken door de uitgestelde betaling. Dit kan het verschil maken tussen het wel of niet verstrekken van een hypotheek.

Lening in één keer af kunnen betalen

Stel, u kunt het bedrag in één keer betalen. De verkoper biedt u de mogelijkheid om een deel van de koopsom in vijf jaar te betalen. Indien er geen kosten aan verbonden zijn, kunt u gedurende de uitstelperiode nog profiteren van een spaarvergoeding over het bedrag. U koopt een auto voor €24.000. De helft betaalt u gelijk en de andere helft mag u afbetalen in en periode van vijf jaar. De lening is niet rentedragend. U kunt €12.000 op een spaarrekening zetten en hierover profiteren van spaarrente. Maandelijks moet u €200 afbetalen. Na het eerste jaar bedroeg het gemiddelde spaarbedrag €10.800. Uitgaande van een spaarrente van 2,5 procent, hebt u in het eerste jaar €270 verdient.

Een uitgestelde lening moet wel afbetaald worden

Het gevaar van een uitgestelde betaling is dat er niet daadwerkelijk gereserveerd gaat worden voor de aflossing van de schuld op einddatum. In het geval de lening niet op tijd afbetaald gaat worden moet er vanaf de datum dat de uitgestelde betaling afloopt wel rente voldaan worden. Vanaf het begin dat u de uitgestelde betaling bent aangegaan, moet u maandelijks een bedrag gaan reserveren om op einddatum niet vast te zitten aan de renteheffing.

Verdiep u goed in de voorwaarden van de overeenkomst

De overeenkomst met betrekking tot de uitgestelde betaling moet u goed doornemen voordat u deze gaat ondertekenen. U kunt namelijk in de situatie terecht komen dat u het verschuldigde bedrag niet kunt afbetalen, waardoor de lening rentedragend gaat worden. U moet nagaan hoeveel rente u moet gaan betalen zodra de renteloze periode afgelopen is. Waarschijnlijk gaat het u lukken om voor die tijd het volledige bedrag af te betalen, maar u moet rekening houden met doemscenario’s.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Uitgestelde betaling = lening"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 12-11-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!