InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Voorkom zo een wurghypotheek bij renteherziening

Voorkom zo een wurghypotheek bij renteherziening

Voorkom zo een wurghypotheek bij renteherziening Een renteherziening van uw hypotheek is belangrijk voor uw maandelijkse lasten. Laat daarom in 2018 uw hypotheek geen wurghypotheek of wurgkrediet worden, maar onderneem als de rentevaste periode afloopt zelf actie en wacht niet af. Hoe voorkomt u een wurgcontract voor uw lening of hypotheek bij de bank? Door niet af te wachten waarmee de bank komt vlak voor het einde van de rentevaste periode, offertes voor een hypotheek elders aan te vragen en door als het even kan uw hypotheek goedkoop over te sluiten en de renteherziening niet alleen maar af te wachten. Eenvoudig is het niet, maar niemand wil een wurghypotheek. Wees pro-actief en wacht niet af.

Hebt u ook een wurgkrediet of wurghypotheek?

Wat is een wurghypotheek voor hypotheek, relatie met hypotheekrente herziening?

Een wurghypotheek is een hypotheek waarvan door gewijzigde omstandigheden de voorwaarden zo zijn dat u de hypotheek niet kunt betalen, en waarbij u niet meer kunt overstappen naar een andere bank. U zit vast aan het nieuwe contract, aan de rente en de renteherziening. Voor de kwalificatie wurghypotheek kunnen meerdere redenen worden genoemd.

Wat zijn de oorzaken van een wurghypotheek of wurgkrediet?

Sinds 2011 gelden er nieuwe regels voor de hypotheek en die regels worden jaarlijks verder aangescherpt. Dat betekent in de meeste gevallen dat het moeilijker is geworden om een passende en betaalbare hypotheek te vinden. Als de bank u tegenwoordig een hypotheek geeft, is waarschijnlijk beter dan ooit bekeken of de hypotheek voor u betaalbaar is. Maar als u al een hypotheek hebt afgesloten in eerdere jaren, hebt u toen waarschijnlijk een hogere hypotheek gekregen dan u nu zou hebben gekregen als u opnieuw voor een hypotheek zou langs komen. Bovendien leven we een periode waarin de huizenprijzen dalen, wat vaak ook betekent dat de hypotheek onder water staat: de hypotheek is hoger dan wat u bij verkoop van het huis kunt krijgen. Met andere woorden: er is een restschuld ontstaan. Een papieren restschuld als u niet wilt of moet verkopen, maar een harde restschuld als u wel moet verkopen en wilt verhuizen naar een andere woning. Maar ook bij periodiek renteherziening van uw hypotheekrente kunnen zich problemen voordoen.

De renteherziening, rentevaste periode en de wurghypotheek of wurgkrediet

Wie een hypotheek afsluit, sluit daarmee een lening af voor vele jaren. Daarbij is de totale periode van de lening meestal opgedeeld in meerdere rentevaste periodes. Dat betekent ook dat de bank waar u deze hypotheek hebt lopen, tegen het einde van een rentevaste periode de hypotheekrente kan herzien. En die nieuwe hypotheekrente kan veel hoger zijn dan wat u tot dan toe betaalde. Wees dat voor en bekijk een goede checklist renteherziening hypotheek. Wie afwacht, kan geen kant meer op.

Hypotheek oversluiten en onderhandelen

Als het einde van de rentevaste periode nadert, doet u er goed aan om op internet te bekijken wat de mogelijkheden zijn om uw lening over te sluiten. Oversluiten betekent dat u uw hypotheek meeneemt naar een andere bank en de hypotheek afsluit tegen de nieuwe condities. Maar dat is ook tegen de nieuwe voorwaarden die al sinds 2011 gelden. En juist die voorwaarden die in het leven zijn geroepen om de consument te beschermen tegen een te hoge en te dure hypotheek kunnen een overstap naar een andere bank onmogelijk maken. Toch loont het in de meeste gevallen om tijdig bij uw bank kenbaar te maken dat u elders goedkoper kunt lenen. Daarbij noemt u niet de betreffende bank, maar geeft u aan dat u meerdere offertes in handen hebt. Vaak blijkt de bank dan ook met een lagere rente over de brug te komen. Lukt ook dat niet, dan is een gesprek met de huidige bank nog steeds aan te bevelen om te bespreken hoe een en ander voor u wel betaalbaar kan worden gemaakt. Afwachten en niets doen is dan een slechte raadgever.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Voorkom zo een wurghypotheek bij renteherziening"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 16-01-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!