InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Checklist renteherziening hypotheek rentevast

Checklist renteherziening hypotheek rentevast

Checklist renteherziening hypotheek rentevast Een nieuwe rente voor uw hypotheek moet goedkoper kunnen in 2017, maar welke rentevaste periode kiest u dan als de huidige periode afloopt? Op het moment van de renteherziening en herfinanciering van uw hypotheek wordt uw rente opnieuw door de bank bepaald. De renteherziening bij een bepaalde rentevaste periode is een meevaller als de nieuwe rente lager is dan wat u aan hypotheekrente betaalde, maar bij herziening kan ook een forse tegenvaller in de maandelijkse woonlasten ontstaan. Nieuw is dat vanaf 1 januari 2013 de bank een woningeigenaar drie maanden vooraf moet inlichten als de rentevaste periode afloopt. Het is ook een mooi moment om een deel boetevrij af te lossen. Bij het openbreken van de rentevaste periode kunt u voor rentemiddeling kiezen in plaats van een boeterente. Bij een spaarhypotheek zal er geen voordeel zijn omdat een lagere rente ook een grote inleg op het spaardeel zal betekenen.

Welke hypotheek hebt u?

De gevolgen van een andere rente voor uw maandelijkse woonlasten is sterk afhankelijk van de hoogte van uw hypotheek en de soort hypotheek die u hebt. Als u bijvoorbeeld nog een spaarhypotheek hebt, zullen de gevolgen van een andere rente vrijwel nihil zijn. Ook de gevolgen van een lagere rente zullen u geen voordeel geven, omdat u dan meer premie zult moeten betalen. De lagere hypotheekrente en de hogere premie heffen elkaar dan goeddeels op.

Checklist hypotheek, de voorwaarden veranderen bij de renteherziening na een rentevaste periode

Het moment van renteherziening is ook een geschikt moment om nog eens goed naar uw hypotheek te kijken. Vraagt u zich daarbij tijdig af of de hypotheek heeft gebracht wat u er van verwachtte en of de hypotheek nog bij wel past uw gezinssituatie? Misschien betaalt u wel veel te veel rente. Ondanks een mogelijke boeterente bij oversluiten van een hypotheek kan het overstappen naar naar een andere bank een veel betere optie zijn dan blijven zitten waar u zit. Misschien hebt u een grote aflossingsvrije hypotheek en wordt het eens tijd om een deel van de hypotheek af te lossen. Het moment van renteherziening en beter nog een aantal maanden voor de renteherziening, zie ik als een apk zoals de auto ook regelmatig gekeurd moet worden. Na de herziening moet u weer een hele tijd met de hypotheek vooruit kunnen en dus moet u ook zeker weten dat u de juiste hypotheek hebt bij de juiste bank.

Checklist renteherziening rentevaste periode 2017 en 2018

Als bij u de komende tijd een renteherziening aan de orde is, gebruikt u onderstaande checklist:
  • Wat zijn de voorwaarden in de hypotheekakte?
  • Hoeveel hypotheekrente betaal ik nu en hoeveel aan maandelijkse aflossingen?
  • Kan ik binnenkort boetevrij overstappen naar een andere bank?
  • Heb ik minimaal drie offertes van andere banken met daarin wat zij aan hypotheekrente zullen rekenen?
  • Heeft mijn huis een positieve overwaarde of een negatieve overwaarde?
  • Is mijn inkomenssituatie gewijzigd wat een andere hypotheek aantrekkelijker maakt?
  • Heb ik spaargeld beschikbaar waarmee ik een deel van de hypotheek wil aflossen?
  • Wil ik een goedkope hypotheek met een vaste of een variabele rente?
  • Voor hoe lang wil ik de hypotheek herzien?
  • Is rentemiddeling een goede oplossing, want het middelen van hypotheekrente is vaak een goedkope hypotheekrente.

Om te weten waar u aan toe bent, doet u er altijd goed aan om de voorwaarden uit uw hypotheekakte goed te lezen. Daarin staan uw rechten en plichten vermeld, maar ook in welke gevallen u eventueel een boete moet betalen. Bij een renteherziening bent u in de meeste gevallen vrij in uw keuze en is er geen boete. U kunt bij uw huidige bank blijven maar dat hoeft natuurlijk niet. Het overstappen naar een andere bank heeft het voordeel dat de hypotheekrente lager kan zijn, maar ook het nadeel dat de nieuwe aanbieder waarschijnlijk uw woning wil taxeren en dat u weer naar de notaris moet gaan. Dat zijn beide bijkomende kosten waardoor een lagere hypotheekrente elders per saldo toch niet goedkoper hoeft te zijn.

Conclusie checklist renteherziening 2017 en 2018

Het moment van renteherziening is bij uitstek een goed moment om orde op zaken te stellen. Zorg dat u een aantal concurrerende offertes hebt en wacht niet af totdat uw bank met een aanbieding komt. Die aanbieding kan een goede aanbieding blijken te zijn waardoor overstappen niet interessant voor u is, maar dat komt u alleen te weten als u zich goed voorbereidt op de aanstaande renteherziening en precies weet waarover u wilt en kunt onderhandelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lange rentevaste periode voor uw hypotheek is duurLange rentevaste periode voor uw hypotheek is duurIn 2017 kiezen vele Nederlanders voor een lange rentevaste periode voor de hypotheek, zij kiezen voor zekerheid. Maar de…
Hypotheek verlengen in 2017Hypotheek verlengen in 2017De hypotheekrente daalt. Wie in 2017 of 2018 zijn hypotheek moet verlengen door de renteherziening en doordat de renteva…
Gestegen hypotheekrenteGestegen hypotheekrenteVeel mensen kiezen voor een korte rentevaste periode bij het afsluiten van een hypotheek. Echter na deze korte periode k…
Besparen op kosten hypotheekBesparen op kosten hypotheekHoe kunt u in 2017 en 2018 besparen op de hypotheek, wat zijn hiervoor de tips? Minder kosten voor de woning en dus mind…
Hypotheek oversluiten: lagere renteHypotheek oversluiten: lagere renteJe hypotheek oversluiten is een optie als je voor een lagere rente kan kiezen. Als je een nieuw renteaanbod krijgt van d…

Reageer op het artikel "Checklist renteherziening hypotheek rentevast"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 09-06-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrente 2017
Schrijf mee!