InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek als verbouwingshypotheek in 2019

Hypotheek als verbouwingshypotheek in 2019

Hypotheek als verbouwingshypotheek in 2019 De financiering van een verbouwing of klussen aan de woning vraagt in 2019 om een verbouwingshypotheek tegen lage tarieven of (ook) om de inleg van eigen spaargeld. Een verbouwingshypotheek of bouwdepot zijn specifiek ingericht om uw verbouwing te financieren. U kunt uw huidige hypotheek verhogen of een nieuwe hypotheek nemen. In beide gevallen is de hypotheekrente fiscaal aftrekbaar als er ook wordt afgelost, wat een groot voordeel is. Vaak gaat het om achterstallig onderhoud of renovatie van de woning. Een verbouwingshypotheek kan bij het renoveren van uw huis een goede en goedkope oplossing zijn. Let daarbij wel op de zes maanden termijn.

Een verbouwingshypotheek in 2019 afsluiten

Verbouwingshypotheek of de bestaande hypotheek ophogen

Voor de financiering van een verbouwing is de verbouwingshypotheek uitermate geschikt. Als uw inkomen het toelaat, uw woning voldoende overwaarde heeft en de verbouwing voldoende meerwaarde aan de woning geeft, is de verbouwingshypotheek de ideale oplossing. Zeker als het om een grotere verbouwing gaat, want dan kan ook de meerwaarde relatief groot zijn. U maakt een stappenplan met daarin beschreven wanneer, hoe en wat u wilt verbouwen. De bank kan u aangeven welke voorwaarden ze stellen aan een dergelijk stappenplan.

Voordeel meerwaarde woning

Als de renovatie goed wordt uitgevoerd, zult u een flinke meerwaarde creëren. Die meerwaarde kan er toe leiden dat de hypotheek vervolgens in een lagere risicoklasse terecht komt en daardoor ook de hypotheekrente kan dalen. Vraag uw bank hiernaar. Als u de woning wilt verkopen, dan zal de meerwaarde zich ook vertalen in een hogere verkoopprijs.

Hypotheek als financiering van een verbouwing of kopen van een klushuis in 2019

Een klushuis kopen is populair. De financiering van een verbouwing kan op meerdere manieren plaats vinden, maar wat u leent en gebruikt voor het eigen huis is als hypotheekrente volledig fiscaal aftrekbaar als er ook wordt afgelost. Als u binnen 6 maanden na de aanvang van de verbouwing toch meer wilt geld lenen, is ook die rente nog fiscaal aftrekbaar.

Hypotheek om overwaarde huis te gebruiken

De huidige hypotheek ophogen kan ook als het huis voldoende overwaarde heeft. Deze overwaarde kan zijn ontstaan doordat u een deel van de hypotheek hebt afgelost of doordat het huis in waarde is gestegen. Zeker als het huis al enige tijd in uw bezit is kan er van een forse overwaarde sprake zijn. Maak van deze overwaarde uw voordeel.

Hypotheek met een hogere inschrijving kiezen voor de woning

Wie een huis koopt, moet langs de notaris. Omdat dat geld kost, is het verstandig om in overleg met de bank direct bij de notaris een hoger bedrag aan hypotheekinschrijving vast te laten leggen. Dit hogere bedrag neemt u niet op bij de aankoop van de woning, maar kunt u wel opnemen bij de financiering van een verbouwing. Als u de hogere inschrijving opneemt, kan dat plaats vinden zonder notaris kosten en zonder dat de woning opnieuw getaxeerd hoeft te worden.

Een tweede hypotheek of een derde hypotheek afsluiten

Er kunnen goede redenen zijn om uw eerste hypotheek ongemoeid te laten. In dat geval kunt u een 2e hypotheek afsluiten. De tweede hypotheek kunt u afsluiten bij de zelfde bank als waar uw huidige hypotheek loopt, maar dat hoeft niet. Eigenlijk is de 2e hypotheek een hypotheek als elke andere, waarvan u de hypotheekrente mag aftrekken als het bedoeld is voor een verbouwing. Maar er is ook een groot verschil. De rechten van de hypotheekverstrekker zijn achtergesteld ten opzichte van de eerste hypotheek. Dat wil zeggen dat als u ooit gedwongen bent uw huis te verkopen via een executieverkoop eerst de 1e hypotheek zal worden afgelost en daarna pas de tweede hypotheek. Dat betekent voor de bank een extra risico. Daarom rekent de bank voor een tweede hypotheek een iets hogere hypotheekrente. U doet er verstandig aan om hiervoor meerdere offertes aan te vragen, omdat de verschillen per bank groot kunnen zijn.

Welke 2e hypotheekvormen?

Ook voor de tweede hypotheek kunt u kiezen uit vele hypotheekvormen. Dan kunnen veilige hypotheekvormen zijn maar ook hypotheken met een groter risico. Veilig zijn de annuïteitenhypotheek en de lineaire hypotheek omdat dan ook maandelijks wordt afgelost. Als minder veilig wordt de aflossingsvrije hypotheek gezien, die overigens gewon is toegestaan en juist goedkoper is omdat er niet hoeft te worden afgelost. Uw bank kan u op dit punt goed adviseren. De totale aflossingsvrije hypotheek op een huis mag overigens niet meer bedragen dan 50% van de waarde van de woning.

Doorlopend krediet of persoonlijke lening?

U kunt ook een doorlopend krediet of een persoonlijke lening afsluiten voor renovatie of verbouwing. Ook dit kan een snelle oplossing zijn om aan het vereiste geld te komen. Het is afhankelijk van de soort verbetering aan het huis om te bepalen voor welke looptijd van de lening u het beste kunt kiezen. Een periode van 10 jaar is niet ongebruikelijk.

Conclusie hypotheek voor een verbouwing regelen en de verbouwingshypotheek

Verhuizen is vaak duur en toch wel ingewikkeld. Daarom kiezen mensen steeds vaker voor een verbouwing of renovatie van de eigen woning. Om dit te financieren zijn vele mogelijkheden. Heel specifiek is de verbouwingshypotheek maar u kunt ook voor allerlei andere opties kiezen. Denk aan het ophogen van uw hypotheek, een tweede hypotheek of een andere lening. Ook een onderhandse lening is toegestaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verbouwingskosten en hypotheekVerbouwingskosten en hypotheekEen nieuwe woning kopen is in 2019 vaak duurder dan kosten van de verbouwing van een bestaand huis. Ook als het gaat om…
Verbouwingslening aftrekbaar: klushuisVerbouwingslening aftrekbaar: klushuisSlim een verbouwing financieren, willen we allemaal wel, maar hoe gaan we dat aanpakken? Is een verbouwingslening fiscaa…
Woning verbouwen in 2019 met hypotheekrenteaftrek?Woning verbouwen in 2019 met hypotheekrenteaftrek?Kunt als u uw woning wilt verbouwen in 2019 nog gebruik maken van de hypotheekrenteaftrek of moet een verbouwing met eig…
Hoe kun je een verbouwing financieren?Hoe kun je een verbouwing financieren?Een verbouwing financieren kan op meerdere manieren. Je kunt een tweede hypotheek nemen of een geldlening voor de verbou…
Goedkoop verbouwen met spaargeld of hypotheekEen verbouwing gaat veel geld kosten, zeker in het geval u het gaat uitbesteden. U kunt besparen op de financieringskost…

Reageer op het artikel "Hypotheek als verbouwingshypotheek in 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 11-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Annuïteitenhypotheek
Schrijf mee!