InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Overwaarde op je huis benutten

Overwaarde op je huis benutten

Overwaarde op je huis benutten Wanneer je huis meer waard is geworden dan de oorspronkelijke koopsom, dan is er sprake van overwaarde. Overwaarde biedt financiële reserve doordat je huis meer waard is geworden of doordat een gedeelte van je hypotheek is afgelost. Overwaarde kun je benutten om zodoende meer financiële ruimte te krijgen en extra saldo te krijgen. Wanneer je de overwaarde van je huis wilt gebruiken voor meer financiële ruimte, moet je de overwaarde laten zien middels een taxatierapport. Financiële ruimte, extra saldo door je overwaarde in te zetten kun je wensen voor tal van dingen, zoals: een schuld of lening aflossen, het financieren van een verbouwing/aanbouw, tuinaanleg, betalen van studie(s), reizen, stoppen met werken, het laten vervallen van de renteopslag.

Taxatierapport

Overwaarde op je huis kan je benutten om extra financiële ruimte te krijgen, maar ook om renteopslagen te laten vervallen. Hoe dan ook, voor beide doelen geldt meestal dat je een taxatierapport moet laten opstellen, om de overwaarde aan te tonen. Voordat je een taxatierapport laat opstellen om renteopslagen te laten vervallen, is het handig om je hypotheekverstrekker te vragen of dit mogelijk is, en hoeveel het netto voordeel van de vermindering van de maandlasten bedraagt. Wanneer je een taxatierapport in het bezit hebt, die niet ouder is dan een jaar kun je met de hypotheekverstrekker/adviseur overleggen of deze gebruikt mag worden.

Als je een flink bedrag aan overwaarde vermoed, is de hypotheekverstrekker misschien bereid om kosteloos je huis te taxeren. Houdt er rekening mee, dat er behalve mogelijke taxatiekosten (die fiscaal aftrekbaar zijn) ook nog andere kosten in het geding kunnen zijn zoals notariskosten, kosten voor oversluiten van de hypotheek, eventuele boeterente. Daarom is het zaak om je goed te laten informeren vooraf. Hiernaast is uw hypotheek rente bij het gebruik van uw overwaarde voor het inlossen van uw lening niet fiscaal aftrekbaar. Maar dan nog kan het interessant zijn uw overwaarde voor dit doeleinde te benutten.

Meer financiële ruimte

Hiervoor moet je middels een taxatierapport laten zien wat de overwaarde van je huis is. Om de overwaarde van je huis te benutten hoef je je huis niet te verkopen. Je sluit een lening af en de overwaarde dient als onderpand. Omdat de hypotheek verstrekker een risico neemt wanneer je de overwaarde opneemt, wil de hypotheekverstrekker je inkomensgegevens doornemen. Afhankelijk van hoe de hypotheekverstrekker je inkomensgegevens beoordeelt, wordt de rente van de hypotheek wellicht iets verhoogt.

Renteopslagen laten vervallen

Wanneer het verschil tussen de hypotheek en de waarde van je huis groter is geworden, kan de rente wellicht naar beneden. Bij het afsluiten van een hypotheek kijkt de hypotheekverstrekker naar de hoogte van het risico voor de hypotheekverstrekker. Het risico voor de hypotheekverstrekker is hoger wanneer je veel leent ten opzichte van de waarde van het huis, de rente was zodoende ook hoger toen je de hypotheek afsloot. Om te weten of de opslag kan vervallen, geheel of gedeeltelijk, moet je eerst informeren of je een topopslag hebt en hoe hoog deze is. Het kan zijn dat de topopslag pas vervalt wanneer je rentevaste periode is verlopen. Een taxatierapport is meestal nodig en jij bent degene die hiertoe het initiatief moet nemen. De kosten van een taxatierapport zijn fiscaal aftrekbaar.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Praktijkgids hypotheken

Reageer op het artikel "Overwaarde op je huis benutten"

Reactie

H. Bergraaf, 21-11-2018 11:07 #1
Goedemorgen,

Hierbij wil ik graag info over het volgende:
In wil graag een senioren aanbouw doen(slaapkamer +douche) van de overwaarde van mijn huis.
Ik ben 70 jaar-weduwnaar, woonachtig in een hoekhuis en wil graag beneden, omdat er voorheen een zorgunit voor mijn vrouw heeft gestaan. Mijn dochter woont met gezin(3) bij mij in, en ze hebben ook inkomen.
Mijn overwaarde schat ik op 50.000 euro; de prefab aanbouw (compleet) is ongeveer 40.000 euro.
Hoe, wat kan ik, of moet ik doen?
met vriendelijke groet,
H. Bergraaf

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!