Je ex uitkopen na een scheiding

Je ex uitkopen na een scheiding Wanneer jij en je ex-partner gaan scheiden terwijl jullie samen een koophuis hebben waarop een hypotheek rust dan is het nog een hele klus om dit financieel af te wikkelen. Wanneer wordt besloten dat jij in het huis blijft wonen dan is de kans groot dat je je ex zult moeten uitkopen. Dit brengt veel administratie met zich mee op het gebied van belasting. Je zult ook moeten gaan kijken hoeveel je kunt lenen als je alimentatie gaat ontvangen.

Scheiding en eigen huis, wat zijn de opties?

Wanneer jij en je ex uit elkaar gaan dan kun je kiezen voor een aantal oplossing voor jullie koophuis. Als een van beide partners bij een ander intrekt en de scheiding netjes wil afronden dan is het mogelijk dat er op vriendschappelijke wijze een oplossing wordt bedacht waarmee jullie beide kunnen leven. Leeft men echter op minder goede voet met elkaar dan kan het ook nog wel eens een flink gevecht worden. Allereerst is het natuurlijk belangrijk om te weten of een van beide partners in het huis wil blijven wonen. Als dat niet het geval is dan zul je de woning moeten verkopen. Daarnaast kun je er ook voor kiezen dat een van beide in het oude huis blijft wonen en daarbij de ander uitkoopt.

Het huis verkopen

Wanneer je besluit het huis te verkopen dan brengt dit met zich mee dat de eventuele overwaarde dan wel onderwaarde wordt verrekend naar rato van de eigendomsverhouding. Dit kan positief uitvallen, bijvoorbeeld wanneer je voor 75% eigenaar bent waardoor ook 75% van de overwaarde voor jou is. Is er echter sprake van een onderwaarde, dan zal je ook daarvan een groter deel moeten dragen. Een eventuele restschuld kun je mogelijk financieren met een nieuwe hypotheek, mits een bank bereid is deze te verstrekken. Sinds 2013 bestaat er wel een tijdelijk crisismaatregel die het mogelijk maakt om de rente over een lening die bedoeld is voor de financiering van een rest schuld tien jaar lang af te trekken in box 1.

Het kan natuurlijk ook gebeuren dat het je niet lukt om je woning te verkopen, iets wat gezien de zware tijden voor de huizenmarkt geen uitzondering zal zijn. De rente over je hypotheekschuld mag je normaliter dan nog twee jaar aftrekken en sinds 2013 mag dit tijdelijk zelf drie jaar lang.

Je ex uitkopen

Een vaker voorkomende constructie is er een waarbij een van beide partners in het oude huis blijft wonen terwijl de ander verhuist. In een dergelijke situatie valt er financieel natuurlijk veel af te wikkelen omdat je je ex moet uitkopen. Vaak moet je hiervoor een extra hypotheek afsluiten en dit brengt de verplichting met zich mee om het bedrag binnen dertig jaar annuïtair aflossen. Doe je dit niet dan mag de rente niet worden afgetrokken. Door middel van een onderhandse akte of royementsakte kun je ervoor zorgen dat je ex niet langer hoofdelijk aansprakelijk is voor de aflossing van de hypotheek.

Wanneer jij degene bent die verhuist dan mag je de hypotheekrente over jouw deel van de schuld nog twee jaar aftrekken. Het eigenwoningforfait over jouw deel moet je wel opgeven aan de Belastingdienst maar kun je wel aftrekken als zijnde betaalde alimentatie. Indien jij alle rente draagt terwijl je maar voor de helft eigenaar bent van het huis dan kun je de helft van de rente op reguliere wijze aftrekken terwijl je rest aftrekt als alimentatie. Dit vereist echter wel een nauwkeurige documentatie van de gemaakte afspraken.

Verwacht niet dan een hypotheekverstrekker je in een dergelijke situatie met open armen ontvangt. Er zal een inschatting gemaakt worden van jouw vermogen de eigenwoningschuld zelfstandig te dragen. Wanneer je alimentatie verschuldigd bent aan je ex dan kun je minder lenen. Ontvang je alimentatie dan kun je vaal meer lenen dan je eigen salaris alleen zou rechtvaardigen.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.z24.nl/
  • http://www.wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Je ex uitkopen na een scheiding"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 24-08-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!