InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Huis kopen, voordelen van nieuwbouw

Huis kopen, voordelen van nieuwbouw

Huis kopen, voordelen van nieuwbouw Het kopen van een nieuwbouwwoning heeft veel voordelen ten opzichten van een bestaande bouw. Niet alleen financiële, maar ook praktische voordelen. In Nederland is nog steeds een tekort aan koopwoningen. Er worden veel nieuwe huizen gebouwd om de tekorten op te vullen. Een nieuw te bouwen huis kopen heeft veel voordelen. Niet alleen financiële, maar ook praktische voordelen. Eén van de grootste voordelen zit in het feit dat u invloed kunt uitoefenen hoe het huis ingedeeld gaat worden en op de afwerking. Ook kunt u flink besparen door zelf werkzaamheden voor uw eigen rekening te nemen. Een aantal voordelen hebben wij voor u op een rijtje gezet.

Vrij op naam

Een nieuwbouwhuis schaft u aan onder de condities: “vrij op naam”. Het grootste verschil met het kopen van bestaande bouw is de overdrachtsbelasting. Dit betaalt u namelijk niet en dat bespaart u zes procent over het aankoopbedrag. De aanvullende kosten bij nieuwbouw zijn lager, maar u krijgt wel te maken met andere kosten waar u rekening mee moet houden. U betaalt bijvoorbeeld wel BTW over bepaalde zaken, die al verwerkt is in de prijs van het huis.

Invloed op het eindresultaat

Indien u in een vroeg stadium betrokken bent bij de bouw kunt u nog invloed uitoefenen op de indeling. Het verschilt per project hoeveel invloed u kunt uitoefenen. U moet hierbij denken aan de indeling van de badkamer of de plek waar een bepaalde wateraansluiting komt te zitten. Ook hebt u invloed op de afwerking. U kunt zelf bepalen welke vloer ze leggen in het huis en welke tegeltjes ze gebruiken in de badkamer en ook de keuken kunt u zelf uitkiezen. U kunt de woning volledig naar smaak laten afwerken. Uw invloed zal er echter wel voor zorgen dat het huis duurder gaat worden. Vrijwel elke wijziging zal hogere kosten met zich meebrengen.

Alles is nieuw

U hoeft de eerste jaren weinig onderhoudskosten te maken. Alle onderdelen van het huis zijn nieuw. U hebt nauwelijks onderhoud aan het huis en dat zal de eerste vijf jaar ook nauwelijks voorkomen. Investeringen in het huis verbeteren het comfort en de waarde van het huis. Investeringen in oudere huizen gaan meestal op aan achterstallig onderhoud.

Energiezuinig

U kunt er vanuit gaan dat in het huis gebruik is gemaakt van de meest energiezuinige toepassingen. Aan de energiezuinigheid wordt tegenwoordig hoge eisen gesteld. Energiezuinig bouwen is ook een zeer goede investering. De investeringen in beperking van energieverbruik en thermische isolatie zijn terugverdiend in ongeveer vijf jaar.

Waardeontwikkeling

Nieuwbouw huizen zijn in het verleden goede investeringen gebleken. Deze huizen stijgen sneller in waarde in vergelijking met aangekochte bestaande huizen. Ook is de periode dat huizen te koop staan korter.

Nadelen van een nieuwbouwwoning
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huis kopen, voordelen van nieuwbouw"

Infoteur: Juul
Laatste update: 16-12-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!