InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Huizen in Duitsland stukken goedkoper

Huizen in Duitsland stukken goedkoper

Huizen in Duitsland stukken goedkoper Net over de grens in Duitsland vind je huizen die ongeveer de helft kosten van gelijkwaardige woningen in Nederland. Voor een vrijstaand huis met vijf ruime kamers, twee badkamers en een garage op zon duizend vierkante meter eigen grond ben je vaak nog geen drie ton kwijt. Een droomkasteel is binnen handbereik. Er zijn verschillende redenen hoe dat komt. Economie
De slechte economie hield de huizenprijzen laag. Een werkloosheid onder de 9 procent was in het grootste deel van Duitsland na 1995 iets bijzonders. De huizenprijzen bewegen nu eenmaal mee met de economie zowel in Duitsland als in Nederland, zowel naar boven als naar beneden.

Huizen Duitsland

De rente ging in de jaren negentig omlaag maar de overheid nam geen maatregelen. In Duitsland kwamen er geen banen bij. De werkloosheid steeg en de huizenprijzen gingen verder omlaag net zoals in Nederland in de jaren tachtig. In de eerste helft van de jaren tachtig daalden in Nederland de huizenprijzen met bijna 20 procent. Vanaf 1990 ging het steeds beter met de economie in Nederland en daarom stegen de prijzen gemiddeld met zeven procent per jaar. In Duitsland was de stijging zeer bescheiden met nog geen procent per jaar gemiddeld.

Er is ook een verschil in werkloosheid die in Duitsland acht procent bedraagt en in Nederland vier. De regering neemt nu wel maatregelen om de werkloosheid te verlagen. Er zijn hervormingen aangekondigd die de economie een duwtje in de rug moeten geven. De tijd zal het leren nu het spook van de recessie op de loer staat.

Bevolkingsgroei

Nog een reden waarom de huizenprijzen in Duitsland veel lager zijn dan die in Nederland is de bevolkingsgroei. In Nederland neemt die de komende jaren nog fors toe maar in Duitsland vindt het omgekeerde plaats: bevolkingskrimp. Dat neemt niet weg dat de vraag naar huizen nog redelijk groot is maar veel minder dan in Nederland. Het gaat niet zozeer om het aantal mensen maar om het aantal huishoudens dat nog steeds toeneemt in West-Duitsland. Maar er blijft een groot verschil met Nederland.

Kredietcrisis

Net als Nederland schoot Duitsland banken te hulp die dreigden om te vallen. Het doel was 'de financiële markt te stabiliseren, de Duitse economie van kapitaal te voorzien en de veiligheid van spaarders en investeerders te waarborgen', aldus in een verklaring, na een Eurotop in Parijs. 'De uitzonderlijke situatie op de markt vroeg om uitzonderlijke maatregelen' waar gevolg aan werd gegeven..

De nabije toekomst ziet er weer een stuk beter uit en er zal tussen Duitsland en Nederland weinig verschil zijn omdat de Nederlandse economie voor een groot deel afhankelijk is van Duitsland. Onze economieën kunnen tegen een stootje en zijn sterker dan die van bijvoorbeeld België en Spanje waar het aantal faillissementen fors toeneemt.

Levensonderhoud

De kosten van levensonderhoud liggen in Duitsland aanzienlijk lager dan in Nederland met gemiddeld zon 15 tot 20 procent. Wil je meer weten over dit onderwerp dan zijn die te vinden op de website Verhuis.de. Werkelijk op zoek naar een woning in de grensstreek dan kan de site Donkiz.nl je op weg helpen.
Gerelateerde artikelen
Een tweede eigen woning in Duitsland kopen?Een tweede eigen woning in Duitsland kopen?Bij een tweede eigen huis wordt ook in 2017 vaak gedacht aan Frankrijk, Spanje of Turkije. Maar hoe zit het met een huis…
Noorwegen: de Noorse huizenmarktHet gaat erg goed met de Noorse economie. Dat heeft ook gevolgen voor de huizenmarkt in Noorwegen. Daar is een schaarste…
Crisis en lage rente: een ideaal moment om geld te lenen?Crisis en lage rente: een ideaal moment om geld te lenen?Is een economische crisis wel zo slecht als algemeen wordt aangenomen? Pessimisme en doemdenken lijken de overhand te he…
Historisch lage rente verklaardmijn kijk opHistorisch lage rente verklaardInteressante discussie op RTL Zakelijk over de historisch lage rente en de mogelijke relatie met zaken als lage economis…
Prognose verwachting huizenprijzen 2017 (woningmarkt 2017)Prognose verwachting huizenprijzen 2017 (woningmarkt 2017)Wat gaan de huizenprijzen 2017 en woningmarkt 2017 doen na het herstel in 2015 en 2016? Wat is de prognose en verwachtin…
Bronnen en referenties
  • Verhuis.de
  • Grenswoningen.nl

Reageer op het artikel "Huizen in Duitsland stukken goedkoper"

Reactie

Zandbergen (infoteur), 20-05-2009 12:09 #1
Ik las je artikel over dat huizen in Duitsland goedkoper zijn (grensstreek). Geldt dit ook voor belgie denk je? Reactie infoteur, 20-05-2009
Huizen in België zijn wel duurder dan in Duitsland maar altijd nog goedkoper dan in Nederland. Wil je meer info raadpleeg dan deze site: http://www.dimo.nl/belgie.asp

Infoteur: Bertvdw
Laatste update: 22-12-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!