InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Bijlenen en hypotheekrenteaftrek

Bijlenen en hypotheekrenteaftrek

Bijlenen en hypotheekrenteaftrek Bijlenen voor uw woning in 2019 en hiervoor hypotheekrenteaftrek krijgen, het kan gewoon. Hebt u voor uw woning extra geld nodig en financiert u dit slim, dan kunt u via de belastingdienst en uw belastingaangifte aftrek krijgen op de rente die u moet betalen. Soms is bijlenen zelfs slimmer dan extra aflossen. Sterker nog, door te veel af te lossen kunt u gedwongen zijn om vervolgens later weer duur geld bij te lenen.

Geld bijlenen voor het huis

Er kunnen vele redenen zijn waarom u geld wilt bijlenen voor uw huis. Bijlenen kunt u door uw hypotheek te verhogen of door een nieuwe lening af te sluiten. Als die nieuwe lening een persoonlijke lening is of uw hypotheek een extra hypotheek is, is in veel gevallen de te betalen rente gewoon aftrekbaar van uw inkomen. Nogal wat mensen zijn druk met het aflossen van hun hypotheek, maar vergeten dat ze straks ook geld nodig kunnen hebben voor een verbouwing of het opknappen van de tuin. Ja, dan moet er weer geld geleend worden.

Energiebesparende maatregelen kosten ook geld

Denk aan de effecten van het verplichte energielabel. Een energielabel is al verplicht, maar na 1 januari 2015 ook dwingend als u tot verkoop of verhuur van het huis wilt overgaan: energielabel 2019 verkoop woning, voorlopig en definitief. Wie een goede prijs bij de verkoop van zijn huis wil krijgen, verhoogt de waarde van de woning door tijdig een aantal energiebesparende maatregelen te nemen en dan een definitief energielabel aan te vragen. Een beter scorend energielabel verhoogt de waarde van uw huis, maar hoe gaat u dat betalen? Nu alles aflossen lijkt dan wel erg kortzichtig. Dan rest de keuze tussen niets doen, het spaargeld gebruiken of bijlenen.

Hypotheek of persoonlijke lening

Er zijn een paar voorwaarden als u op uw lening hypotheekrenteaftrek wilt. Zo moet u de lening maandelijks aflossen volgens een annuïteit. Verder moet u kunnen overleggen dat u binnen uiterlijk zes maanden na het begin van de verbouwing de lening bent aangegaan en het geld hebt gebruikt om de verbeteringen aan het huis aan te brengen. De tijd dat u de rente op de lening voor een caravan kon aftrekken is voorbij, maar de aftrek voor de eigen woning staat nog steeds overeind. U moet de extra lening dan wel aanmelden bij de Belastingdienst. Sinds 2013 is namelijk ook nieuw dat als de Belastingdienst de lening niet kent, er ook geen hypotheekrenteaftrek op de lening mogelijk is.

Wat is de goedkoopste financiering?

Vervolgens kunnen er wat berekeningen worden gemaakt om te bepalen dat het beter is dat u kiest voor een verhoging van de hypotheek, een extra hypotheek of een persoonlijke lening. Financieel zal een hypotheek goedkoper zijn omdat de hypotheekrente laag is en de aflossing over vele jaren kan worden uitgesmeerd. Daar staat tegenover dat de hypotheekeisen elke jaar weer wat strenger worden. Een persoonlijke lening kan ook, is eenvoudiger af te sluiten maar heeft een hogere rente. Een factor kan ook nog zijn dat u het huis op korte termijn van de hand wilt doen. In dat geval is een snelle financiering, zodat u in ieder geval aan de slag kunt gaan, misschien nog wel belangrijker dan de langere procedure van een hypotheek. Een hypotheek vergt een notaris, een taxatie van de woning en enige bureaucratie. Een persoonlijke lening daarentegen wordt volop aangeboden. Het afsluiten van een doorlopend krediet voor de woning is minder verstandig als u daarop niet maandelijks aflost, want daarmee verspeelt u de hypotheekrenteaftrek. Het voordeel van een doorlopend krediet is in veel gevallen dat u met de geldverstrekker een langere looptijd kunt afspreken dan bij een persoonlijke lening.

Bijlenen voor nieuwe woning zonder hypotheekrenteaftrek?

Het bijlenen is niet alleen bij de verbouwing of verbetering van de woning aan de orde, maar dikwijls ook als u wilt verhuizen naar een grotere woning. Als daarbij een hogere hypotheek nodig is dan op de oude koopwoning het geval was, moet u rekening houden met de zogenaamde bijleenregeling 2018 en 2019. Die bijleenregeling komt erop neer dat u de overwaarde bij verkoop van uw woning weer gebruikt voor de aankoop van de nieuwe woning. Anders gezegd: als de overwaarde gelijk is aan nul, kunt u de hypotheekrente van de totale hypotheek aftrekken. Als de overwaarde 100.000 euro is, mag u nog maar de hypotheekrente aftrekken van een hypotheek die maximaal gelijk is aan de aankoopprijs van de nieuwe woning minus de overwaarde van 100.000 euro. Dat geeft nog maar eens aan dat aflossen niet altijd de beste keuze hoeft te zijn. Aflossen is per definitie een poging om overwaarde te creëren, maar dat kan ook door uw woning kwalitatief te verbeteren. Laat u dus goed adviseren bij uw plannen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bijlenen en hypotheekrenteaftrek"

Reactie

Prins, 27-06-2014 14:59 #1
Onze hypotheek, 100% aflossingsvrij, afgesloten in november 2003 heb ik in november 2013 verlengd onder dezelfde voorwaarden met 1 jaar. Wij willen graag verhuizen en bovengenoemde hypotheek meenemen met dezelfde voorwaarden: 100% aflossingsvrij. De bank zegt dit bij verhuizen niet kan en dat het max 50% aflossingsvrij kan. Heeft de bank gelijk? Zijn er eventuele alternatieven? Bij voorbaat dank! Reactie infoteur, 27-04-2018
Beste Prins,
Bij verhuizing mag de hypotheek op het nieuwe huis maximaal voor 50% van de waarde van het nieuwe huis aflossingsvrij zijn. Men mag hiervan afwijken wanneer het inkomen hoog genoeg is, maar voor dat deel van de hypotheek is de hypotheekrente niet aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 01-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Lenen 2019
Reacties: 1
Schrijf mee!