InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek versneld aflossen? Plan van aanpak

Hypotheek versneld aflossen? Plan van aanpak

Hypotheek versneld aflossen? Plan van aanpak Door extra af te lossen kunt u versneld uw hypotheekschuld verlagen of voorkomen dat u op einddatum met een restschuld blijft zitten. In het verleden hebben huizenkopers er vaak voor gekozen om maximaal fiscaal voordeel te realiseren. Dit werd bereikt door de aflossing van de hypotheekschuld door te schuiven naar de einddatum van de hypotheek. Om de maandelijkse lasten nog verder te verlagen is er in het verleden ook massaal gekozen voor een aflossingsvrije hypotheek. Door de sinds 2008 dalende huizenprijzen zien huiseigenaren steeds meer de nadelen in van de aflossingsvrije hypotheek en het doorschuiven van de aflossing van de hypotheekschuld.

Tussentijds extra aflossen

Ongeacht de hypotheekvorm is het mogelijk om tussentijds extra af te lossen op de hypotheek. De meeste banken hanteren een maximum percentage van 10 tot 20 procent van de hoofdsom aan extra aflossing. Afhankelijk van de hoogte van de afgesproken hypotheekrente en de huidige hoogte van de hypotheekrentes zijn er soms mogelijkheden om meer af te lossen. Bij uw hypotheekbank kunt u opvragen hoe u extra moet gaan aflossen.

Voordelen en nadelen van het extra aflossen

Door de extra aflossing zullen u maandelijkse hypotheeklasten gaan dalen. Het nadeel is dat ook het fiscaal voordeel kleiner gaat worden, doordat u minder hypotheekrente gaat betalen. Een extra nadeel is dat u het in het huis geïnvesteerde bedrag niet later weer kunt terughalen. U moet dus uitsluitend geld gebruiken dat u kunt missen.

Extra aflossen of extra sparen?

U kunt tussentijds extra af gaan lossen op de hypotheek, maar u kunt er ook voor kiezen om extra te storten in de aan de hypotheek gekoppelde spaarrekening eigen woning of kapitaalverzekering eigen woning. Door het geld in de aan de hypotheek gekoppelde spaarvorm te storten, blijft u een hoger fiscaal voordeel behouden. Een nadeel is dat u geen dalende maandlasten krijgt. U moet letten op de voorwaarden die gesteld worden aan de polis of rekening die aan uw hypotheek gekoppeld is. U moet vooraf advies inwinnen gericht op uw persoonlijke situatie.

Snelste manier om hypotheek af te lossen

De snelste manier om uw hypotheek af te betalen is door jaarlijks maximaal af te lossen. De meeste huiseigenaren zullen niet in de positie zijn om dit te doen. Een andere effectieve manier is door maandelijks een bedrag automatisch over te laten boeken naar een spaarrekening. Eind van het jaar kunt u het geld gaan gebruiken voor de extra aflossing. Het opvolgende jaar zijn uw hypotheeklasten gezakt door de extra aflossing van voorgaand jaar. Uw maandelijkse reservering voor de aflossing gaat u vervolgens verhogen met het omgerekende nettobedrag aan besparing. Op deze manier kunt u geleidelijk een steeds groter bedrag per jaar afbetalen.

Financiële meevaller gebruiken voor de aflossing van uw hypotheek

Door financiële meevallers te gebruiken om uw hypotheek mee af te lossen kunt u uw maandlasten verlagen en u gaat een schuld afbetalen die toch een keer afbetaald moet worden. Stel, u hebt een extra bedrag van 5.000 te besteden. U kunt dit bedrag gaan gebruiken voor een verre reis, maar u kunt het ook gaan besteden op een manier dat u er van kunt profiteren gedurende de looptijd van de hypotheek. Dit is vooral verstandig indien u een deel van de hypotheek aflossingsvrij hebt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hypotheek versneld aflossen? Plan van aanpak"

Reactie

Meijers, 17-10-2013 12:18 #1
Mijn kinderen hebben een spaar hypotheek gesloten en in het kader van de nieuwe belastingvrije schenkingsmogelijkheden t b v hun schuld op het huis wil ik hun een bedrag geven om deze hypotheek deels af te kunnen lossen. waar moeten zij dan op letten bij het extra aflossen en wat zijn de voordelen? Reactie infoteur, 17-10-2013
Extra aflossen op een spaarhypotheek kan fiscale consequenties hebben. De hypotheekvorm is er namelijk op gebaseerd dat de hypotheek afbetaald gaat worden met de uitkering uit de gekoppelde levensverzekering. Hierdoor is er advies op maat nodig. Laat jullie eerst goed adviseren door een hypotheekadviseur. Laat de gevolgen doorrekenen en bekijk de alternatieven.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 30-07-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!