Economie: Marketing

Marketing is niets anders dan de manieren waarop ondernemers hun producten verkopen. Er bestaan verschillende soorten marketing. Reclamemakers gebruiken allerlei hulpmiddelen op de doelgroep te bepalen. Zo kijken ze bijvoorbeeld naar de postcode van een wijk. Aan de hand van die postcode kan de reclamemaker zien wat voor soort huizen in die wijk staan. Staan er voornamelijk dure huizen, is het handig om juist wel in die wijk reclame te maken voor dure producten die 'gewone' mensen niet kunnen betalen. Als in de desbetreffende wijk veel nieuwbouw plaatsvindt is het meestal zo dat die nieuwe huizen jonge stellen trekt. Zo kan je als reclamemaker daar reclame gaan maken voor babyvoeding en dergelijke.

Direct marketing

Er bestaan verschillende soorten marketing zoals direct marketing. Direct marketing is de marketingstrategie die zich rechtstreeks richt tot de mogelijke klanten. Deze groep kan je weer onderverdelen in verschillende andere groepen, zoals direct mail. Er is sprake van direct mail als je als bedrijf geadresseerd reclame verzend. Met deze verkooptechniek worden mensen meer persoonlijk benaderd dan met de 'gewone' huis aan huis reclame. En ander onderdeel is het telemarketing. De klant wordt hiermee persoonlijk benaderd via de telefoon. De meeste mensen zijn niet gediend van deze marketing strategie en gooien al snel de hoorn op de haak als ze een van de verkooptechnieken horen. Hierdoor is het voor een bedrijf moeilijk om zo hun spullen te verkopen. het is voor een bedrijf dan ook al een geslaagde avond als hun telefoonteam een enkel product heeft verkocht. Dan bestaat er ook nog de e-mail marketing. Hierbij wordt de reclame per e-mail aan de klanten overgebracht. Je kan er zelf om vragen om reclame via de mail te ontvangen, meestal zijn daar ook nog loterijen aan verbonden zodat je wordt beloond als je je inschrijft.

De doelgroep

Nog veel belangrijke is de doelgroep. Je kan de doelgroep bepalen door naar de wijk te kijken, of te kijken of de mensen ergens op geabonneerd zijn. Als je als reclamemaker reclame voor babyvoeding is het niet nodig een campagne te maken die vooral oudere aanspreekt. Zorg er ten alle tijden voor dat de consument gerichte reclame krijgt.

Folders

Sommige mensen vinden het vervelend als zij ongeadresseerd reclamedrukwerk krijgen, zogenoemde folders. Je kan je hiertegen 'beschermen' door een zogenoemde anti - reclame - sticker. Op deze sticker staat nee-nee of nee-ja. Bij de nee-nee sticker wilt de bewoner geen ongeadresseerd reclamedrukwerk en geen huis aan huis bladen ontvangen. Bij de nee-ja sticker wilt de bewoner geen ongeadresseerd reclamedrukwerk maar wel huis aan huis bladen ontvangen. De bezorger van de folders moet met die wensen rekening houden.

Voor de zogenoemde direct mail is er geen sticker te krijgen. men kan zich hiervoor laten uitschrijven op de site www.infofilter.nl. Je kunt je adres laten blokkeren voor ongewenste reclame.
© 2008 - 2024 Sjoerdvo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Marketing, marketingmix, vijf P'sMarketing is van enorm belang bij de verkoop van een product. De marketingmix zal duidelijk maken welk product of welke…
No budget marketingSommige bedrijven hebben enorme marketingbudgetten, bij andere ontbreekt het überhaupt aan een marketing afdeling. Dat w…
Het sneeuwbaleffect: multiplier, marketing en dominoHet sneeuwbaleffect: multiplier, marketing en dominoHet sneeuwbaleffect verwijst naar het feit dat een gebeurtenis zichzelf steeds verder en verder zal versterken, net als…
Wat is marketing precies?Wat is marketing precies?Velen denken dat marketing te maken heeft met verkopen en reclame maken, wat niet klopt. Marketing omvat meer dan dat en…

Garantie na de officiële garantieperiode?Misschien is het u ook wel eens overkomen dat door u aangeschafte apparatuur het begaf, net nadat de fabrieksgarantieper…
Sjoerdvo (57 artikelen)
Laatste update: 02-09-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.