InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Economie: Marketing

Economie: Marketing

Marketing is niets anders dan de manieren waarop ondernemers hun producten verkopen. Er bestaan verschillende soorten marketing. Reclamemakers gebruiken allerlei hulpmiddelen op de doelgroep te bepalen. Zo kijken ze bijvoorbeeld naar de postcode van een wijk. Aan de hand van die postcode kan de reclamemaker zien wat voor soort huizen in die wijk staan. Staan er voornamelijk dure huizen, is het handig om juist wel in die wijk reclame te maken voor dure producten die 'gewone' mensen niet kunnen betalen. Als in de desbetreffende wijk veel nieuwbouw plaatsvindt is het meestal zo dat die nieuwe huizen jonge stellen trekt. Zo kan je als reclamemaker daar reclame gaan maken voor babyvoeding en dergelijke.

Direct marketing

Er bestaan verschillende soorten marketing zoals direct marketing. Direct marketing is de marketingstrategie die zich rechtstreeks richt tot de mogelijke klanten. Deze groep kan je weer onderverdelen in verschillende andere groepen, zoals direct mail. Er is sprake van direct mail als je als bedrijf geadresseerd reclame verzend. Met deze verkooptechniek worden mensen meer persoonlijk benaderd dan met de 'gewone' huis aan huis reclame. En ander onderdeel is het telemarketing. De klant wordt hiermee persoonlijk benaderd via de telefoon. De meeste mensen zijn niet gediend van deze marketing strategie en gooien al snel de hoorn op de haak als ze een van de verkooptechnieken horen. Hierdoor is het voor een bedrijf moeilijk om zo hun spullen te verkopen. het is voor een bedrijf dan ook al een geslaagde avond als hun telefoonteam een enkel product heeft verkocht. Dan bestaat er ook nog de e-mail marketing. Hierbij wordt de reclame per e-mail aan de klanten overgebracht. Je kan er zelf om vragen om reclame via de mail te ontvangen, meestal zijn daar ook nog loterijen aan verbonden zodat je wordt beloond als je je inschrijft.

De doelgroep

Nog veel belangrijke is de doelgroep. Je kan de doelgroep bepalen door naar de wijk te kijken, of te kijken of de mensen ergens op geabonneerd zijn. Als je als reclamemaker reclame voor babyvoeding is het niet nodig een campagne te maken die vooral oudere aanspreekt. Zorg er ten alle tijden voor dat de consument gerichte reclame krijgt.

Folders

Sommige mensen vinden het vervelend als zij ongeadresseerd reclamedrukwerk krijgen, zogenoemde folders. Je kan je hiertegen 'beschermen' door een zogenoemde anti - reclame - sticker. Op deze sticker staat nee-nee of nee-ja. Bij de nee-nee sticker wilt de bewoner geen ongeadresseerd reclamedrukwerk en geen huis aan huis bladen ontvangen. Bij de nee-ja sticker wilt de bewoner geen ongeadresseerd reclamedrukwerk maar wel huis aan huis bladen ontvangen. De bezorger van de folders moet met die wensen rekening houden.

Voor de zogenoemde direct mail is er geen sticker te krijgen. men kan zich hiervoor laten uitschrijven op de site www.infofilter.nl. Je kunt je adres laten blokkeren voor ongewenste reclame.
© 2008 - 2017 Sjoerdvo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Marketing, marketingmix, vijf P'sMarketing is van enorm belang bij de verkoop van een product. De marketingmix zal duidelijk maken welk product of welke…
No budget marketingSommige bedrijven hebben enorme marketingbudgetten, bij andere ontbreekt het überhaupt aan een marketing afdeling. Dat w…
HBO Marketing - opleidingHBO Marketing - opleidingMarketing is een populaire term, die vooral gebruikt wordt om activiteiten aan te duiden die zich afspelen binnen de zak…
Toerisme trends Europa: MarketingMarketing heeft te maken met het kopen en verkopen van diensten en producten aan klanten. Men promoot deze diensten en p…
Reclame en promotieMarketeers moeten uit de vele communicatiemogelijkheden de beste promotie-instrumenten kiezen om de klant over de pluspu…

Reageer op het artikel "Economie: Marketing"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Sjoerdvo
Laatste update: 02-09-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!