InfoNu.nl > Financieel > Geld > Een vaste lasten rekening biedt overzicht

Een vaste lasten rekening biedt overzicht

Een vaste lasten rekening biedt overzicht Het inkomen wordt meestal gestort op dezelfde rekening als waar ook de vaste lasten vanaf voldaan worden. U kunt eenvoudig overzicht krijgen door twee betaalrekeningen aan te houden. Indien alle transacties vanaf één rekening verricht worden, is het moeilijk om overzicht te houden. De meeste vaste lasten zijn gelijkblijvend en andere kunnen verschillen, zoals de telefoonrekening. Door twee rekeningen aan te houden kunt u in één oogopslag zien hoeveel geld er nog over is om uit te geven buiten de vaste lasten om.

Maak de vaste lasten inzichtelijk

Voordat u de uitgaven en inkomsten kunt splitsen, moet u eerst inzichtelijk maken wat er maandelijks binnenkomt en hoeveel er weer uit gaat. U moet ook weten waaraan het geld wordt uitgegeven. U kunt dit inzichtelijk maken door alle bankoverzichten over een periode van één jaar uit te splitsen. Maak een overzicht van vaste lasten en consumptieve uitgaven (boodschappen, uit eten, kleren kopen ed). De vaste lasten zijn uitgaven die maandelijks, per kwartaal of jaarlijks terugkomen en waarvan u ongeveer de hoogte van het bedrag weet. Onder de vaste lasten vallen onder andere:
  • Huur of hypotheek
  • Servicekosten
  • Verzekeringen
  • Gemeentelijke belastingen
  • Telecommunicatiekosten
  • Abonnementen
  • Maandelijks bedrag dat u stort op uw spaarrekening
  • Vaste lasten voor bancaire diensten (bijvoorbeeld kosten van de betaalrekeningen)

Daarnaast zijn er ook nog uitgaven die u onder de noemer vaste lasten kunt plaatsen, maar waarvan u niet weet hoe hoog deze lasten uitvallen. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan: brandstof en onderhoudskosten van de auto. Deze kunt u ongeveer inschatten en meetellen als vaste lasten, of u blijft deze kosten voldoen vanaf uw regulier betaalrekening.

Betaalrekening openen voor de vaste lasten

Nadat u inzichtelijk hebt gemaakt wat de vaste lasten zijn, kunt u een speciale betaalrekening openen voor de vaste lasten. Het bedrag dat u maandelijks moet betalen aan vaste lasten kunt u met een periodieke overschrijven iedere maand laten overboeken naar deze betaalrekening. De jaarlijks te betalen lasten moet u beschikbaar hebben op het moment dat deze verschuldigd zijn. Op deze manier kunt u de vaste lasten en de consumptieve bestedingen gescheiden houden. U moet er wel rekening mee houden dat de bank kosten in rekening gaat brengen voor deze extra rekening.

Vaste lasten in één keer betalen

Door vaste lasten in één keer te betalen, kunt u geld besparen. Verzekeraars bijvoorbeeld belonen de verzekerden die de premie in één keer vooruit betalen voor een periode van een jaar in plaats van maandelijks of per kwartaal. De korting die u hiermee kunt realiseren kan oplopen tot 5 procent. Een dergelijke rendement zult u niet behalen op een spaarrekening. Vaste lasten die in één keer jaarlijks betaald moeten worden is wel moeilijker voor te reserveren. Wat u kunt doen is maandelijks sparen tot de maand van de betaling. U moet dus maandelijks een bedrag opbouwen zodat het benodigde bedrag op tijd opgebouwd is.

Extra betaalrekening voor de vaste lasten ook handig bij gescheiden vermogens

Samenwonenden en gehuwden die ieder hun eigen financiën houden, kunnen ook eenvoudig gebruik maken van een dergelijke extra betaalrekening. Ieder kan maandelijks een bedrag om de rekening storten waarmee de vaste lasten voldaan kunnen worden. Op deze manier zijn de vaste lasten eerlijk te verdelen over beide partners, eventueel naar verhouding van inkomsten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een vaste lasten rekening biedt overzicht"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 30-10-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!