InfoNu.nl > Financieel > Geld > Gevolgen werkloosheid voor de eigen woning

Gevolgen werkloosheid voor de eigen woning

Op het moment dat u uw baan verliest, moet u nog steeds in staat zijn om de maandelijkse lasten te betalen. De hypotheeklasten niet meer op kunnen brengen, kan grote gevolgen hebben. Indien u uw baan verliest, hebt u onder voorwaarden recht op een WW-uitkering gebaseerd op uw laatst verdiende loon (tot het maximum dagloon). De eerste twee maanden bedraagt de uitkering 75 procent van het laatstverdiende loon. De resterende periode daalt de uitkering naar 70 procent. Na deze uitkeringsperiode kan de daling nog groter zijn, want een eventueel vangnet is de bijstandsuitkering.

Hypotheek gebaseerd om het maximaal te krijgen bedrag

Sinds de zomer 2011 is de gedragscode hypotheken ingegaan. De gedragscode moet ervoor zorgen dat banken niet te hoge hypotheken verstrekken op basis van het inkomen. Daarnaast ziet de code erop toe dat niet een te groot deel van de hypotheek aflossingsvrije is en dat er niet teveel geld wordt verstrekt uitgaande van de waarde van het huis. Tot 2009 waren banken bereid om zes tot acht keer het jaarsalaris aan hypotheek te verstrekken. Door de gedragscode is dit gemaximeerd tot 4,5 keer het jaarinkomen.

Door de oude normen van de banken, zijn er in het verleden veel hypotheken gesloten door kopers die het huis eigenlijk niet konden betalen. Zolang het inkomen niet zakt, ontstaan er over het algemeen geen problemen, maar als één van de eigenaren hun baan verliest, ontstaan er problemen doordat de maandlasten eigenlijk te hoog zijn.

Woonlastenverzekering

In het verleden zijn er veel verzekeringen afgesloten die de gevolgen van werkloosheid en arbeidsongeschiktheid hebben afgedicht wat betreft de woonlasten. De huiseigenaren die een dergelijke verzekering in het verleden hebben afgesloten, kunnen een beroep doen op deze polis bij werkloosheid.

Voorlopige teruggave aanvragen

Huiseigenaren kunnen de betaalde hypotheekrente voor de eigen woning, aftrekken van het inkomen. U kunt het jaarlijks verrekenen met de aangifte over het betreffende belastingjaar, maar u kunt ook een voorschot krijgen door een voorlopige teruggave aan te vragen. Met de teruggave kunnen de maandelijkse lasten gedeeltelijk gedragen worden.

Contact opnemen met de bank waar de hypotheek loopt

In het geval de maandlasten te hoog zijn, kunt u in overleg treden met uw bank. Verwacht niet dat ze u korting gaan verstrekken op de maandelijks te betalen lasten, maar mogelijk kan er iets veranderd worden in uw lopende hypotheek, waardoor de lasten omlaag gaan of tijdelijk omlaag gaan. Indien er al een schuld is ontstaan, kunt u een betalingsregeling treffen met de bank.

Hypotheek oversluiten naar een andere bank

U kunt de lopende hypotheek ook voorleggen aan een onafhankelijke adviseur. Mogelijk is het gunstig om de hypotheek over te sluiten naar een andere bank. Ondanks het feit dat er eventueel boeterente verschuldigd, kan het soms toch uit om over te stappen.

Bij de gemeente aankloppen voor hulp

Indien uw financiële positie zo slecht is, dat u niet meer weet hoe u de lasten moet voldoen, kunt u hulp aanvragen bij de gemeente. De hulp zal niet komen in de vorm van geld, maar in de vorm van advies. Zij kunnen u ondersteunen en helpen om bijvoorbeeld een goede betalingsregeling te treffen met de schuldeisers. U moet hier niet te lang mee wachten, want als de schulden al torenhoog zijn, wordt het lastiger om de schulden weg te werken.
Gerelateerde artikelen
Fiscale gevolgen van het verhuren van uw woningFiscale gevolgen van het verhuren van uw woningWanneer uw oude woning te koop staat en u met dubbele maandlasten zit, is het een optie om uw oude woning tijdelijk te v…
Wat is de bijleenregeling?De bijleenregeling is een maatregel die de overheid heeft ingevoerd om de hypotheekrenteaftrek te beperken. Wat is de bi…
Woning kopen voor kindAls ouder kunt u uw kind financieel ondersteunen bij het kopen van een woning, bijvoorbeeld door te schenken, borg te st…
Lager inkomen houden door werkloosheidLager inkomen houden door werkloosheidWerknemers die na een lang dienstverband hun baan verliezen hebben vaak moeite om een baan te vinden met hetzelfde inkom…

Reageer op het artikel "Gevolgen werkloosheid voor de eigen woning"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 02-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!