InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bankzaken: De zichtrekening

Bankzaken: De zichtrekening

Bankzaken: De zichtrekening In onze maatschappij is een zichtrekening niet weg te denken: rekeningen betalen, loon ontvangen, sparen; de meeste verrichtingen verlopen via een zichtrekening. Verneem hier alles over deze lopende rekening.

Definitie

Een zichtrekening is je gelddeposito bij een bank waarover je "op zicht" kan beschikken, d.w.z. naargelang je behoeften en zonder termijn. Het grootste deel van geldverrichtingen loopt via een zichtrekening. Deze lopende rekening kan dan ook beschouwd worden als je identiteitskaart bij de bank: de rekening zal dienen als referentiepunt voor alle andere rekeningen die je opent of verrichtingen je zal uitvoeren.

Opening

Iedereen kan vanaf 12 jaar een zichtrekening openen. Een minderjarige heeft echter wel de toestemming van zijn ouders of voogd nodig. Als je een zichtrekening wil openen, stap je met je identiteitskaart een bankkantoor binnen. De bankbediende zal de gegevens van je identiteitskaart opnemen in de computer en je eventueel wat bijkomende vragen stellen. Daarnaast moet je ook beslissen of je betaalkaarten wil, hoe je je uittreksels wil ontvangen en of je nog interesse hebt in een andere dienst. Je zal enkele documenten moeten ondertekenen. Meestal duurt het enkele dagen voordat de rekening op de hoofdzetel is geregistreerd en vanaf dan kan je aan de slag.

Toegestane verrichtingen

  • Overschrijvingen naar eigen rekeningen
  • Overschrijvingen naar derden
  • Domiciliëringen
  • Bestendige opdrachten naar eigen rekeningen
  • Bestendige opdrachten naar derden
  • Afhalingen aan het loket door jezelf
  • Afhalingen aan het loket door een volmachtdrager
  • Afhalingen met een bankkaart
  • Afhalingen met een kredietkaart
  • Betalingen met een bankkaart
  • Betalingen met een kredietkaart

Kasfaciliteit

Een kasfaciliteit is een doorlopende kredietijn die verbonden is aan je zichtrekening. Dit krediet geeft je de mogelijkheid om tijdelijk "in het rood te staan", een negatief saldo op je zichtrekening te hebben. De aangeboden mogelijkheden verschillen van bank tot bank maar meestal heb je de keuze tussen een kasfaciliteit van 650 en van 1249. Voor deze dienst worden er vanzelfsprekend debetintresten aangerekend, die tot 14% kunnen oplopen. Meestal wordt een kasfaciliteit pas toegewezen nadat je reeds enkele stortingen op je zichtrekening hebt ontvangen.

Afsluiting

Als je van bank wil veranderen, kan je je zichtrekening laten afsluiten. De kosten die hiervoor gevraagd worden, verschillen van bank tot bank; informeer je dus tijdig. Daarnaast zijn er nog enkele zaken waarmee je rekening moet houden, hier kan je daar meer over lezen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • ABB-BVB
  • ING

Reageer op het artikel "Bankzaken: De zichtrekening"

Infoteur: Lilkim
Laatste update: 03-03-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!