InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Je spaargeld is meer waard op het internet

Je spaargeld is meer waard op het internet

Online bankieren is al een tijdje in opgang. Tijdens de financiële crisis werd het er even stil rond, net zoals het stil werd rond de hele financiële sector. Maar nu beginnen de mensen terug meer te sparen. Het conventionele spaarboekjes brengt echter nog nauwelijks iets op en meer dan ooit tevoren is online bankieren de enige oplossing om te kunnen genieten van een degelijke rentevoet. Mensen hebben geen vertrouwen meer in risicobeleggingen op de beurs en grijpen terug naar wat ze altijd al hebben gekend, het conventionele spaarboekje en de kasbons. Jarenlang is men steeds minder gaan sparen, maar sinds de financiële crisis is bedrag op onze spaarboekjes nog nooit zo laag geweest. Heel veel banken bieden online spaarrekeningen aan. Hierbij dien je als klant al je verrichtingen te doen vanachter je pc. Maar het is ook een spaarrekening die je snel en gemakkelijk kan openen en beheren.

Het principe van het spaarboekje

Bij elke spaarrekening heb je een basisrente en een getrouwheidspremie. Vroeger had je ook nog een aangroeipremie, maar die is ondertussen verdwenen. Geen slechte zaak, want dit maakt de interestberekening gemakkelijker.

Basisrente

De basisrente die je op een spaarboekje kan ontvangen is wettelijk begrenst met een maximum. Deze basisrente is met de financiële crisis sterk gedaald en staat nu op maximum 3% ( 2009 ). De rentevoet is afhankelijk van de evolutie van de rentevoet van de Europese Centrale Bank en wordt twee maal per jaar herberekend. Bijna elke bank zal voor zijn spaarboekjes een rente toekennen die iets lager ligt dan het wettelijke maximum. In praktijk kan je dus ongeveer genieten van een basisrente van ongeveer 2,0% tot 2,5%. De bank kan verschillende basisrentes hanteren voor goede en minder goede klanten en mag het percentage ten allen tijde veranderen onder het wettelijk maximum.

Getrouwheidspremie

De getrouwheidspremie bedraagt ergens tussen de 25% en de 50% van de basisrente. In praktijk komt dat er op neer dat deze met een basisrente van 3%, tussen de 0,75% en de 1,5% ligt. Wanneer je als spaarder je geld gedurende 12 maanden op je spaarrekening laat staan zal je deze getrouwheidspremie op je rekening zien verschijnen vanaf 1 januari van het volgende jaar. Bij enkele banken dien je uw geld slechts 11 maanden op je rekening te laten staan, in plaats van 12. Het percentage van de getrouwheidspremie kan ook wijzigen, maar als klant ben je zeker van de afgesproken getrouwheidspremie bij plaatsing van het geld op de spaarrekening. Dit percentage mag dan gedurende 12 maanden niet meer veranderen. Als je tussendoor geld afhaalt van je spaarrekening, zal je uiteraard op het afgehaalde bedrag geen getrouwheidspremie ontvangen.

Het principe van online sparen

Bij de meeste banken kan je kiezen om online te sparen. Indien je thuis een internetaansluiting hebt, kan je sneller een rekening openen en beheren dan bij een gewoon spaarboekje. Je kan best de voorwaarden van de verschillende banken op voorhand met elkaar vergelijken. Het belangrijkste voordeel bij elk online sparen is de hogere basisrente, die vaak tot 1,5% hoger ligt. Je krijgt dus als klant meestal het wettelijk maximum percentage als basisrente, ongeacht het bedrag dat u wenst te sparen. Dit doet men natuurlijk om het online bankieren te stimuleren.

De addertjes onder het gras

Alvorens bij een bank een rekening te openen dien je wel even uit te kijken. De voorwaarden die banken aan online bankieren koppelen loopt sterk uiteen. Meer dan de helft van de banken wenst dan ook dat je bij hen eerst een zichtrekening opent. Bij ongeveer de helft van de banken zal je nog één of meerdere keren in het kantoor zelf moeten langsgaan om documenten in orde te brengen, waarbij dat bij andere simpelweg via de post kan gebeuren. Bij sommige banken ben je uiteindelijk zelfs meer dan een maand verder, alvorens je van start kan gaan. Enkele banken zijn evenmin erg duidelijk omtrent de kosten die voor het online bankieren worden aangerekend. Handige en duidelijke online spaarrekeningen zijn de Azur spaarrekening van Keytrade, Lion Deposit van ING en Excellence van BKCP. Bij deze 3 online spaarrekeningen dien je geen extra zichtrekening te openen en niet langs te gaan in de bank zelf.Bovendien verloopt het openen van de rekening binnen de 5 werkdagen en is er een duidelijk overzicht gegeven van de kosten die aan de rekening zijn verbonden. Enkel bij ING zal je een speciale software op je pc moeten installeren. Bij alle andere banken kan je gemakkelijk inloggen op de website van de bank zelf. In alle gevallen kan je je rekeninguittreksels online opvragen en van je spaarrekening geld overmaken naar je zichtrekening. Eenmaal vertrokken is het dan ook een fluitje van een cent.
© 2009 - 2019 Kristofvdh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Je spaargeld is meer waard op het internet"

Infoteur: Kristofvdh
Gepubliceerd: 29-07-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!