InfoNu.nl > Financieel > Geld > Controle studiefinanciering uitwonend 2017 & boete

Controle studiefinanciering uitwonend 2017 & boete

Controle studiefinanciering uitwonend 2017 & boete Wie als student in 2015, 2016 of 2017 uitwonend is en studiefinanciering krijgt, ontvangt een hogere (prestatie)beurs dan een thuiswonende student. Er zijn studenten die zich als uitwonend melden, maar gewoon lekker thuis wonen om zo een hogere studiefinanciering te krijgen. Dat moest vanaf 2012 al afgelopen zijn door een verscherpte uitwonenden controle bij de studiefinanciering en de boetes, maar de controle op misbruik gaat verder omhoog. Een grotere pakkans dus. Onder het nieuwe stelsel maakt het niet uit of je thuiswonend of uitwonend bent, als het adres maar klopt. Onder het oude stelsel wel.

Studiefinanciering uitwonend of thuiswonend in 2012 of 2013?

De hoogte van de studiefinanciering is ook afhankelijk van de thuissituatie. Wie niet meer thuis woont op het adres van de ouders of een ouder, krijgt door de hogere basisbeurs meer studiefinanciering dan wie uitwonend is. Voor het hoger onderwijs bijvoorbeeld zien de bedragen er als volgt uit voor thuiswonend en uitwonend:

Bedrag studiefinanciering 2012, per maand van september 2011 tot en met augustus 2012, hoger onderwijs:

StudiefinancieringUitwonendThuiswonend
Basisbeurs, prestatiebeurs€ 266,23€ 95,61
Aanvullende beurs€ 242,76€ 222,84
Lening€ 285,70€ 285,70
Collegegeldkrediet€ 142,75€ 142,75
Totaal€ 937,44€ 746,90

Bij het mbo zien we hetzelfde beeld. Het verschil tussen uitwonend en thuiswonend scheelt dus nog al wat per maand. Logisch, want wie zelf zijn huur en dergelijke moet betalen heeft, ook meer geld nodig om in zijn levensonderhoud te kunnen voorzien:

Bedragen studiefinanciering, per maand van januari 2012 tot en met juli 2012, mbo:

soort studiefinancieringUitwonendThuiswonend
Basisbeurs, prestatiebeurs€ 246,00€ 75,39
Aanvullende beurs incl. € 85,92 lesgeld€ 329,33€ 309,40
Lenen€ 164,21€ 164,21
Totaal€ 739,54€ 549

Studiefinanciering 2014 en 2015

De bedragen studiefinanciering studiejaar 2015-2016 zijn iets verhoogd.

Studiefinanciering 2016 - 2017

Sinds 2015 is er er veel verandert in het wo en hbo. Er gelden andere bedragen studiefinanciering 2016 en studievoorschot 2016 onder een nieuw leenstelsel.

Fraude bij de studiefinanciering, misbruik studiefinanciering

Er zijn er die bij DUO melden niet meer thuis te wonen, terwijl het tegendeel het geval is. Er zijn er ook die een postadres opgeven om de hogere bedragen te kunnen ontvangen. In de praktijk komt dit regelmatig voor, maar erg verstandig is het niet. Het is fraude en de overheid heeft voldoende middelen in handen om deze fraudeurs te betrappen. Toch zullen er in 2012 meer controles zijn dan ooit en vanaf 1 januari 2012 gaan zelfs een aantal nieuwe maatregelen in. Wie niet aan deze eisen voldoet, riskeert de intrekking van de studiefinanciering plus een forse boete. Zorg er daarom voor dat als je op kamers woont, dat adres ook het adres is waarmee je ingeschreven staat in de Basisregistratie Personen BRP, voorheen Gemeentelijke Basis Administratie GBA.

Boete fraude studiefinanciering

Er zijn allerlei boetes mogelijk. In het ergste geval kan er een boete worden opgelegd van 100% en kun je van studiefinanciering worden uitgesloten. Er kan ook aangifte worden gedaan bij het Openbaar Ministerie. In mildere gevallen kan de beurs worden verlaagd naar het bedrag voor iemand die thuis woont, maar meestal bedraagt bovenop de terugvordering de boete (minimaal) 50%. Zo werd over 2013 ruim drie miljoen euro teruggevorderd.

Uitwonendencontrole brief studiefinanciering, de UC-brief

Wie zich als uitwonend aanmeldt voor studiefinanciering, krijgt een uitwonendencontrole brief toegestuurd, de UC-brief. Deze moet beantwoord en met de nodige bewijsstukken binnen vier weken worden teruggestuurd aan DUO. Dan gaat het om:
  • Het huur- of koopcontract op jouw naam;
  • Een kopie van een rekeningafschrift van de betaalde huur of hypotheekrente. Dit voor zowel de eerste als de laatste maand van de controle periode;
  • Een historisch uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie van zowel je vader als je moeder. Let erop dat alleen de situatie op de eerste dag van de maand geldig is om voor de hele maand als uitwonend te kunnen worden aangemerkt;
  • Indien van toepassing ook een stageverklaring van niet ouder dan drie maanden geleden met daarin de exacte stageperiode en waar je toen woonde.

Ook familie in het complot van de studiefinanciering

Ook familie die helpt om te doen alsof je elders woont, loopt het risico op een boete. Begin er dus niet aan want de kans dat je gesnapt wordt is groot. In 2016 en 2017 wordt de opsporing naar fraude tot in het buitenland verder geïntensiveerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bedragen studiefinanciering studiejaar 2015-2016Bedragen studiefinanciering studiejaar 2015-2016Wat is de hoogte van de studiefinanciering 2015 en 2016, maar ook voor het studiejaar 2013-2014 (tot en met december 201…
Bedragen studiefinanciering 2016 en studievoorschot 2016Bedragen studiefinanciering 2016 en studievoorschot 2016Hoeveel studiefinanciering krijgt u in 2015, 2016 en hoeveel studievoorschot? Wie al studeert krijgt de studiefinancieri…
Studiefinanciering 2012 en 2011Studiefinanciering 2012 en 2011Een student met recht op studiefinanciering 2012 of 2011 moet de studiefinanciering wel eerst aanvragen bij de IB-groep…
Uitkering en studiefinancieringUitkering en studiefinancieringStudiefinanciering is voor de inkomstenbelasting geen inkomen, maar de studiefinanciering kan wel als inkomen worden gez…
Studiefinanciering 2017: collegegeld en collegegeldkredietStudiefinanciering 2017: collegegeld en collegegeldkredietStuderen en de studiefinanciering zijn belangrijk. Studeren moet namelijk betaalbaar zijn voor een student. Daarom is er…

Reageer op het artikel "Controle studiefinanciering uitwonend 2017 & boete"

Reacties

Daan, 25-08-2017 00:54 #65
Hoi Zeemeeuw,

In reactie op onderstaand bericht:
Wederom dank voor je bericht! Tot een jaar geleden (mei 2016) kreeg ik studiefinanciering onder het oude stelsel (36 maanden lang). Dit wordt pas kwijtgescholden na het behalen van mijn masterdiploma over een x-aantal jaar (of desnoods na het bachelordiploma indien ik niet binnen tien jaar het masterdiploma haal).
Het lijkt me erg stug om nu gecontroleerd te kunnen worden, aangezien ze dan nu de conclusie moeten trekken: Oke Daan je woont op dit moment niet op genoemd adres, dus je woonde een jaar geleden (en de jaren ervoor) dus ook niet op dit adres. Zal dit een juridisch verdedigbare conclusie zijn voor DUO, mochten we op de zaken vooruitlopen? Zeker gezien het feit dat de woonsituatie niet meer uitmaakt hoeveel geld je krijgt en dus zou ik denken "ik kan gaan en staan waar ik wil".
Alvast en nogmaals dank voor je informatie en tips!
mvg,
Daan Reactie infoteur, 27-08-2017
Beste Daan,
Als de registratie onder het oude stelsel klopte en je nu geen recht meer hebt op studiefinanciering onder het oude stelsel, dan is het erg onwaarschijnlijk dat er nog met terugwerkende kracht een correctie zal plaats vinden omdat je inmiddels ergens anders aanwezig bent. Zorg wel altijd dat je kunt aantonen dat de registratie destijds wel degelijk correct was.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Daan, 24-08-2017 16:00 #64
Beste Zeemeeuw,
Dank voor de snelle reactie op het bericht wat hieronder staat. De reden waarom ik dit vraag is als volgt: ik heb wel uitwonende studiefinanciering gekregen, echter heb ik hier sinds een jaar geen recht meer op (36 maanden zijn voorbij). Nu val ik dus onder het nieuwe leenstelsel en wil ik een aantal maanden ergens anders wonen en daarna weer terug naar het adres waar ik nu sta ingeschreven. Voor mij is het makkelijker ingeschreven te blijven staan, alleen dan ben ik dus niet op dat adres aanwezig mocht er controle komen. Aangezien het geen nut heeft om te controleren, zoals je al aangeeft, denk je dus dat ik niet gecontroleerd kan worden (ook al heb ik dus in het verleden wel gebruik gemaakt van de uitwonende beurs)? Met andere woorden, kunnen ze controleren of je ergens woont en vervolgens daar conclusies uit trekken over het verleden (neem aan van niet?).
Alvast bedankt! Reactie infoteur, 27-08-2017
Beste Daan,
Oh je hebt dus ook studiefinanciering onder het oude stelsel gehad. Heb je daarover al een definitieve beschikking?
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Daan, 22-08-2017 15:23 #63
Hoi!
Worden er ook door DUO controles verricht op het al dan niet uitwonend zijn als je onder het nieuwe leenstelsel valt en geen recht hebt op een aanvullende beurs? Sinds kort zal ik namelijk langere periodes ergens anders verblijven, maar wil graag ingeschreven blijven staan.
Alvast dank! Reactie infoteur, 23-08-2017
Hoi Daan,
Ik geloof niet dat er controles worden uitgevoerd voor wie onder het nieuwe stelsel valt, omdat er dan geen verschil is in het bedrag uitwonend versus thuiswonend. Dat betekent ook dat je dan ook gewoon het juiste kunt invullen :)
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cynthia, 05-06-2017 17:19 #62
Hi,
Ik heb een vraagje.
Ik doe een HBO opleiding ( eerste jaars). Ik huur een kamer bij een vriend van mijn moeder.
Echter is mijn moeder verliefd geworden op die man en ze hebben nu een relatie. Mijn moeder staat niet bij haar vriend ingeschreven, (ze heeft haar eigen huurwoning) maar ze slaapt wel zeker 5 avonden in de week bij hem.
Is dit fraude? Reactie infoteur, 07-06-2017
Hi Cynthia,
Je moeder mag daar op zich slapen. Voor de studiefinanciering nieuwe stijl hoeft dit ook niet uit te maken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ruud, 30-01-2017 19:33 #61
Hallo,

Ik heb een fulltime baan en wil binnenkort een huis gaan kopen. Volledig op mijn eigen inkomen. Mijn vriendin is nog student en wil wel in huis komen wonen. Het is enkel mijn vriendin, we hebben geen samenlevingscontract of iets dergelijks.
Heeft ze nu recht op uitwonende beurs wanneer ze bij mij in huis komt wonen? Hierbij zal dit officieel doorgeven worden bij de gemeente. Ze valt in het oude systeem en volgt een HBO opleiding.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Ruud Reactie infoteur, 01-02-2017
Hallo Ruud,
Waarschijnlijk neemt DUO niet zomaar genoegen met een inschrijving bij u, maar moet de vriendin ook aantoonbaar in 2017 bij uw wonen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Janine, 25-01-2017 01:41 #60
Mag mijn kleindochter zich bij ons, haar oma en opa, inschrijven en is ze dan uitwonend student? Ze start haar MBO4 studie per 1 februari. Wij verwachten wel een financiële vergoeding. Reactie infoteur, 26-01-2017
Beste Janine,
Voorwaarde is inderdaad dat uw kleindochter bij u is ingeschreven en aantoonbaar bij u woont. In de meeste gevallen eist DUO een huurcontract, maar ook een buurtonderzoek is mogelijk en een controle van haar reizen met de OV-kaart.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anna, 18-01-2017 13:24 #59
Hoi Zeemeeuw,
Ik val nog onder het oude systeem en zoek voor nu een tijdelijke kamer, omdat ik per september stage ga lopen in het buitenland. Nu kan ik in een studentenhuis, maar ik kan me daar niet inschrijven. Hoewel, ik uitwonend ben kan ik geen uitwonende beurs ontvangen. Is hier een oplossing voor te bedenken dat ik alsnog een uitwonende beurs kan ontvangen? Groetjes Reactie infoteur, 19-01-2017
Hoi Anna,
Om een uitwonende beurs te ontvangen onder het oude stelsel van studiefinanciering moet u aan de hand van een huur- of koopcontract echt kunnen aantonen dat u uitwonend bent. Daar let DUO streng op.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sandra, 28-11-2016 00:00 #58
Mogen je studenten ov-gegevens (reisinfo waar je heen reist) gebruikt worden bij controle door DUO? Reactie infoteur, 10-01-2017
Beste Sandra,
Goeie vraag. Ik denk dat DUO die gegevens in 2016 en 2017 niet tegen u mag gebruiken zonder uw toestemming. Translink bewaart de gegevens, maar op uw schriftelijk verzoek kunnen die worden verwijderd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Danny, 12-11-2016 15:47 #57
Kan duo op basis van 1 bezoekje waar men het huis niet zijn binnen gekomen, maar alleen een gesprek hebben gehad met de huisbaas die ze uitgelegt heeft dat ik daar wel woon, mij betichten van fraude? Reactie infoteur, 14-11-2016
Beste Danny,
Dat kan wel, maar u kunt bezwaar maken en uw visie inbrengen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dylan, 01-09-2016 00:26 #56
Hallo,

Ik woon bij mijn vriendin en haar ouders. Ik sta daar inschrijven. Heb ik dan recht op uitwonend? Reactie infoteur, 01-09-2016
Hallo Dylan,
Als u daar huur betaalt, wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Shir, 21-08-2016 23:51 #55
De ex vriendin van mijn broertje wil zich niet uitschrijven uit de huurwoning om zo toch nog te kunnen genieten van de uitwonende financiering. Waar kan ik hier melding van maken? Reactie infoteur, 23-08-2016
Beste Shir,
Als ze er niet woont, kunt u dit in ieder geval melden bij de gemeente.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Alexandra, 15-08-2016 21:00 #54
Goedenavond,

Onze zoon gaat 20 weken voor 5 dagen p.w. stage lopen bij een vakantiepark in Nederland. Hij verblijft op de werkdagen in een chalet van het park. Heeft hij recht op een uitwonende beurs?

Met vr. gr.
Alexandra Reactie infoteur, 16-08-2016
Beste Alexandra,
Voorwaarde voor de studiefinanciering is dat uw zoon zich kan inschrijven bij de gemeente. Dat zal bij een recreatiepark (meestal) niet het geval zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kevin Janssen, 22-07-2016 13:12 #53
Hoi infoteur,

Op 26 juli gaan mijn ouders 10 dagen op vakantie. In deze periode ga ik bij mijn broer wonen (logeren). als die 10 dagen voorbij zijn woon ik weer bij mijn ouders. Heb ik recht voor de uitwonende beurs voor de maand augustus?

Met vriendelijke groet,

Kevin jansen Reactie infoteur, 23-07-2016
Hoi Kevin Janssen,
Neen, om de uitwonende beurs te ontvangen, moet je ook echt bij je broer ingeschreven staan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Loula, 21-05-2016 15:39 #52
Hoi infoteur,

ik heb de uitwonende beurs aangevraagd voor de maand mei, ik ben uitwonend vanaf 28 april.
op 18 mei heb ik mezelf weer ingeschreven bij mijn ouders (thuis wonend dus).

ik weet dat de vuistregel is voor de eerste van de maand moet je uitwonend ingeschreven staan. dus dan heb ik er recht op?

ik ben dus ongeveer 3 weken uitwonend geweest, heb ik recht op de uitwonende beurs van mei?
kan ik een controle verwachten?

mvg

loula Reactie infoteur, 22-05-2016
Hoi Loula,
Als je via mijn duo opgeeft dat je situatie zo snel is veranderd, zal er geen controle zijn. De situatie per de eerste van de maand is maatgevend, daarna zul je weer de thuiswonende beurs ontvangen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 28-04-2016 18:09 #51
Goeden dag,

Wat gebeurt er als duo meerdere malen is langs geweest.
maar niemand was thuis/ deed open?

Heeft duo dan de recht om beurs te veranderen?

Gr. Piet Reactie infoteur, 29-04-2016
Goeden dag Peter,
Als DUO opzet vermoedt wel, bovendien doet DUO een kort buurtonderzoek om meer te weten te komen. Mogelijk zult u nog een brief ontvangen met een datum voor afspraak.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jente, 25-04-2016 12:25 #50
Hoi infoteur,

Mijn vriendin zegt dat ik duo moet aanvragen ook al ga ik niet studeren (maar een tussenjaar nemen). Zij heeft toen zij 18 werd aangegeven dat ze ging studeren terwijl ze nog op het vwo zat en niet zeker wist of ze die studie ging doen. Hier heeft zij al die tijd gewoon geld voor gekregen. Wat moet ik doen?

gr. jente Reactie infoteur, 25-04-2016
Hoi Jente,
U kunt de studiefinanciering pas aanvragen als u zich ook voor een studie gaat inschrijven, anders moet u het straks versneld terugbetalen. Uw vriendin heeft dan waarschijnlijk (een periode) ten onrechte studiefinanciering gekregen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mnb, 05-04-2016 13:58 #49
Goedemiddag,

Ik woon sinds 19 februari 2012 in bij mijn opa en oma omdat ik vanwege omstandigheden thuis, daar niet meer wilde wonen. Het geluk is dat mijn opa en oma om de hoek wonen bij mijn ouderlijke huis. Ik sta dus sindsdien uitwonend ingeschreven bij duo en woon ook daadwerkelijk bij mijn opa en oma. Sinds 21 augustus 2015 is mijn opa overleden. Sinds die periode ben ik vaak bij mijn vriend en slaap ik zo'n 4 nachten per week thuis (dus nog bij mijn oma). Sinds het overlijden van mijn opa is mijn oma in de war en regelt zij niet zelf haar financiële zaken en administratie, dat doet haar zoon (mijn oom). Begin dit jaar, januari, is bekendgemaakt dat mijn oma in een korte periode gaat verhuizen, wat betekent dat ik ergens anders heen moest, aangezien ik niet bij mijn vriend in kan wonen (die woont nog thuis) en het moeilijk is om iets anders te vinden heb ik geen keus dan weer thuis te gaan wonen. DUO is op 17 maart in de ochtend voor controle bij mij thuis langs geweest. Mijn oma heeft toestemming gegeven om binnen te komen en ze hebben overal foto's van gemaakt (kleding, ondergoed, tandenborstel, bed etc.) Daarnaast sta ik trouwens ook ingeschreven bij mijn oma (al sinds feb 2012 dus). TOEVALLIG, is sinds die week bekend geworden dat we mogelijk 10 april uit het huis moeten, veel sneller dan we ooit hadden kunnen denken. Ik heb dus die week al een deel van mijn spullen naar mijn ouderlijke huis gebracht. Het huis is verkocht in de namiddag (dat heeft dus mijn oom geregeld) op 17 maart (de dag dat duo langs is geweest voor controle). Mijn oma heeft NIET in haar verklaring gezegd tegenover duo dat ze ging verhuizen. Ze is zelf helemaal in de war sinds de dood van mijn opa en dat is ook de reden waarom zij geen financiële en administratie zaken meer regelt en mijn oom dat voor haar doet. Ze heeft tijdens het bezoek van duo ook gehuild en alsnog hebben zij haar een verklaring laten ondertekenen. Naar mijn idee is dit niet oke om een oude vrouw in de war (zonder dat ik thuis ben of iemand die haar machtigt op dat gebied (mijn oom) een verklaring te laten ondertekenen in een vorm van een geestelijke omstandigheid). Nu heb ik bericht gekregen van duo dat niet is gebleken dat ik woon op het adres waar ik sta in geschreven bij de GBA (opa en oma). En ik dus een schuld heb van mijn teveel gekregen studiefinanciering. Wat moet ik nu doen? Ik woon daar wel daadwerkelijk maar moet er 10 april uit. Ik heb daarnaast ook nog contact gezocht met duo na het bezoek om te vermelden dat ik ga verhuizen en wanneer ik mij moet uitschrijven, toen heeft zij mij verteld dat dat moet op de datum dat je uit het huis gaat. (10 april dus). Ik heb ook de koopovereenkomst als bewijs.

Ik hoop snel op een reactie!

Gr. Reactie infoteur, 05-04-2016
Beste Mnb,
Maak schriftelijk bezwaar bij DUO en leg ze de situatie uit, zoals u ook hier doet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Justin, 30-03-2016 22:43 #48
Hallo

Ik en mijn vriendin willen graag samenwonen en we zitten bij elkaar op de opleiding en zelfs in de klas maar krijgen wij dan alle twee uitwonend op 1 adres of is daar een andere regel voor?

Groetjes Justin Reactie infoteur, 31-03-2016
Hallo Justin,
Jullie krijgen dan beiden de uitwonende beurs.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kimberley, 18-03-2016 23:36 #47
Halli

In 2013 ben ik stage gaa lopen in antwerpen, door dat de afstand te ver was om elke dag heen en weer te gaan hev ik daar met een vrie din gelogeerdin een b&b geregeld via school, moest me financiering toen wel voor 3maanden uitwonend zetten maar stond thuis ook nog in geschreven, krijg nu 2jaar later dat ik moet bewijzen dat ik hit wonend ben geweest moet bewijzen maar lees hier ook dat Een historisch uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie van zowel je vader als je moeder. Let erop dat alleen de situatie op de eerste dag van de maand geldig is om voor de hele maand als uitwonend te kunnen worden aangemerkt er buj moet zitten maar dat was bij mij niet van toepassing omdat het om 3maanden ging
Hoe moet ik dit ni doen om geen boete te krijgen aangezien ik alles gewoon netjes volgens de regels had gedaan ook via school

Groetjes
Kimberley Reactie infoteur, 19-03-2016
Beste Kimberley,
Dat is inderdaad lastig. Bel even met DUO om te vragen hoe u dit kunt oplossen. Meestal is de reactie formeel en zoals beschreven zoals in dit artikel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Inge Noordzij, 14-03-2016 15:27 #46
Hallo, Momenteel ben ik bezig met een hbo studie. Ik wil nu op mijzelf gaan wonen. Nu heb ik nog veel privé dingen waardoor ik in de buurt wil blijven. Nu heb ik het geluk dat mijn ouders een appartement achter ons huis hebben staan met een apart adres. Mijn vraag is nu of ik recht heb op uitwonende beurs als ik dit appartement van mijn ouders huur?

Met vriendelijke groet, Reactie infoteur, 15-03-2016
Hallo Inge Noordzij,
Als u onder het nieuwe studiestelsel valt, is er geen onderscheid meer. Als u onder het oude stelsel valt en het appartement huurt en een eigen huishouding hebt, voldoet u in beginsel aan de voorwaarden voor een uitwonende beurs, maar kan een controle daarop altijd nog plaats vinden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marc, 02-03-2016 21:11 #45
Hallo, ik woon al sinds 2012 bij mijn zus en niet bij mijn vader ivm privé-omstandigheden. Mijn zus heeft sinds december een verbouwing en sliep ik in de periode december / januari bij mijn vriendin en ander familie. In tussen tijd is er een controle plaatst gevonden en hebben zij fotos gemaakt van de verbouwing. Logisch dat ik daar dan niet kon slapen. Ik was tijdens de controle ook aan het werk en kon ik mij niet verantwoorden.

Nu heeft DUO na 5 a 6 weken mij een flinke boete opgelegd ivm de uitwonende beurs terwijl ik daar al jaren woon, eet, slaap en studeer. Omdat het mijn zus is heb ik geen huurcontract opgesteld maar netjes maandelijks betaal. Mijn GBA gegevens kloppen ook. Nu is het probleem dat mijn uitwonende beurs is omgezet naar een inwonende beurs en ben ik ingekort op mijn studiefinanciering om de schuld terug te betalen. Dit is zeer vervelend omdat het allemaal onterecht is, wat kan ik hier tegen doen om mij te bewijzen want ik was de eerste keer er niet en al mijn spullen van mij lag er uiteraard wel. Reactie infoteur, 03-03-2016
Hallo Marc,
U kunt bezwaar aantekenen en uitleggen hoe het volgens u wel in elkaar steekt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Douwe Hoitinga, 06-02-2016 04:13 #44
In September 2015 heb ik mijn hbo studie afgerond en ben daarna gaan reizen. Op dit moment ben ik in Australië en kwam ik tot de schokkende ontdekking dat ik een enorme studieschuld heb. Het gaat om een OV schuld over de periode van maart tot en met september 2015. Ik ben er van overtuigd dat ik niks teveel heb ontvangen en heb niet eens de financiële middelen om deze schuld af te lossen. De deurwaarder is blijkbaar al ingeschakeld, maar omdat ik niet in Nederland ben wist ik hier tot op heden niks van af. Van september 2014 t m februari 2015 heb ik in Duitsland gestudeerd en heb daarom een ov vergoeding gekregen. Hierna heb ik dit terug in Nederland weer gewijzigd naar een reis product. Ik heb nooit iets teveel ontvangen en heb na het behalen van mijn diploma (na 4 jaar behaald) mijn reis product meteen stop gezet. Wat kan ik doen om dit op te lossen? Het indienen van een bezwaarschrift is erg lastig en tijdrovend nu ik in Australië ben. En ik wil dit uiteraard zo snel mogelijk oplossen. Met alle respect, maar het kan bijna niet anders dan dat dit een fout is van duo. Nu zit ik aan de andere kant van de wereld met een groot probleem. En op dit moment werk ik in een zeer afgelegen gebied wat contact maken met duo niet makkelijker maakt ivm het gebrek aan internet, tijdsverschil e.d. Graag advies voor dit probleem, het zit mij flink dwars. Zeker omdat ik bij mijn weten niks fout heb gedaan.

Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groet,
Douwe Reactie infoteur, 07-02-2016
Beste Douwe Hoitinga,
De enige manier is contact opnemen met DUO, bezwaar maken en uitleggen hoe het volgens u wel zit. Zolang DUO uw mening niet kent, zal DUO zeker niet van mening veranderen. Contact kan telefonisch, per mail of per brief.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Leo, 01-02-2016 14:52 #43
Hallo,

is het een probleem als de huursom lager is dan de uitwonende studiefinanciering? En moet je altijd die 4 bewijsstukken opsturen naar DUO of alleen als je als 'twijfelgeval' wordt gezien?

Ik heb geen huurcontract omdat ik bij kennissen inwoon en wij elkaar goed genoeg vertrouwen om het niet juridisch vast te stellen. Wel hebben we een bewijs van toestemming van inschrijving die ik voor het inschrijven in de gemeente nodig had, is een huurcontract dan echt nodig? Reactie infoteur, 02-02-2016
Hallo Leo,
Als je studeert onder het oude stelsel van studiefinanciering zijn een redelijke huur en huurcontract vereist. Onder het nieuwe leenstelsel is dat niet meer zo, maar moet het adres correct zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ronald, 30-11-2015 15:47 #42
Hallo,
Ik heb een boete opgelegd gekregen van duo vanwege het "Falen van een controle". Er waren op mijn ingeschreven adres geen spullen etc. van mij aangetroffen. Het verhaal gaat als volgt, ik heb een tijdje geleden ruzie gehad met mijn moeder en ben bij mijn vriendin gaan wonen, mijn moeder wou ook dat ik me ging uitschrijven en ik kon me niet bij mijn vriendin inschrijven, dus sta ik bij mijn zus ingeschreven. Wat kan ik het beste doen?

Gr. Ronald Reactie infoteur, 30-11-2015
Hallo Ronald,
Kun je aannemelijk maken dat je net weer verhuisd bent, maar vergeten bent om dat bij de gemeente te regelen en aan DUO door te geven? Men gaat namelijk kijken waar je bent ingeschreven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kim, 28-11-2015 15:43 #41
Hallo,

Ik heb een vraagje over de uitwonende beurs.

Ik woon tegenwoordig bij mijn vriend zijn ouderlijke huis. Dit omdat het voor mij veel handiger is met mijn studie, vrijwilligerswerk en de thuissituatie. Ik slaap samen met mijn vriend op 1 slaapkamer, en heb daar gewoon m'n spullen liggen. Ook heb ik gewoon de huissleutel. Echter slaap ik soms nog in mijn ouderlijke huis, omdat ik dan de dag erna vroeg moet werken.

Als ik samen met de ouders van mijn vriend een huurcontract opstel en ik schrijf me daar in, heb ik dan recht op een uitwonende studiebeurs? Reactie infoteur, 29-11-2015
Hallo Kim,
Ja als je die huur ook echt elke maand betaalt en er bent ingeschreven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Steph, 15-11-2015 23:57 #40
Dit gaat over de ov-vergoeding, niet over de uitwonende beurs.

De situatie:
Ik ben Student in NL en zit nu in het nieuwe leenstelsel (in- en uitwonend maakt nu geen verschil meer voor de financiering)
Mijn ouders wonen in België, werken in NL (vandaar recht op stufi) - Ik huur een kamer in Nederland - Het is verplicht je in te schrijven bij GBA op je woonadres in NL…

Mensen die NL studiefinanciering ontvangen en hun hele studie in België voltooien krijgen ov vergoeding Mensen in NL met studiefinanciering kunnen alleen OV vergoeding bemachtigen als onderwijsinstelling of stage plek niet op tijd te bereiken is met openbaar vervoer alleen.

Mijn doel:
De OV vergoeding ontvangen (98€ pm) omdat ik per maand maar 20-40€ pm kwijt zou zijn aan vervoer als ik geen gebruik zou maken van het abonnement… en 0% kans op risico's op boetes (Een kamer huren in NL en in het ouderlijk huis in BE ingeschreven staan en "wonen", is dat verboden?)

Hoe kan ik dit doen?

Dit is eigenlijk de omgekeerde versie van wat veel mensen wilden: Uitwonende beurs vangen door zogenaamd op kamers te wonen. Wat ik wil is mijn woonadres op het huis van m'n ouders om te voldoen aan de voorwaarde om OV-vergoeding te kunnen krijgen.

Kan ik zelf kiezen waar ik woon? Mag iemand zomaar ergens een kamertje huren in NL en ergens anders ingeschreven blijven staan?

Waar de brieven bezorgd zullen worden maakt me niet uit, maar ik wil wel op elk van de adressen zoveel mogelijk kunnen verblijven als ik zelf wil. Reactie infoteur, 17-11-2015
Beste Steph,
Omdat er geen verschil is tussen uitwonend en thuiswond in het nieuwe studiestelsel, is huren in Nederland en elders ingeschreven staan toegestaan. Het adres in België blijft dan uw hoofdverblijfplaats.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ellen Wichers Schreur, 29-09-2015 14:51 #39
Ik zit al enige tijd met de gedachte in mijn hoofd om vanaf oktober op kamers te gaan in Enschede. Ik volg een eerstejaars HBO studie, dit betekend dat ik geen studiefinanciering meer krijg. Mijn vraag: Als ik op kamers wat is dan de hoogte van mijn uitwonende beurs? Reactie infoteur, 29-09-2015
Beste Ellen Wichers Schreur,
Zie voor de bedragen studiefinanciering het artikel:

http://financieel.infonu.nl/geld/133824-bedragen-studiefinanciering-2015-en-studievoorschot-2015.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kaytje, 15-09-2015 19:00 #38
Hallo,

Even een vraag. Mijn vriend wil graag dat ik bij hem in kom wonen. Maar als er dan controle komt en blijkt dat het huurcontract op zijn naam staat, is dat dan een probleem? Aangezien ik dan wel geld naar hem over maak voor de huur en g/l/w.

Groetjes
Kaytje Reactie infoteur, 16-09-2015
Hallo Kaytje,
De crux is dat je kunt aantonen dat je echt uitwonend bent en niet op een nepadres bent ingeschreven. Met een eigen huurcontract is dat bewezen, in dit geval is minimaal noodzakelijk dat je kunt aantonen dat je er woont. Betaal hem de huur met een overschrijving plus de vermelding dat het om de kosten van huur en g/l/w gaat en schrijf je er in.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Boktor, 19-07-2015 18:14 #37
Hi
Ik heb een vraagje.
Ik doe een mbo studie en ik heb studievertraging opgelopen voor een enkele vak.
Mijn studievertraging duurt 6. Maanden.
Omdat dit een enkele vak is zou ik wellicht 1 x per week naar school moeten.
Ik heb momenteel een studentenhuisje van 400 per maand die ik graag wil opzeggen zodat ik wat geld kan sparen. Ik was namelijk van plan om te emigreren naar het buitenland. Ik zou wel graag mijn studiefinanciering willen behouden.
Als ik mijn studentenhuisje opzeg zou ik bij een tante in Brussel verblijven, en voor die enkele keren school terug komen.
Mijn vraag nu is; als mijn school in noord Holland is en ik mij inschrijf bij iemand in zuid Holland zodat ik mijn stufie kan behouden is dat dan fraude? Zo ja wat zijn de andere mogelijkheden? Reactie infoteur, 20-07-2015
Hi Boktor,
Ja u moet wel echt wonen waar u ingeschreven staat. U kunt uw buitenlandadres doorgeven, de studie volgen en tenminste uw ov jaarkaart behouden (als u 18 jaar of ouder bent).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Carishma, 25-06-2015 21:33 #36
Beste Meneer/Mevrouw,

Voor mijn stage zal ik i.v.m het openbaar vervoer ergens anders moeten verblijven, maar ik sta wel thuis ingeschreven. Heb ik recht op een uitwonende beurs? Of moet ik per se ingeschreven staan bij het tijdelijke huis waar ik onderdak zal krijgen?

Ik hoop zo spoedig mogelijk een reactie van u te mogen ontvangen.

Met vriendelijke groet,
Carishma Reactie infoteur, 26-06-2015
Beste Carishma,
Voor de uitwonende beurs moet je ook echt elders (niet bij je ouders) wonen en ingeschreven staan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Donovan, 23-06-2015 03:25 #35
Ik heb een vraagje, ik ben 19 en mijn moeder die woont niet meer in Nederland. Moet ik dan alsnog haar verzamelinkomsten invoeren als ik studiefinanciering aanvraag? En mijn vader daar heb ik geen contact mee en weet ik niet echt veel van, wat moet ik dan invoeren? Reactie infoteur, 23-06-2015
Beste Donovan,
Normaal gesproken wel, maar je kunt DUO vragen om niet met het inkomen van je ouders rekening te houden. Bijvoorbeeld als je al lange tijd geen contact meer met ze hebt gehad of als er een conflict is. Daar is een speciaal formulier voor: http://tinyurl.com/pb3a5y7
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Robert, 02-06-2015 22:18 #34
Hallo,

September word ik 18. Ik doe een mbo 3 opleiding. wij wonen thuis ruim en hebben een stacaravan staan. graag zou ik daar gaan wonen omdat dat voor mij en de thuissituatie beter is.
is het mogelijk dat ik daar ga wonen, een uitwonend studiefinanciering ontvang terwijl ik op het zelfde postadres blijf? hoe kan ik dit oplossen? moet er dan een huurcontract en bewijs van betaling zijn? of moet ik dan een speciaal postadres aanvragen voor de stacaravan?

alvast bedankt,
Robert Reactie infoteur, 03-06-2015
Hallo Robert,
Een stacaravan gaat niet werken omdat het om een bij de gemeente geregistreerd adres moet gaan, anders dan het adres van uw ouders.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Natasja, 24-05-2015 17:35 #33
Hallo,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want DUO is helemaal gek geworden. Ik heb een boete opgelegd gekregen van 3000 en een schuld van 8000, waardoor ik minder studiegeld nu krijg. Zij denken dat ik niet feitelijk op het adres waarop ik sta ingeschreven woon. Zij hebben een controle thuis uitgevoerd bij mijn broer, waar ik wettelijk woonde. Ik heb daar zeker wel gewoond op het moment dat de controle werd uitgevoerd. ze hebben daar van alles van mij gevonden, bhs en onderbroeken etc.

Ik woon niet bij mijn moeder thuis om reden dat ik niet met mijn moeder kan opschieten en daarnaast slikt zij antidepressiva. wat kan ik nu doen? Reactie infoteur, 25-05-2015
Hallo Natasja,
Maak bezwaar en onderbouw je bezwaar met zoveel mogelijk bewijzen. Misschien zijn er ook getuigen. Vervolgens is het afwachten om te zien wat DUO hiermee doet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lotte, 06-05-2015 09:50 #32
Ja oke maar ik kan mij dus niet inschrijven op het adres van mijn vriend. Kan ik dan op 1 of andere manier wel aan de uitwonende beurs komen, want in principe heb ik gewoon recht op de uitwonende beurs als ik bij mijn vriend ga wonen.

Gr. Lotte Reactie infoteur, 06-05-2015
Beste Lotte,
Je gewoon inschrijven op het adres van je vriend. Andere oplossingen zijn er eigenlijk niet als je ook bij je vriend woont.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lotte, 05-05-2015 21:15 #31
Hallo,

Ik wil van de zomer bij mijn vriend in gaan trekken. Alleen het probleem is dat ik mij niet op zijn adres in kan schrijven. Ik ben dan echter wel uitwonend student en heb dan recht op een uitwonende beurs. Is daar een oplossing voor dat ik mij bijvoorbeeld bij zijn familie inschrijf? Of valt dat ook onder fraude? Ik hoop hier meer informatie over te krijgen. Alvast bedankt Reactie infoteur, 06-05-2015
Hallo Lotte,
Als je je bij familie inschrijft, gelooft de controledienst niet zomaar dat u er ook woont. Na enkele weken behoor je ingeschreven te staan op het adres waar je woont.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jaqueline, 12-04-2015 18:06 #30
Beste infoteur,

ik woon bij mijn vriendin en ik sta ingeschreven bij de gemeente, alleen ik betaal aan mijn vriendin de huur want zij is de hoofd huurder mag dat? want als duo mij gaat vragen of ik huur contract heb en die heb ik niet of ik dan probleem krijg. Reactie infoteur, 12-04-2015
Beste Jacqueline,
U moet inderdaad kunnen aantonen dat u uitwonend bent. Dat betekent er ingeschreven staan, een huurcontract en een regelmatige aanwezigheid (een burenonderzoek is mogelijk).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jaqueline, 12-04-2015 17:39 #29
Ik woon bij mijn vriendin en ik ben ingeschreven bij de gemeente, alleen ik betaal de huur contant want zij is de hoofd huurder is toch goed of moet ik beter overmaken.graag wat info aub Reactie infoteur, 13-04-2015
Beste Jacqueline,
U moet inderdaad kunnen aantonen dat u uitwonend bent.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Saartjr, 14-03-2015 10:56 #28
Ik ben benaderd Door duo voor mijn dochter die woonde hier niet want ik had haar eruit gegooid, ze konden haar dus niet vinden
Ik heb haar nummer via mijn zus geregeld en doorgegeven aan duo, ze hebben contact opgenomen met haar, vanaf augustus was ze woonachtig bij de moeder van onze buurman en vanaf februari hier en daar aan het zwerven.ze heeft een gesprek gehad telefonisch met duo ze hebben gevraagd of ze bij mij hier konden komen voor een gesprek, zodat ik haar weer terugnam in huis, de dag ervoor kwam mijn dochter huilend aan de deur of ze weer thuis mocht komen, ik zei alleen als haar stiefvader het oké vond we hebben een gesprek gehad en hebben besloten om het met haar te proberen! die vrouwen kwamen op een vrijdagavond langs voor een gesprek ze vroeg of ze even boven mocht kijken dat mocht me dochter had een klein stapeltje kleding en er lag een laptop van mijn andere dochter uit paniek zei ze dat die ook van haar is dat was dus de slaapkamer van mijn dochter van 15.
De vrouwen hebben foto's gemaakt en zijn weggegaan. Ik ga mijn dochter maandag wel weer inschrijven op mijn adres.want ze zwerft hier en daar rond. Nu is mijn vraag! Krijg ik hiervoor een boete want ze heeft hier geen slaapkamer en ik heb niet gelogen ze was echt weg maar weet iemand wat er nu gaat gebeuren, ik heb echt geen zin in problemen. Door haar gedoe hebben mijn man en ik een fikse ruzie, zei zorgt al jaren voor problemen ze neemt ook medicijnen tegen depressie. Reactie infoteur, 15-03-2015
Beste Saartjr,
Ik zie nog niet wat u verkeerd gedaan zou hebben. Wellicht heeft de dochter om een uitwonende beurs gevraagd en gezegd dat ze bij u woonde, maar dat is de verantwoordelijkheid van uw dochter. Als DUO denkt dat er iets mis is, zal dat op het bordje van de dochter komen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sophie, 20-02-2015 10:34 #27
Ik ben mezelf helemaal aan het gek maken en ik hoop dat een van jullie mij wat duidelijkheid kan geven. Ik woon al 2,5 jaar bij een gezin thuis en mijn ouders zijn sindskort naar dezelfde stad verhuisd. (voorheen woonde zij 1,5 uur reizen bij mij vandaan). Nu kreeg ik terecht controle van DUO en de eerste twee keren was ik niet thuis. De derde keer belde zij mij toen ik net omweg was naar huis met vragen over de badkamer die ik wellicht uit paniek verkeerd heb beantwoord. (zij kwamen hier overigens later tijdens het gesprek thuis niet op terug.) Toen ik thuis was en zij later arriveerde, hebben zij mij controlevragen gesteld over mijn kamer, de situatie, de badkamer etc. Ik heb alles gewoon prima beantwoord en ja sommige details weet ik gewoon niet, maar wie weet er nou wel de kleur van de tegels als je er niet op let. (wit, licht grijs, toch donker?) Ik had ze desondanks wel goed, op een paar dingen na. Na het gesprek gingen we naar boven en maakte ze foto's van de kleren die er lagen, mijn boeken, mijn WIFI (!) connectie die ik uiteraard had/heb, mijn sleutels en de kamer zelf. Daarna de badkamer in of het klopte dat er spullen van mij lagen etc. Voor hetzelfde geldt had ik al mn spullen meegenomen naar mn ouders en dan? Maar ik had gewoon een plankje met eigen spullen die ik ook beneden al had omschreven. Later zeiden zei dat degene die open had gedaan, het zoontje van de vrouw waar ik woon die minderjarig is, hen had beantwoord dat alleen hij er woonde. Dit is echter niet waar en deden ze waarschijnlijk om mij erin te luizen, maar ik antwoordde dat ik geen idee had en hij misschien bang werd van ze en dacht dat ik er niet mocht wonen of iets dergelijks. Nou goed, gesprek was afgerond, foto's gemaakt, handtekening op mijn verklaring die ze oplazen gezet en ze wilde gaan. Ik vroeg wat er nu ging gebeuren en ze zeiden dat ik of een brief/belletje/vragen kreeg van DUO binnen 6-8 weken of als ik geen bericht had, er niks aan de hand is. De volgende dag gingen ze langs bij de overburen (die ik zelf nooit zie, niet ken, want ik ben gewoon altijd druk met werk/school etc dus niet veel thuis, laat staan in de buurt) Zij antwoordde op hun vraag dat zij een zoon hebben. Nou goed, ik studeer rechten en begrijp wel dat dit geen ''bewijs'' is, want ik sta gewoon goed ingeschreven op het gba adres, heb een kamer etc etc. Mensen om mij heen zeggen dat ze me willen bang maken en onder druk zetten. Ik heb geen idee wat ik moet/kan doen. Maar ik word nu heel bang dat ik binnenkort wordt vervolgd, moet stoppen met mijn studie, overal mijn naam bekend staat en ik nergens meer kan werken. Kan iemand mij alsjeblieft (terecht!) gerust stellen? Reactie infoteur, 20-02-2015
Beste Sophie,
Natuurlijk is dit vervelend, maar als je er echt woont, heb je niets te vrezen. Als er straks een bericht komt waar je het niet mee eens bent, maak je bezwaar en ga je op zoek naar eigen getuigen. De schrik begrijp ik, maar het is nu even afwachten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Moniek, 18-02-2015 20:13 #26
Van oktober 2012 t/m december 2012 heb ik stage gelopen in Antwerpen, daar was ik destijds ook woonachtig. Mijn stiefmoeder heeft uitgezocht hoe ik het moest regelen bij DUO, zo vond ik vandaag een mail terug waarin zij het volgende aangeeft:

Ik heb eens voor je gekeken op internet wat je moet regelen om je studiebeurs te houden. Je moet een Aanvraag OV-vergoeding buitenland doen. Het formulier kun je downloaden op de site van Duo CFI. Verder kun je een aanvraag Uitzondering van inschrijving GBA doen. Je kunt dan bij ons of in ******* ingeschreven staan in plaats van in Antwerpen. Dit is speciaal voor als je op stage in het buitenland bent.

Op aanraden van mijn stiefmoeder heb ik mijn postadres op mijn moeder adres laten staan. Ik heb toen mijn adres wel gewijzigd naar het adres in Antwerpen. Ik heb mij verder nooit ingeschreven bij de gemeente in Antwerpen omdat dit niet mocht van de huurbaas.

Nu heb ik een rekening ontvangen van DUO waarin zij aangeven dat ik die maanden thuiswonend was, waarmee ik een te hoog bedrag ontvangen heb, waardoor ik dit teveel ontvangen bedrag moet terug betalen.

Ik wil graag een bezwaarschrift indienen, maar ik vraag mij af of ik destijds iets fout heb gedaan. Ik dacht door bovenstaande te doen, ik het op de juiste manier geregeld had. Ook vraag ik me af wat mijn kansen zijn en wat ik kan doen om mijn kansen te vergroten om het bedrag niet terug te hoeven betalen. Ik hoor graag van u. Reactie infoteur, 19-02-2015
Beste Moniek,
Ik denk dat er twee dingen door elkaar lopen. De OV vergoeding buitenland die ook mogelijk is als je in Nederland woont, maar (tijdelijk) in het buitenland studeert. En de uitwonenden beurs die natuurlijk alleen maar geldt als je uitwonend bent.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Carolien, 12-02-2015 15:41 #25
Hallo,

Eind september 2014 zijn de controleurs van DUO langsgekomen voor mij, bij mijn tante. (toen woonde ik daar, totdat ik mijn studie had afgemaakt.)
De reden waarom ik daar woonde: er was sprake van huiselijk geweld en ik kon me daardoor niet concentreren op mijn studie, destijds heb ik ook toestemming gehad van mijn ouders om daar te wonen.
Toen de controleurs kwamen was ik al bezig met verhuizen naar mijn ouderlijke huis, op aanvraag van mijn moeder die op het moment erg hulpbehoevend is.
Ik had op mijn kamer bij mijn tante's huis alleen wat sieraden en verzorgingsproducten liggen.
Mijn tante spreekt gebrekkig NL, dit heeft ze ook aangegeven. Maar de controleurs hebben hier niks aan gedaan… geen tolk enz geregeld. daarom klopt de rapportage ook niet, want ik heb het met haar doorgenomen, en zei heeft me dus verteld dat veel dingen niet klopten. Of anders waren beschreven.
In de tijd dat ik bij hun woonde, heb ik geen huur betaald. Maar wel met cash maandelijks de boodschappen, regelmatig de elek, water en gas betaald. Ik paste ook regelmatig op de kinderen en deed de huishouden. Er werd dus niet voor mij gezorgd, maar ik zorgde dus voor hun. Mijn oom en tante werken fulltime.
Ik heb nu een studieschuld rond de 10.000 euro… omdat er blijkbaar niks van mij daar is aangetroffen. Terwijl mijn sieraden en verzorgingsproducten ook wel degelijk daar lagen. Helaas is er ook geen buurtcontrole uitgevoerd. Dus op basis van alleen een huisbezoek en foto's van de slaapkamer zit ik in de schulden.
Ik heb een bezwaarschrift geschreven samen met de advocaat. Ik heb zelf ook wat bewijsmaterialen bij elkaar verzameld. O.a. Dat ik alles aan het afronden was, afspraakbevestiging etc. Verandering gba kort na de verhuizing. + dat ik voor de controle de 25ste mijn diploma heb behaald, en dit met een wijzigingsformulier aangetekend naar DUO heb opgestuurd. En eventuele foto's van mij in die kamer. Ook een brief van de huisarts. die wilde dat ik een andere huisarts zocht omdat ik buiten zijn regio viel… hiermee bedoel ik dus brieven persoonlijk naar mij toe.
Zijn er dingen dat ik misschien heb vergeten op te sturen?
Destijds was een huurcontract niet nodig, mondelinge afspraken konden gemaakt worden?

Graag uw visie over mijn situatie,
Ik krijg als het goed is binnenkort bericht. dan zal ik het hier ook posten.

Gr Carolien Reactie infoteur, 13-02-2015
Hallo Carolien,
De inspecties zijn veel strenger geworden en de inspecteurs laten nauwelijks ruimte voor twijfel over: een boete en terugvordering zijn dan snel ingediend. In uw geval is het de moeite waard om uw gelijk zo veel mogelijk aan te tonen. Het ontbreken van een buurtonderzoek kan zo'n element zijn. Verder denk ik aan winkels waar u regelmatig kwam en andere getuigen. Als uw tante iets heeft getekend zonder de taal voldoende bij machte te zijn, heeft dat feitelijk ook weinig waarde, maar een handtekening is wel een handtekening. Het zal niet eenvoudig worden. Hebben de inspecteurs zich gelegitimeerd, hebben ze gevraagd of ze naar uw kamer mochten, mochten ze daar foto's nemen? Zo niet, dan is er ook geen sprake van een wettig verkregen "bewijs".
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Fleur, 10-02-2015 16:59 #24
Hallo,

Mijn zus en ik zijn allebei op kamers gaan wonen, wel op het zelfde adres. De verhuizing heeft weliswaar wat langer geduurd dan verwacht. Tegen haar hebben ze gezegd dat er controle zal komen en bij mij hebben ze alleen de verhuizing door gegeven. Er wonen daar al studenten, maar dat hoort geen probleem te zijn toch? De woning is gesplitst in drie delen en dus mogen er 3 personen per etage wonen. Wat kan je van zo een controle verwachten en wanneer geven zij dan uiteindelijk de verhuizing door? Reactie infoteur, 11-02-2015
Hallo Fleur,
Bij een controle wordt er gekeken of er een huurcontract op naam is en betrokkene over een eigen kamer beschikt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Fcp, 09-02-2015 21:19 #23
Hallo,

Ik ken mijn vader niet. Ik ben al heel mijn leven alleen opgevoed door mijn moeder. Nou heb ik een brief thuis gekregen over dat de gegevens van mijn vader onbekend zijn. Ook heb ik iets gehoord over het formulier ''Ouder buiten beschouwing laten''. Ik en mijn moeder snappen er verder weinig van, kunt U me misschien helpen? En wat moet ik doen om dit te regelen? Reactie infoteur, 10-02-2015
Hallo Fcp,
Totdat u 21 jaar bent, worden ouders geacht om een ouderbijdrage te betalen aan hun studerende kind. Die bijdrage is gebaseerd op het inkomen van de ouders en verlaagt de studiefinanciering als u geld wilt lenen, de aanvullende beurs. Maar er zijn genoeg gevallen waar het niet mogelijk is om aan de gegevens van een ouder te komen en de student dan aan DUO kan vragen om bij de vaststelling van de aanvullende beurs niet met een bepaald inkomen rekening te houden (ouder onbekend, ouder werkt niet mee, geen contact met de ouder en dergelijke). Vul het formulier in en stuur het op (https://duo.nl/Images/8402C-SF-11invulDEF_tcm7-48114.pdf).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vin, 14-01-2015 11:39 #22
Hallo,

Heb je recht op een uitwonende studiefinanciering als je in Belgie studeert en op kamers woont in Belgie?

Mvg Reactie infoteur, 14-01-2015
Hallo Vin,
Als de studie in Nederland is erkend wel waarbij u in plaats van een ov-kaart (studentenreisproduct) een ov-vergoeding van € 98,11 per maand krijgt. DUO controleert uw inschrijving in de Databank Hoger Onderwijs van het Vlaamse ministerie van onderwijs.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mayke, 07-01-2015 13:48 #21
Ik volg nu een MBO studie. Binnenkort krijgen mijn vriend en ik een samenlevingscontract en ga ik bij hem in zijn huurwoning wonen. Heb ik dan nog recht op een uitwonende beurs? Reactie infoteur, 07-01-2015
Beste Mayke,
Ik neem aan dat er dan geen huurcontract is, waardoor u als thuiswonend zal worden aangemerkt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Miss, 03-01-2015 19:41 #20
Ik heb een vraag, hoe kan het dat iemand die in Suriname woont met de NL nationaliteit wel een volledige beurs krijgt en doet alsof ze naar school gaat in suriname en zich heeft ingeschreven op een school daar? Degene heeft dat ook geflikt hier in nl door te doen alsof ze naar school gaaf en een beurs krijgt maar elk jaar ook van opleiding veranderd en maar een kwart van bet jaar naar school ging en daarna niet meer. Graag wil ik weten hoe ik deze fraude melding kan doorgeven? Reactie infoteur, 04-01-2015
Beste Miss,
DUO kent een klachtenfunctionaris: Klachtenfunctionaris DUO, Antwoordnummer 392, 9700 VB Groningen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mien, 02-12-2014 21:13 #19
Hoi,

Krijg je het oude bedrag van de studiefinanciering ook terug als je ooit eerder een boete van ze hebt gekregen? Want ik ben gewoon uitwonend en krijg maar €245,- terwijl het eigenlijk €700,- moet zijn.

Gr. Reactie infoteur, 03-12-2014
Hoi Mien,
De € 245 is waarschijnlijk alleen de beurs, terwijl in de €700 voor een deel een lening zit.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gemma, 22-11-2014 22:47 #18
Mijn partners ex doet een studie en krijgt hiervoor studiefinanciering en ook nog alleenstaande ouder financiering, ondertussen is ze meer dan de helft van de tijd bij haar partner waar ze al zo'n 5 jaar een relatie heeft. Die nieuwe partner heeft ern goed inkomen. Heeft zij wel recht op dat geld en waar kan ik dit melden? Alvast bedankt Reactie infoteur, 23-11-2014
Beste Gemma,
Als de partner ook een fiscale partner is, is er geen recht op de alleenstaande ouderkorting, maar kan nog wel recht op studiefinanciering bestaan. Voor de fiscaliteit moet u bij de Belastingdienst zijn (Fiod), voor de studiefinanciering bij Duo.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anoniem, 01-11-2014 12:41 #17
Mijn ex is verplicht om alle zaken omtrent ons kind te melden. Dit gebeurt niet, hoe kan ik nagaan of mijn kind een studiebeurs krijgt? En hoeveel dit bedrag is? Reactie infoteur, 01-11-2014
Beste Anoniem,
U kunt uw ex hierover aanschrijven. Wellicht zal DUO u ook informatie geven. De bedragen voor studiefinanciering vindt u terug in:

http://financieel.infonu.nl/geld/79353-bedragen-studiefinanciering-studiejaar-2013-2014.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hazal, 23-10-2014 03:10 #16
Ik woon nu bij mijn kennis omdat ik ruzie heb gehad met mijn vader, maar van hen hoef ik geen huur te betalen ze vinden het prima dat ik er woon ook pas ik soms op hun kinderen, zal dit een probleem zijn bij duo? Reactie infoteur, 23-10-2014
Beste Hazal,
Als je een thuiswonende beurs ontvangt is dit geen probleem. Bij een uitwonende beurs is een huurcontract nodig.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maria, 27-07-2014 00:32 #15
Ik ben door DUO gekort op mijn studiefinanciering, heb een boete opgelegd gekregen en heb nu een schuld bij ze openstaan door een 'onderzoek' dat zij zouden hebben gedaan.
Dit onderzoek zou gaan om terecht uitwonend ja/ nee. 3 huisbezoeken hebben plaats gevonden, waarvan 2 onder schooltijd. Ik was logischerwijs niet thuis. Hierop volgend is er een buurtonderzoek geweest waarbij 2 buren geen schriftelijke verklaring hebben afgelegd en 2 wel. Van de 2 die dit wel hebben gedaan zijn er diverse feitelijke onwaarheden verspreid.

Ik woon in dat huis al meerdere jaren, ik slaap daar elke avond, maar heb ook een studie, stage en een sociaal leven. Ik zal morgen een bezwaarschrift indienen en de bewijsstukken die ik heb toevoegen. Welke mogelijkheden liggen er nog meer in mijn bereik om aan te tonen dat het huis waarin ik woon, het adres is waarbij ik sta ingeschreven? DUO heeft hier een enorme fout begaan en een foutief onderzoek laten uitvoeren. Reactie infoteur, 27-07-2014
Beste Maria,
Vervelend en lastig. Heeft u een registratie van het verbruik van water, gas en electra? Geef ook aan wanneer DUO kan langskomen, omdat u ook op school zit. Is er een getuige die wel in uw voordeel pleit, geef dat dan ook aan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Robbert, 18-06-2014 00:08 #14
Ik ben van plan om samen met drie studiegenoten voor een periode van 6 maanden te verblijven in een chalet. Hierbij gaat het om een chalet staande op een vakantiepark met een particulier huurcontract. Het totale huurbedrag zullen wij onderling gaan verdelen. Komt nu alleen de persoon waarop het huurcontract op naam staat in aanmerking voor uitwonende beurs? Zo ja, kan dit opgelost worden door het huurcontract alvorens op te splitsen in vieren?
Ik neem aan dat wij alleen in aanmerking komen voor de uitwonende beurs wanneer wij ingeschreven staan in het bijbehorende GBA. Is dit überhaupt mogelijkheid in het geval van een chalet of is dit gemeente afhankelijk. In dit geval gaat het om een chalet in regio Arnhem. Alvast bedankt voor uw moeite.
Mvg,
Robbert Reactie infoteur, 18-06-2014
Beste Robbert,
Of een gemeente permanente bewoning van een chalet op een vakantiepark toestaat is afhankelijk van het bestemmingsplan. Als het is toegestaan is ook inschrijving in het gemeentelijk register mogelijk. Het chalet zal als geheel worden verhuurd en niet per kamer. Laat dan de hoofdhuurder huurcontracten opstellen met onderverhuur aan de andere studenten, waarbij deze aantoonbaar de huur betalen aan de hoofdhuurder.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Aat, 04-06-2014 13:31 #13
Ik woon bij een familielid, omdat ik thuis niet kan studeren. Er is controle van DUO gekomen en ze hebben een boete opgelegd + studieschuld uiteraard. Hierdoor is mijn stufiefinanciering ook afgeschaft. Maar dit is onterecht! Ik heb een bezwaarschrift ingediend en heb reactie ontvangen dat het is aangekomen, daarna heb ik niks meer ontvangen van hun. Wat moet ik nu doen? Heb ik wel of geen recht op studiefinanciering? Ik ben gewoon ten onrechte beschuldigd! Reactie infoteur, 04-06-2014
Beste Aat,
Als het ten onrechte is, zal DUO het rechtzetten, maar eerst moet uw bezwaarschrift worden behandeld door DUO.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Latifa, 28-05-2014 14:15 #12
Ik ben een huiseigenaar en woon mijn man en kinderen in een koophuis. Mijn zwager is een probleemjongen die geen contact heeft met zijn ouders. Zijn vader is naar het buitenland vertrokken en zijn moeder wil geen contact met hem. Omdat hij toch naar school gaat en geen dak boven zijn hoofd heeft staat hij bij mij ingeschreven. Hij komt gemiddeld 4 a 5 x per week logeren en eten. Hij is ook vaak bij een andere broer of vriend van hem. Nu is er gisteren controle geweest en ik wilde ze binnen laten maar ze wilden liever op hem wachten. Want hij was onderweg naar huis. Ze zouden terug komen op tijdstip van afspraak namelijk 18:00uur. Ze zijn niet meer terug gekomen. Wat moet hij nu doen? Reactie infoteur, 28-05-2014
Beste Latifa,
Ik zou even met DUO bellen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dylan, 04-05-2014 11:24 #11
Duo neemt heel gemakkelijk een bestuurlijk besluit op grond van dat ze 1 keer langs zijn geweest om te kijken of dit je adres is waar je daadwerkelijk verblijft. Dit is wat er bij mij gebeurt is maar helaas was ik niet thuis omdat de heren het slim vonden om onder schooltijd een bezoek te brengen. Mijn ex huurbaas heeft hun gezegd dat ik hier daadwerkelijk woon maar hij niet mijn privacy wou schenden (wat hij achteraf vaak genoeg heeft gedaan). Ik heb een bezwaarschrift ingeleverd maar helaas willen ze de zaak niet onderzoeken omdat het bezwaarschrift buiten de termijn van 6 weken valt. Het is een kwestie van gemeentelijke gegevens opvragen waar ik DUO schriftelijk toestemming tot heb gegeven.
Toch willen ze niks voor me doen. en nu zit ik hier met de handen in mijn haren en zie ik geen uitweg meer. Ik ben een student met kosten waar ik voor moet opdraaien. Ik ben gewoon valsbeschuldigd maar DUO wil dit niet inzien. Reactie infoteur, 05-05-2014
Beste Dylan,
Het vervallen van de bezwaartermijn is bij DUO hard als daar geen geldige reden voor is. In dat geval gaat DUO niet inhoudelijk in op uw bezwaarschrift en blijft het besluit ongewijzigd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Evelyn, 28-12-2013 12:23 #10
Een inwoner-student moet (door zijn thuis omstandigheden) uit huis gaan wonen. Hij kan terecht bij kennissen (geen familie) binnen dezelfde wijk/stadsdeel, uiteraard tegen normale huurbetaling, en hoeft daardoor geen extra reiskosten te maken.
Geeft dit dan extra argwaan bij DUO, en mogelijk problemen? Reactie infoteur, 28-12-2013
Beste Evelyn,
DUO kan altijd een controle uitvoeren, maar daar hoeft u dan niet bang voor te zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

, 19-12-2013 16:45 #9
Ik woon nu ongeveer een maand niet meer thuis. Ik woon bij een vrouw die ik van vroeger ken. Mijn vader ken ik niet en bij mijn moeder woon ik dus niet meer. Ik heb een klein kamertje gekregen zodat ik een dak boven me hoofd heb en gewoon nasr school kan. Dit is momenteel ook mijn postadres. Moet ik me ook hier inschrijven via de gemeente voor een aanvullende beurs? En hoe zit dat met dat kopietje van jehuurcontract, want ik heb die namelijk niet Reactie infoteur, 20-12-2013
Beste,
Bij de basisbeurs gaat om het bewijs dat je zelfstandig en niet thuis woont (GBA, huurcontract, ander bewijs). Voor de aanvullende beurs (lening) maak dat niet uit.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jenna, 12-12-2013 14:51 #8
Ik ga bij me vriend en zijn ouders intrekken, maar mijn vraag is hoe zit het dan met de uitwonende beurs? Namelijk omdat je een huur- of koopcontract op jouw naam moet hebben en omdat je een kopie van een rekeningafschrift moet hebben. Het is dan niet logisch dat het op mijn naam staat omdat het huis van zijn ouders is. Dus hoe zit het dan precies?

mvg Reactie infoteur, 12-12-2013
Beste Jenna,
De oplossing die ik zie, is om een huurcontract met de ouders af te sluiten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Puddipuddi, 07-11-2013 15:30 #7
Hallo, ik heb een vraag. Dit kan misschien gemeen overkomen maar een bepaald persoon heeft mij meerdere malen iets aangedaan waaronder lichte mishandeling. Hier kon de politie niets aan doen omdat er gebrek aan bewijs was. Nu weet ik dat deze persoon wel studie financiering krijgt maar niet meer op school zit. Kan ik dit ergens melden of aangeven zodat diegene op deze manier toch nog ergens voor moet boeten?
mvg Reactie infoteur, 07-11-2013
Hallo Puddipuddi,
Je kunt het anoniem melden bij DUO.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tom, 24-09-2013 16:00 #6
Ik heb me ingeschreven bij een gemeente en daar ook bewijs van terug. Ik ben dus uitwonend, maar kreeg zojuist nog gewoon de normale thuiswonende beurs?! Alles is voor 5 september geregeld en heb daar ook schriftelijk bewijs van. Wat nu? Reactie infoteur, 26-09-2013
Hoi Ton,
Het beste neem je even contact op met DUO.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Uitwonende Inwoner, 24-04-2013 21:17 #5
Nu vraag ik mij af welke regels er gelden in volgende situatie:

Wat nou als je als kind huurt bij je ouders. Er zijn situaties waarin dat voorkomt. Dat een kind al enige tijd uit huis was, maar vanwege problemen er geen andere uitweg was dan 'crisis opvang' bij de ouders, onder voorwaarde dat alles gaat zoals het bij kind al ging. Kind blijft huren daar, zij worden de huisbaas.

Er is geen ouder/kind omgang in het huis, ondanks dat ze feitelijk gezien familie zijn. Maar kind huurt gewoon en draagt bij zoals het altijd gaat als iemand op kamers woont.

Wat dan? Reactie infoteur, 25-04-2013
Beste Uitwonende Inwoner,
In dat geval zal DUO komen controleren of werkelijk aan de vereisten is voldaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Suzan, 01-03-2013 12:14 #4
Ik sta ingeschreven bij een stichting die meerdere woningen heeft. Vorige jaar woonde ik op een andere adres dan dit jaar. Ze hebben mij verteld dat het wijzigen van mijn adres via hun gaat, maar dat hebben ze nog steeds niet gedaan. Wat moet ik doen? Reactie infoteur, 01-03-2013
Beste Suzan,
U kunt zelf naar de gemeente gaan en daar uw nieuwe adres opgeven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tess, 20-11-2012 23:51 #3
Beste Zeemeeuw,

ik vraag mij af wat de regelingen zijn in de volgende situatie. Het gebeurt namelijk vaak dat je als student in Amsterdam een kamer vindt (na maanden lang zoeken) waar je je niet kunt inschrijven in de gemeente. Dit is natuurlijk wel een beetje raar maar als student ben je vaak al lang blij dat je wat hebt. Het is in dit geval dus wel terecht dat je als uitwonend staat ingeschreven, maar je zult dan niet wonen op het adres waar je je dan uiteindelijk inschrijft. Het is misschien niet helemaal een perfecte situatie maar het is ook niet onterecht dat je een uitwonende beurs krijgt want je betaalt wel gewoon huur en de rest van je vaste lasten. Zijn hier andere regelingen voor? Alvast bedankt voor uw antwoord.

Vriendelijke Groet Reactie infoteur, 21-11-2012
Beste Tess,
Ik begrijp de situatie maar DUO kijkt echt na of u op het ingeschreven adres uitwonend bent. Als een verhuurder niet aan een inschrijving aldaar wil meewerken, kunt u het beste contact opnemen met DUO. Voor weigerachtige ouders bestaat wel een regeling, voor weigerachtige verhuurders naar ik weet niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gert, 30-10-2012 20:30 #2
Wat als je uitwonend bent en er gewoon echt woont maar je hoeft geen huur te betalen? Hoe kan je dan bewijzen dat je uitwonend bent. Reactie infoteur, 31-10-2012
Beste Gert,
Als u alleen ergens woont, moet er toch betaald worden. Via huur of koop? Als u samenwoont kan dat anders zijn. Gratis wonen wordt denk ik niet begrepen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chanel, 06-09-2012 23:24 #1
Geachte Heer/Mevrouw,

Ik had een vraag namelijk, hoe zit het ermee als ik uitwonend ben? Ik ga intrekken bij me vriend, maar het huurcontract zit onder zijn naam.

Groetjes Reactie infoteur, 07-09-2012
Beste Chanel,
Als je niet meer bij je ouders woont en elders bent ingeschreven, ben je uitwonend. DUO zal hierover vragen stellen en dan geef je aan dat je daar met je vriend woont die ook de huur betaalt. DUO zal dat checken en waarschijnlijk ook een handtekening van je vriend vragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 01-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Studentenrekening
Reacties: 65
Schrijf mee!