InfoNu.nl > Financieel > Geld > Seniorenkortingen liggen voor het oprapen

Seniorenkortingen liggen voor het oprapen

Seniorenkortingen liggen voor het oprapen Seniorenkortingen zijn er volop, ook in 2018 en 2019. Ouderen kunnen in de praktijk allerlei kortingen krijgen. Niet alleen van de fiscus, maar ook van allerlei bedrijven. Ook vijftigplussers komen voor kortingen in aanmerking. Maar niet alle senioren weten dit. Maak dus gebruik van de mogelijkheden die er zijn.

Ouderenkortingen

Nederland vergrijst. Reden waarom ondernemingen zich steeds meer op ouderen richten. Daarbij kiest men een ruime doelgroep: de vijftigplusser wordt in deze dynamische tijd al tot oudere gerekend, en kan gebruik maken van allerlei kortingen. Over het algemeen gaat het om babyboomers die wel wat te besteden hebben. Binnen vijf jaar is een derde van de Nederlandse bevolking ouder dan 55 jaar.

De fiscus en heffingskortingen

De bekendste leeftijd afhankelijke korting die de fiscus biedt is de zogenaamde ouderenkorting en alleenstaande ouderenkorting van maximaal 1.596 euro in 2019. U komt daarvoor in aanmerking als:
  • U 66 + (AOW-gerechtigde) bent en belastingplichtig. Hierbij geldt dat u uiterlijk aan het einde van het kalenderjaar 66 jaar plus vier maanden of ouder bent (2019).
  • Uw verzamelinkomen niet meer is dan € 47.423 (2019).

De uitkeringsinstantie van uw pensioen houdt bij de inhouding van loonbelasting rekening met de ouderenkorting. De ouderenkorting wordt dus automatisch verleend door de uitkeringsinstantie die uw loonheffingskorting toepast. Als u een alleenstaande oudere bent met recht op AOW voor ongehuwden, kunt u ook aanmerking komen voor de ouderenkorting of als u nog werkt de arbeidskorting 2019. Tot slot zullen vele 66 plussers voor sommige belasting toeslagen in aanmerking kunnen komen. Bijvoorbeeld de toeslag op de ziektekosten, omdat de 66 plusser met zijn inkomen regelmatig beneden het vereiste inkomen uit komt. Of de zorgtoeslag 2019.

Seniorenkortingen en de ouderenbond

Maar tot de senioren wordt ook steeds meer de 50 plusser gerekend. Die portemonnee is vaak beter gevuld. Bovendien zijn er in ons land meer dan 5 miljoen landgenoten ouder dan 50 jaar. Bij ANBO bedragen in 2019 de kosten van lidmaatschap € 45 (2019), een bedrag dat u door kortingen snel weer terug kunt verdienen.

ANBO

Ook biedt ANBO kortingen en ledenvoordeel aan voor onder andere:
  • Zorg verzekeringen (zorgcollectief).
  • Overige verzekeringen.
  • Rijbewijs keuringen.
  • Belastingservice.
  • Culturele activiteiten.
  • Bewegen.
  • Bellen.
  • Gas en elektra (energiecollectief).
  • Sport.
  • Woning laten schilderen met korting.
  • Hotels.

Senioren kortingen en bedrijfsleven

Maar u hoeft niet altijd lid te zijn van een bond om kortingen te krijgen. Gemeenten hebben vaak een stadspas die voordelen geeft op allerlei voorzieningen. Of denkt u aan de kaarten in het openbaar vervoer. Ook het bedrijfsleven biedt kortingen. Om bedrijfseconomische motieven uiteraard. De doelgroep is groot, waardoor gemakkelijker kortingen kunnen worden gegeven. Ouderen maken eerder gebruik van de daluren, waardoor de capaciteitsbenutting van bedrijven verder verbetert. Hotelkamers staan minder leeg. Bedrijven bieden commerciële passen die kortingen geven, maar er zijn ook regelingen voor:

1. Hotels en Landal Green Parks

De 66 plusser kan soms kortingen krijgen van 10 of 25 procent, afhankelijk van het seizoen en het arrangement. Het Franse Mercure berekent voor een 55 plusser soms maar 1 persoon per tweepersoonskamer, waarbij ook nog eens het ontbijt van de tweede persoon gratis is. Bij de Spaanse Paradores is regelmatig sprake van kortingen van 30% op de prijs van een kamer met ontbijt. Landal Green Parks heeft meerdere arrangementen met grote kortingen (tot 30%).

2. Bioscopen

In de middag zijn senioren kaarten met korting te krijgen.

3. Theaters.
Veel theaters bieden ouderen kortingen.

4. Sport

Er zijn speciale sportprogramma’s voor senioren, tegen lagere prijzen.

5. Sport Reizen

Vooral vliegtuig maatschappijen zijn bereid een stuk van de prijzen af te doen.

Slot

Enerzijds ziet men dat de overheid zijn doelgroep voor financiële bijstand en kortingen aan het beperken is. Anderzijds heeft het bedrijfsleven de 50 plusser ontdekt. Tot welke doelgroep u ook hoort, doe er vooral uw voordeel mee. Denk ook aan de verschillende beurzen voor senioren want de huidige bezuinigingen betekenen vast ook een hap uit uw portemonnee.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ouderenkorting 2013 en 2014: de wijzigingenOuderenkorting 2013 en 2014: de wijzigingenWie in 2013 of 2014 recht heeft op AOW, heeft ook recht op de ouderenkorting 2013 of 2014. Dat is dus anders dan in 2012…
Ouderenkorting 2016 en 2017 omhoogOuderenkorting 2016 en 2017 omhoogDe ouderenkorting wordt in 2016, 2017 en 2018 per saldo verhoogd, een logische zet want het lijkt slecht gesteld met de…
Slecht zien / horen en senior: Snel in gevaarlijke situatiesnieuws uitgelichtSlecht zien / horen en senior: Snel in gevaarlijke situatiesVan 17 juni tot en met 1 juli 2015 voerden de belangenorganisatie ANBO en Specsavers een online onderzoek uit onder ruim…
Belastingvoordelen voor 65-plussersWanneer u 65 wordt kan dit verschillende fiscale gevolgen hebben.U stopt soms mert werken, en u bent minder belasting ve…
Vermogen opeten door ouderenVermogen opeten door ouderenOuderen die hun vermogen opeten om bij opname in een zorginstelling een hogere eigen bijdrage te ontlopen. Het zou zo’n…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Seniorenkortingen liggen voor het oprapen"

Reacties

Eveline Sonneville, 04-01-2018 18:00 #4
Begrijp ik het nou goed? Zijn er ook vliegtuigmaatschappijen die korting geven aan 50-plussers? Waar kan ik daar meer informatie over vinden? Alvast bedankt, Eveline Reactie infoteur, 05-01-2018
Beste Eveline Sonneville,
U kunt er altijd naar vragen, luchtvaartmaatschappijen lopen er niet mee te koop en het geldt niet voor alle vluchten en reizen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Imca Morales, 17-12-2017 17:53 #3
Hoe vraag ik kortingskaarten of -passen aan? Reactie infoteur, 18-12-2017
Beste Imca Morales,
Hoe u een kortingspas voor senioren aanvraagt, hangt van de instelling af. Bij een gemeente bijvoorbeeld kan dit online of aan de balie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peet van Raffe, 24-07-2017 13:55 #2
Waar en bij welke instellingen of winkels krijg ik korting met mijn senioren pas? Reactie infoteur, 24-07-2017
Beste Peet van Raffe,
Er zijn meerder seniorenpassen in omloop en de kortingen die u dan kunt krijgen kunnen per gemeente of uitgevende instelling verschillen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J,van Wissen, 20-01-2013 15:28 #1
Ik word in mei van dit jaar 59 jaar. Ik kan met 60 met flexibel pensioen gaan en ben dat ook aan het overwegen. Dit wordt met name ingegeven om dat ik mijn echtgenote moet helpen in het huishouden vanwege de gevolgen van een herseninfacrct in 2009. Kunnen jullie me aangeven of er buiten de seniorenkortingen nog andere aanspraken voor handen zijn. Ik heb ergens iets opgevangen dat een boekje van de overheid zou zijn, waarin iets in zou staan over 141 regelingen of iets dergelijks. Dat potje zou goed gevuld zijn maar is blijkbaar niet zo bekend.
Alle hulp en bijdrage is welkom.
alvast bedankt
m.vr.gr.
J.van Wissen Reactie infoteur, 21-01-2013
Beste J. van Wissen,
Kijkt u eens naar: http://tinyurl.com/bdtsww2

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Belasting 2018
Reacties: 4
Schrijf mee!