InfoNu.nl > Financieel > Geld > China stoomt op in de vaart der volkeren

China stoomt op in de vaart der volkeren

China stoomt op in de vaart der volkeren Dat China opstoomt in de vaart der volkeren van de wereldeconomie zien we niet alleen aan de dubbel cijferige economische groei. Ook de Big Mac doet zijn opmars en de credit card. Nou vlakt de groei ook in China wat af, maar Europa zou zeer blij zijn met een economische groei van ten minste 7% per jaar (en vaak veel hoger). China aast op schaarse grondstoffen in de wereld en koopt op strategische plekken havens op, zoals in Griekenland.

Bankiers in China vinden Nederland, verzekeraars zoals Anbang ook

De bankiers hebben China al lang ontdekt. Met zijn vele inwoners en fikse economische groei is China een geweldige markt in opkomst. En zoals u weet zijn bankiers er om de groei waar mogelijk te stimuleren en om er zo veel mogelijk aan te verdienen. China als emerging market. Maar wat te denken van de grote Chinese bedrijven die bedrijven in de EU opkopen zoals Anbang bijvoorbeeld Reaal Nederland wil kopen.Chinese bedrijven lijken hier steeds meer een prominente plek te willen veroveren.

De credit card in opmars

Het gebruik van de creditcard is in China vorig jaar verdubbeld naar ruim 40 miljoen kaarten. Dit voor het vierde jaar op rij dat van een verdubbeling sprake is. In potentie zijn er 1,3 miljard Chinezen met een credit card, ofwel een markt van circa 1¾ miljard dollar in 2015. Tot nu toe beschikt naar schatting 20% van de Chinezen over zo’n betaalkaart. Ter vergelijking: in andere minder ontwikkelde landen beschikt al 80% van de inwoners over een credit card. Er is dus nog een hele weg te gaan. Enorme reclamecampagnes zijn er momenteel op gericht om de Chinezen de overstap naar de credit card te laten maken.

Chinezen en betaalkaarten

De aard van de Chinees is over het algemeen zo ingesteld, dat alleen het geld besteed wordt dat er is. Rood staan zal een Chinees niet zo snel doen. In de praktijk blijkt dan ook dat Chinezen met een credit card weliswaar een betaalrekening aanhouden, maar vrijwel direct de gekochte goederen betalen. Ze kopen dus niet of nauwelijks op krediet, terwijl voor de creditcard bedrijven, net zoals in feite bij webwinkels als Wehkamp de winst zit in de hoge kredietrentes. Chinezen hebben een conservatief uitgavenpatroon. Maar liefst 94% van de Chinese credit cardhouders lost zijn schuld af voordat er rente over moet worden betaald.

De Chinese markt

Momenteel is het zo dat gerenommeerde banken als HSBC en CitiBank alleen in samenspraak met de binnenlandse spelers credit cards mogen verschaffen. De verwachting is overigens dat binnen afzienbare tijd de markt voor credit cards verder voor buitenlandse banken zal opengaan. Een van de doelen is dan niet alleen om zoveel mogelijk Chinezen aan de credit card te helpen, maar ook het behoudende betaalgedrag bij te stellen. Dat zal gegeven de Chinese cultuur niet eenvoudig zijn, maar kan, wanneer het lukt om betaaltermijnen door te schuiven, heel veel geld in het laatje brengen. Van de banken, wel te verstaan.

Conclusie China is booming

China is een groot land met veel inwoners. Onder een streng geleide economie mogen steeds meer bedrijven ook in de rest van de wereld economische activiteiten ontplooien. Ook in Nederland. Nederland ziet hierin meestal de extra contacten en exportmogelijkheden als positief. Of dat terecht zo wordt gezien, moet echter nog maar worden afgewacht. Op de Nederlandse markt kan in eerste instantie de komst van China een gunstig effect op de prijzen hebben omdat de concurrentie daarmee toeneemt. Niemand kent nog de effecten voor de langere termijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • McKinsey

Reageer op het artikel "China stoomt op in de vaart der volkeren"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 07-06-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Europa’s invloed
Schrijf mee!